Gå til innhold

Antidepressiva - positivt og negativt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart til legen, da jeg mener jeg er deprimert. Har vært smådeprimert de siste tre årene, men er først det siste året jeg har slitt mye psykisk. Kan ikke helt sette fingeren på hva som har utløst det, men føler meg konstant nedbrutt. Har hatt et stort vekttap, (gått ned 12 kg på 6 mnd, samtidig livredd for å legge på meg selv om jeg er for tynn) drevet med selvskading samt ting som kunne glede meg før (fest, kino) har jeg mistet helt interesse for. Jeg har snakket med venner om følelsene mine, men føler ikke det har hjulpet noe særlig. Vet at de er der for meg, men klarer ikke å ha det moro med de lengre på samme måte som før. Vurderer derfor å begynne med antidepressiva for å kunne fungere i hverdagen. Jeg har et kunderelatert arbeid, hvor jeg hele tiden må smile og være blid, og finner dette vanskelig når jeg er deppa hele tiden. Spørsmålet er om antidepressiva er noe for meg, eller ikke. Kan legen utføre tester for å sjekke om jeg er deprimert? Har hørt om MADRS eller noe, er det dette de bruker for å finne ut om man er deprimert?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

MADRS er et skjema som avgjør hvor alvorlig depresjonen er. Link: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Om antidepressiva er noe for deg er helt umulig å svare på. Lettere depresjoner blir ikke medisinert, men er det en moderat eller alvorlig depresjon er det mulig at legen foreslår det for deg. Det bør uansett kombineres med psykoterapi.

Positive ting med antidepressiva er at det kan hjelpe mye for mange. Det kan være det som er avgjørende for at man klarer å ta i mot annen behandling - antidepressivaen gjør en ikke frisk av seg selv. Man må kombinere det med annen behandling.

Det negative er selvsagt bivirkningene. Jeg har prøvd mange typer antidepressiva, og har opplevd voldsomme bivirkninger som ikke gikk over, og jeg og legen min har konkludert med at antidepressiva ikke er noe for meg. Det finnes mange typer, så de fleste finner nok en som ikke gir bivirkninger det ikke er mulig å leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvor deprimert du er. De fleste antidepressiva har bivirkninger den første tiden, men de fleste går over etter 2-3 måneder. Og det er veldig individuelt om man får bivirkninger eller ikke, og hvilke man evt får.

Jeg gikk på cipralex i to år og hadde en del bivirkninger så jeg trappet ned og sluttet på dem. Begynte på venlafaxin i stedet, som egentlig er regnet som et "sterkere" antidepressiva, men fikk kun litt bivirkninger den første tiden og så forsvant alle :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...