Gjest lm Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Ser det er mange som har skrevet om bivirkninger ved å slutte på cipralex. Så tenkte jeg skulle skrive om hvordan det går nå som jeg slutter på cipralex etter 3 og et halv år. Man kan selvfølgelig reagere på andre måter eller ikke i det heletatt, men her er hvordan jeg har gjort det og hvordan jeg har reagert. Jeg har som sagt gått på cipralex i 3,5 år, og har nå valgt å slutte. Grunnen til at jeg vil slutte er at jeg føler det er mere bivirkninger ved de akkurat nå enn det er positiv virkning. Jeg har etter ca 4 år lært meg å takle panikk-angsten min godt, rett å slett ved å være åpen om det å snakke om det:) Og ikke minst alltid ha en mobil i nærheten! Jeg har trappet ned på en litt uvanlig måte, det har tatt litt lengre tid enn planlagt, pga. jeg ikke ville være dårlig når jeg hadde praksis på skolen. I oktober trappet jeg ned fra 10mg til 5mg. Dette gikk kjempefint i en uke ca, merket ingenting til bivirkninger. Men etter en uke begynte jeg å bli svimmel. Jeg var svimmel og imellom spydde pga svimmelhet. Dette varte i nesten en uke. Jeg følte meg rett å slett full. Jeg merket ikke noe særlig mer til angsten, det eneste ekstra som kom var at jeg hadde mensen i 2 uker. Jeg gikk på 5mg frem til rundt juletider. Da begynte jeg å ta 5mg annehver dag, denne gangen hadde jeg også mensen i nesten 2 uker. Var bittelitt svimmel, men det gikk veldig bra egentlig. Angsten økte heller ikke. Etter en uke der jeg tok annenhver dag, skulle jeg begynne å ta hver 3 dag. Men jeg følte det gikk så bra den andre dagen uten tabletter at jeg valgte å slutte helt da. Nå har jeg vært uten cipralex i 5 dager. Jeg er svimmel og mye kvalm. Men merker at også dette har avtatt. Jeg har tilogmed vært på kjøpesenter med masse folk uten å føle mer enn kun et begynnende annfall(som jeg klarte å tenke meg bort fra, ved å fokusere på noe annet). Jeg føler også at jeg har mer energi, da jeg vanligvis sover veldig mye( regner med dette hadde med cipralexen å gjøre). Så jeg er positiv til hvordan dette kommer til å gå det skal bli deilig å ikke være avhengig av medisiner mer, pga bivirkningene, selv om jeg vet jeg må jobbe mye med å takle angsten. oppsummert: fra 10mg - 5mg Svimmel, kvalm, oppkast i nesten en uke + uregelmessig mensen. 5mg annenhverdag - Litt svimmel i perioder + uregelmessig mensen Uten cipralex - Svimmel, kvalm, oppkast i hittils 4 dager. Lykke til alle andre som har planer om å gjøre det samme
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Er dette noe du har funnet ut av helt på egenhånd, eller er det i samråd med lege eller psykolog? Man skal være litt forsiktig med å slutte med sånt uten tett oppfølging... Jeg håper i hvert fall du har informert noen av dine nærmeste, sånn at de kan være litt obs hvis det skulle skje noe? Datteren min sluttet på Cipralex etter eget ønske i høst (hun har ikke panikkangst, men lider av angst og depresjoner). Det gikk litt over en uke, så begynte hun sakte men sikkert å bli deprimert, begynte så smått å isolere seg, osv. Etter 3 uker var hun skikkelig depressiv og bare satt i en stol. Heldigvis har vi et veldig åpent forhold, og jeg er informert om det meste, også om at hun sluttet på medisiner. Det endte med akuttime hos psykologen og rett på nye, og flere, medisiner. Ikke misforstå, jeg synes det er flott at du har et ønske om å greie deg "på egenhånd", men vær obs, og ta godt vare på deg selv!
bambino Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Er dette noe du har funnet ut av helt på egenhånd, eller er det i samråd med lege eller psykolog? Man skal være litt forsiktig med å slutte med sånt uten tett oppfølging... Jeg håper i hvert fall du har informert noen av dine nærmeste, sånn at de kan være litt obs hvis det skulle skje noe? Datteren min sluttet på Cipralex etter eget ønske i høst (hun har ikke panikkangst, men lider av angst og depresjoner). Det gikk litt over en uke, så begynte hun sakte men sikkert å bli deprimert, begynte så smått å isolere seg, osv. Etter 3 uker var hun skikkelig depressiv og bare satt i en stol. Heldigvis har vi et veldig åpent forhold, og jeg er informert om det meste, også om at hun sluttet på medisiner. Det endte med akuttime hos psykologen og rett på nye, og flere, medisiner. Ikke misforstå, jeg synes det er flott at du har et ønske om å greie deg "på egenhånd", men vær obs, og ta godt vare på deg selv! Familien, kjæresten og venner vet om dette. Jeg har alltid vært veldig åpen om at jeg har panikkangst og at jeg bruker tabletter og at jeg nå slutter. Jeg har vært åpen om det pga. jeg blir mer trygg når de rundt meg vet det og da vet de at om jeg skulle få et anfall, at det ikke er noe farlig som skjer. Jeg snakket med legen min for lenge siden, han sa at jeg skulle gå på halv dose i en uke for så å slutte. Dette synes jeg var litt raskt. Så jeg snakket med en psykolog og overlege på DPS, som anbefalte meg å begynne slik jeg gjorde. Jeg har også en svigemor som har jobbet mye med dette så jeg får myyye støtte. Og har avtale med psykolog om at ringer dersom noe skjer:) Hilsen Gjest lm( post starter ) som fant ut at hun hadde brukernavn på kvinneguiden;) Endret 2. januar 2012 av Line20
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Familien, kjæresten og venner vet om dette. Jeg har alltid vært veldig åpen om at jeg har panikkangst og at jeg bruker tabletter og at jeg nå slutter. Jeg har vært åpen om det pga. jeg blir mer trygg når de rundt meg vet det og da vet de at om jeg skulle få et anfall, at det ikke er noe farlig som skjer. Jeg snakket med legen min for lenge siden, han sa at jeg skulle gå på halv dose i en uke for så å slutte. Dette synes jeg var litt raskt. Så jeg snakket med en psykolog og overlege på DPS, som anbefalte meg å begynne slik jeg gjorde. Jeg har også en svigemor som har jobbet mye med dette så jeg får myyye støtte. Og har avtale med psykolog om at ringer dersom noe skjer:) Hilsen Gjest lm( post starter ) som fant ut at hun hadde brukernavn på kvinneguiden;) Da er jo alt strålende ivaretatt! Når man er så åpen til omgivelsene som du er vil jeg anta at man har større sjanse til å lykkes. Ønsker deg masse lykke til!
bambino Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Da er jo alt strålende ivaretatt! Når man er så åpen til omgivelsene som du er vil jeg anta at man har større sjanse til å lykkes. Ønsker deg masse lykke til! Tusen takk! Det må være mitt best tips til andre og. Jeg takler angsten godt pga. jeg fikk hjelp tidlig og er veldig åpen om det. Og selvfølgelig masse masse støtte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå