Zakuro Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne men del blir vel flytta om det blir gæli. Jeg ble litt overgitt over hva en god venninne fortalte meg for en kort stund siden. Hun bor i Trondheim, men har fastlegen i sin hjemby(nettopp flyttet, tar vel uansett en måned før endring av fastlege trer i kraft?). Uansett, måtte hun til legen mens hun var i Trondheim. Så hun dro til en venninnes lege og bad om en time, så fort som mulig, men ikke en såkalt akutt time. Nei, hun måtte gå til fastlegen. Men den er jo i en annen by? Det fikk ikke hjelpe og hun ble sendt på dør. Dette gjentok seg hos to andre leger. Så dro hun på legevakta. Nei, der var hun ikke syk nok og ble sendt på dør igjen. Hun MÅTTE til legen, uten at jeg skal gi noen detaljer om hva som feilet henne i tilfelle jeg skulle bli gjenkjent, men det endte med at hun måtte gå på Aleris og betale 800 føkkings kroner for legetimen! Dette kan da ikke være riktig! Det er jo absurd! Hjelp:\
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har fastlege et annet sted enn der jeg bor, og det var ikke noe problem for meg å få komme til vakthavende lege på legesenteret her når jeg var syk. 2
Surriball Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Hvorfor ikke bare bytte fastlege til en i riktig by? Det er da bare å bytte på nytt igjen når man flytter! ... men er for så vidt enig i at det hørtes veldig merkelig ut. 2
Rosalie Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Ja, legevakta er for akutte tilfeller. Og leger man ikke har som fastlege skal ta deg inn, men noen akuttime får man ikke. Så da er de private legesentra alternativet. 1
Chiquita Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Ja, legevakta er for akutte tilfeller. Og leger man ikke har som fastlege skal ta deg inn, men noen akuttime får man ikke. Så da er de private legesentra alternativet. Trodde det var motsatt jeg, at akutt-timer plikter de å gi om det ikke er mulig å dra til fastlegen, men ikke planlagte timer - da forventes det at du reiser til din fastlege. 1
Østlandet Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Trodde det var motsatt jeg, at akutt-timer plikter de å gi om det ikke er mulig å dra til fastlegen, men ikke planlagte timer - da forventes det at du reiser til din fastlege. Det er ingen plikt til det å ha fastlege. Ingen kan forlange at du skal henvende deg dit. Jeg var (av forskjellige årsaker) uten fastlege nesten 2 år. Dermed gikk jeg den tiden til den jeg bestilte hos og betalte bare litt ekstra for konsultasjonen. Ikke noe problem. 1
Zesaria Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Min samboer opplevde det samme for noen år siden. Han var da nyinnflyttet fra Sverige, og det tok litt tid før han fikk fastlege her i Norge. Han fikk influensa og trengte sykemelding, men ble kontakt avvist av flere legesentre. Han fikk hjelp på akutten i Oslo, tross at det overhode ikke var akutt. Det burde ikke være så "tungrådd" å få hjelp!
Gjest Nuppdupp Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 jeg gjorde det samme. trappet opp på en fastlege sitt kontor. først sa de nei, men jeg spurte fortvilet om hva jeg skulle gjøre da. da sa hun jeg skulle vente litt, så spurte hun legne om noen ville ta meg inn. det gjorde en av dem . byttet til den fastlegen etterpå hun var snill og ga meg en regning på 250 jeg tror det er litt forskjellig. og det kommer også ann på hvordan syk man er.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Det har jeg hatt problem med å få time hos en annen enn min egen lege, ikke en gang etter jeg flyttet utenlands og ikke lengre har fastlege i Norge. Er ikke fastlegeordningen ment som et gode for pasientene? Altså at man har krav på å få time hos 'sin' lege, og ikke som en begrensning? 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Problemet er at veldig mange fastleger i storbyer har stappfulle lister. De har rett og slett ikke mulighet til å ta inn andre pasienter. Jeg har også prøvd å få time til en "utenbys fra" i Trondheim, uten å lykkes. Endte opp på Aleris. Men selv har jeg ved flere anledninger fått time hos lege andre steder i landet, men da har det alltid vært i små bygder. At venninnen din ikke fikk komme inn på legevakta, skjønner jeg. Den er ment for akutt-tilfeller. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Det er ingen plikt til det å ha fastlege. Ingen kan forlange at du skal henvende deg dit. Jeg var (av forskjellige årsaker) uten fastlege nesten 2 år. Dermed gikk jeg den tiden til den jeg bestilte hos og betalte bare litt ekstra for konsultasjonen. Ikke noe problem. Vet ikke helt hva du mener når du skriver at det er "ingen plikt til det å ha fastlege", regner med at du mener at ingen kan tvinge deg til å skaffe deg fastlege. Neivel, men det er heller ingen fastleger som plikter å ta imot andres pasienter. Det heter seg at man har krav på legehjelp der man befinner seg, men da snakker vi om akutte situasjoner. Og dessuten - det private regnes også med her. Det handler heller ikke om at man bare kan betale litt ekstra for konsultasjonen - dersom legen har fulle lister, har han fulle lister, og SKAL ikke ta imot flere pasienter, om det så er kun for en enkeltkonsultasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Ja, legevakta er for akutte tilfeller. Og leger man ikke har som fastlege skal ta deg inn, men noen akuttime får man ikke. Så da er de private legesentra alternativet. Nei, det er nok ikke sånn at leger man ikke har som fastlege "skal" ta en inn. Da må de i såfall ha plass på listene sine. På mitt legekontor har samtlige ni leger fulle lister. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Fastlegen er for at du skal ha en lege å forholde deg til, og en lege som er ansvarlig for å følge deg opp. Andre leger er kun pliktig til å ta deg inn og gi hjelp dersom det er et akuttilfelle, altså ikke halsbetennelse men at du er livstruende syk (hjerteinfarkt, slag, astmaanfall). Alt annet (f.eks fornyet resepter og sykmelding) er fastlegen sitt ansvar. Bytte av fastlege gjelder fra den 1. i mnd etter at du byttet, men som regel gir de time til de som har byttet til en lege før den tid. Å ha fastlege et annet sted enn der man bor medfører at du må gå privat for det som ikke er akutt nok for legevakten, men det er jo ditt eget valg. Så jeg syns ikke det venninnen til ts opplevde var så sært. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har fastlege et annet sted enn der jeg bor, og det var ikke noe problem for meg å få komme til vakthavende lege på legesenteret her når jeg var syk. Komplett idioti, med mindre... Nei, jeg kommer ikke på noen gode grunner. Hvorfor i alle dager beholde en fastlege på et sted hvor man ikke lenger bor? Skaper jo bare problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #16 Skrevet 2. januar 2012 Men hva er regnet som akutt, da? Hvis du løfter blikket til innlegget over ditt, ser du noen eksempler.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #17 Skrevet 2. januar 2012 Jeg hadde ikke noe problem med å få time hos vakthavende lege (det er vel det samme som legevakt? Bor på et lite sted), selv om jeg "bare" måtte ha en henvisning skrevet. 1
Zakuro Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 3. januar 2012 Hvorfor ikke bare bytte fastlege til en i riktig by? Det er da bare å bytte på nytt igjen når man flytter! ... men er for så vidt enig i at det hørtes veldig merkelig ut. Hun hadde nettopp flyttet og ikke fått byttet. Tar vel uansett rundt en måned eller noe før det trer i kraft.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Hun hadde nettopp flyttet og ikke fått byttet. Tar vel uansett rundt en måned eller noe før det trer i kraft. Så lenge hun ikke var akutt syk, ville det vel ikke blitt mange dagene å vente, det hadde sikkert gått bra. Dessuten er jeg temmelig sikker på at om hun hadde byttet fastlege den 10, og prøvd å få legetime den 19, så hadde det gått bra. Synes det høres ut som om hun har vært "utsatt" for helt vanlig praksis, en praksis som verken er urimelig eller merkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Tar to uker før det trer i kraft. Sleit med det samme når jeg flyttet til trondheim og ble alvorlig sjuk den første uka. Ble heldigvis tatt seriøst på legevakta etter to dager. Tips til trondheimere(hvertfall om du er student!!): Legekontoret på gløshaugen pleier å være veldig ålreite og ta imot folk selv om de ikke har fastlege der Mulig de er ekstra snille mot studenter, men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå