Gå til innhold

Det nye året totusenogfire?


Nusse

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor vi sier år totusenogtre, totusenogfire osv, ikke "tjuenullfire" eller "tjuehundreogfire". Er det noen myndigheter, Norsk Språkråd eller andre som har bestemt denne talemåten? :klø:

Dessuten, når vi snakker om tidligere tidsepoker, sier vi gjerne "nittitallet" eller "åttiåra" osv. Hva med det tiåret vi lever i nå, som det snart har gått tre år av? Må vi vente helt til "tjueåra" kommer igjen, før tiårene får navn igjen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette ble omtalt på TV for en stund siden, og jeg mener å huske at den korrekte "uttalen" skulle være tjue-null-tre. Men det er rett og slett vi nordmenn som har litt problemer med å venne oss til dette.

Da har jo svenskene kommet litt lenger, for de sier tjugoettellerannet. Det er jo litt mer naturlig at 20.. kommer etter 19.., enn at 2000 gjør det....! :wink:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Dessuten, når vi snakker om tidligere tidsepoker, sier vi gjerne "nittitallet" eller "åttiåra" osv.  Hva med det tiåret vi lever i nå, som det snart har gått tre år av?  Må vi vente helt til "tjueåra" kommer igjen, før tiårene får navn igjen? :klø:

Dette tiåret blir referert til som millenniet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tiåret blir referert til som millenniet, tror jeg.

Et millennium = tusen år (mille = 1000), slik at når vi snakker om "det nye millenniet" mener man det nye årtusenet - altså årene som kommer etter 1999, og ikke de 10 første årene fra 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ja, det stemmer, det. Likevel; Jeg skal ikke si det helt sikkert, men jeg mener å huske fra et radioprogram for noen år siden, at vi skulle referere til dette tiåret som millenniet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om tidligere tidsepoker' date=' sier vi gjerne "nittitallet" eller "åttiåra" osv. Hva med det tiåret vi lever i nå...[/quote']

Hva med: på tusen tallet? (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...