AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har nesten bestemt meg for å bli vegetarianer nå, av flere grunner. Jeg er ikke noe glad i kjøtt og bare dropper det altfor ofte når jeg spiser middag. Det blir med andre ord veldig ofte sånn at jeg bare spiser for eksempel bare ris og råkost. Det sier vel seg selv da at jeg har en del mangler og til tider er slapp og sliten. Dette er vel hovedgrunnen, jeg vil bli sunn igjen og få opp energinivået. Jeg kan litt fra før og har lett en del på nettet, og leser noen blogger om vegetarmat sånn til vanlig. Men jeg finner ingen virkelig gode sider om vegetarkosthold, så jeg lurte på om noen hadde noen tips til gode sider på nettet? Forum eller hva som helst, info om hva man bør få i seg, oppskrifter osv. Det er litt uaktuelt med bøker akkurat nå,for er litt blakk Men tar gjerne imot tips om det også, sånn til senere!
Gjest Badabing Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Gratulerer! Selv bruker vi disse: http://vegetarbloggen.com/#!/cover http://veganmisjonen.blogspot.com/ Veganmisjonen har visst kommet med kokebok nå, men vet ikke hvordan den er. Vi bruker Bønner og linser av Camilla Jensen ganske mye, men så er vi veldig glade i bønner og linser i alle varianter. Vi lager også mye asiatisk mat, spesielt indisk. India har mye god vegetar. Chana masala, palak paneer, daal, tandoori av ost, gobi manchurian, alloo gobi/dum aloo.. Ellers har vi en kokebok som bare heter Vegetarmat. Den er fin om man vil eksperimentere litt, men jeg ville nok først og fremst gått for den som heter Bønner og linser selv om det ikke er en ren vegetarkokebok. Også er det så mye morsommere å lage vegetarmat enn kjøttmat, for det blir så og si alltid vellykket! Som vegetarianer er det som regel bare å spise variert, så får du i deg det du trenger. Men det er viktig at du finner gode proteinkilder av noe du liker, og at du setter deg litt inn i hva forskjellige ting inneholder. Da blir alt så mye enklere når du skal ut å handle Selv har jeg alltid pleid å ta tran fordi jeg ikke har vært spesielt glad i fisk, men nå som jeg ikke tar tran heller, tar jeg noe som heter Udo's Choice som er vegetabilsk. Ellers har jeg litt jernmangel (noe jeg har hatt før jeg ble veggis), og siden jeg også er blodgiver, tar jeg vegetariske jerntabletter som fås kjøpt hos helsekost. Tror de heter Aminojern eller noe sånt. Men spiser du variert vil du ikke trenge dette heller. For sikkerhets skyld tok jeg blodprøver sist jeg var hos legen for å sjekke at alt var bra. Da hadde jeg vært vegetarianer ca ett år. Alt var bare bra, og generelt føler jeg meg mer pigg enn før, og har til og med orket å begynne å trene igjen. Lykke til Endret 2. januar 2012 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Jeg har nesten bestemt meg for å bli vegetarianer nå, av flere grunner. Jeg er ikke noe glad i kjøtt og bare dropper det altfor ofte når jeg spiser middag. Det blir med andre ord veldig ofte sånn at jeg bare spiser for eksempel bare ris og råkost. Det sier vel seg selv da at jeg har en del mangler og til tider er slapp og sliten. Dette er vel hovedgrunnen, jeg vil bli sunn igjen og få opp energinivået. Jeg kan litt fra før og har lett en del på nettet, og leser noen blogger om vegetarmat sånn til vanlig. Men jeg finner ingen virkelig gode sider om vegetarkosthold, så jeg lurte på om noen hadde noen tips til gode sider på nettet? Forum eller hva som helst, info om hva man bør få i seg, oppskrifter osv. Det er litt uaktuelt med bøker akkurat nå,for er litt blakk Men tar gjerne imot tips om det også, sånn til senere! Her er det mange enkle og fine vegetaroppskrifter; http://vegetarmat.org/
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Matbloggsentralen.com har egen bloggliste med bare vegetar/veganblogger.
Chickpea Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Her er en oversikt over masse veganske blogger: http://vegorama.digitalsprouts.org/ Ser at vegetarbloggen og veganmisjonen allerede er nevnt, men vil også tipse om http://veganeren.com Vil også anbefale denne bloggen: http://veganerliv.com/ I tillegg ti lat du finner oppskrifter der står det også masse helseaspekter og ernæring der. Alt er vel ikke like relevant for deg hvis du fortsatt inkluderer animalske produkter som egg og melk i kosten, men vil absolutt anbefale å lese der inne uansett da det står mye nyttig og informativt der.
Jesse Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Her er det veldig mange gode oppskrifter Anbefaler spesielt den indiske linsesuppen
Taste of Slow Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Hei, det kommer an på hva du mener med virkelig gode sider om vegetarmat. Vil du ha informasjon om vegetarisk kosthold? Vil du diskutere med andre vegetarianere? Eller er du ute etter oppskrifter? Jeg skriver selv en vegetarblogg, og før jeg startet leste jeg mange veggisblogger, både norske og utenlandske. Jeg ser at flere av de gode norske allerede er listet i svarene du har fått. Du kan også gå til Veggietoppen som lister nordiske vegetarblogger, og rangerer dem etter antall treff. Her finner du mange fine på oppskrifter ihvertfall Lykke til med det nye kostholdet
Gjest Badabing Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Taste of Slow: helt OT, men nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på reisen din. Så spennende!
Taste of Slow Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Helt OT ja - men likevel veldig spennende Du får bare følge med - det blir masse oppdateringer underveis! Taste of Slow: helt OT, men nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på reisen din. Så spennende!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Jeg bruker veganmisjonen.blogspot.com ofte, for hun bruker vanlige, billige ingredienser, og benytter seg av hverdagskjlkkenutstyr. Dessuten er hun opptatt av næringsstoffer!
Gjest Ludovie Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 Jeg synes dette er den uovertruffent beste vegetarbloggen.
Taste of Slow Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Takk for tipset - den hadde utrolig fine matbilder! My inspirasjon å hente her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå