Gå til innhold

Rettssak - spørsmål

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble utsatt for en voldsepisode for litt over 1 år siden og skal i rettssak om 3 uker. I den anledning lurer jeg på:

- Kommer de til å vise bildene av skadene? (Er bilde av undertøy/tanga pga skader på korsrygg, innsiden av lår, utsider av lår, nedre mageregion og en del mer)

Har virkelig ikke lyst at gjerningsmannen skal få den gleden av å se meg naken også!!!!!!

Går det an å be om å ikke vise de til alle f. eks.?

- Hvordan kommer rettssaken til å være? Jeg og min samboer er innkalt til ulike tider, hvorfor det?

- Blir han dømt mens vi er der hvis han blir skyldig?

- Kan de si i rettssaken at bevisene ikke holder med bilder av skadene, legeuttalelse, røntgenresultat, regninger, vi fant bankkort på åstedet osv?

- Må jeg forklare nøyaktig som i avhøret? Det er jo en god stund siden og jeg husker ikke hva jeg sa der for å være helt ærlig. Noen ting har jeg også kommet på i ettertid og det er naboer som har fortalt fordi de har sett det osv.

Annen info om rettssak?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en bistandsadvokat du kan spørre?

Grunnen til at dere er innkalt til forskjellige tider er at vitner skal ikke sitte og følge med på rettssaken før de selv skal vitne.

Jeg tror nok ikke bildene blir vist på storskjerm akkurat.. Du kan jo ringe politiet og spørre de kanskje?

Du må bare forklare deg så godt og så riktig som du kan. Om du sliter med å huske så sier du det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten han blir ikke dømt på dagen, dommere og lekdommere skal diskutere og bli enige seg i mellom og så skal dommen skrives, så om/når han blir funnet skyldig så er dette noe du får vite lenge etter rettssaken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB#2: Ja, problemet er at jeg tror jeg husker det mer korrekt nå enn den dagen hvor jeg var mørbanket, ihjelslått, vært på leger, tannleger, røntgen osv flere ganger før avhøret. Var også fyllesyk på toppen av det hele.. Men ja, har tenkt å ringe om bildene imorgen. Er bare så syyyykt nervøs for det!!

Og nei, har ikke bistandsadvokat...?

Ok, bra, var redd han skulle gå amok igjen om han fikk dom og så trynet mitt etterpå... Hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten han blir ikke dømt på dagen, dommere og lekdommere skal diskutere og bli enige seg i mellom og så skal dommen skrives, så om/når han blir funnet skyldig så er dette noe du får vite lenge etter rettssaken.

Vel, det kommer an på hvor mange dager som er satt av til saken. Etter man har vitnet står man fritt til å følge saken videre og etter saken blir tatt opp til doms, trekker retten seg tilbake før alle samles i rettssalen igjen og dommen blir avsagt, det er nesten alltid samme dag. I over ti år som meddommer har jeg aldri opplevd at selve rådslagningen har tatt mer enn et par timer. Så tar det gjerne en god stund fra skyldsspørsmålet blir avgjort til selve dommen kommer.

Jeg har flere ganger sett bilder fra voldssaker på storskjerm, men disse ble ikke vist mens fornærmede var tilstede. Alle må få se disse bildene, hvordan skal de ellers vurdere disse som bevis?

Ved andre spørsmål: ta kontakt med bistandsadvokaten din hvis du har fått oppnevnt en, ring aktor (navn/tlf.nummer står på stevningen du har mottatt. Ta også kontakt med retten der saken skal gå og hør om de har vitnestøtter du kan få snakke med.

http://www.domstol.no/no/Nar-jeg-skal-i-retten/

http://www.domstol.no/no/Apenhet-i-domstolene/

http://www.domstol.no/no/Nar-jeg-skal-i-retten/Vitnestotte/

AnonymBruker
Skrevet

AB#2: Ja, problemet er at jeg tror jeg husker det mer korrekt nå enn den dagen hvor jeg var mørbanket, ihjelslått, vært på leger, tannleger, røntgen osv flere ganger før avhøret. Var også fyllesyk på toppen av det hele.. Men ja, har tenkt å ringe om bildene imorgen. Er bare så syyyykt nervøs for det!!

Og nei, har ikke bistandsadvokat...?

Ok, bra, var redd han skulle gå amok igjen om han fikk dom og så trynet mitt etterpå... Hehe.

Det er nok både politi/fengselsbetjenter og retts betjenter i tillegg til dommere, aktor og forsvarer, så det trenger du ikke å være redd for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på etterpå.. Han vet hvor jeg bor og har vært her og truet meg før. Men satser på at han ikke tør det.

Har ikke fått bistandsadvokat. Skal ringe imorgen og spørre som sagt.

Hvis de skal vise meg naken på storskjerm får jeg heller betale boten eller hva det er for å ikke stille. Det blir jeg ikke med på under noen som helst omstendigheter. Er jeg ikke offer nok som blir utsatt for et angrep av et mannfolk 10x min størrelse om jeg ikke skal vises naken til han og kompisene???

Kan det ikke gjøres sånn at kun dommerne og de som har noe å si for saken får se det? Jeg vil ikke at vitnene og sånn skal se det, det er snakk om en flokk med gutter på 17-20 år!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...