AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har et stort problem som både plager og skremmer meg. På nyttårsaften var jeg hos foreldrene mine for å feire det nye året med dem. Når jeg først kom til dem så var det ingen hjemme, så jeg låste meg selv inn(jeg har husnøkkel). Jeg satt meg foran tv`en, noen minutter senere fikk jeg en lysestake i hodet. Lillebroren min som bare er 15 år angrep meg, han er mye sterkere enn meg og skulle "drepe" meg. Moren min kom inn døra hun og, hun prøvde å stoppe han og ba meg om å låse opp døren, jeg låste opp døren mens min lillebror skrek at han skulle drepe meg. Utenfor sto besteforeldrene mine, bestefaren min prøvde å holde lillebror siden mor slet med å holde han alene, de skrek at jeg måtte komme meg ut. Jeg sa at jeg skulle ringe politiet, men da ba bestemoren min om at jeg måtte la være. Uten sko og jakke løp jeg ut, jeg hadde heldigvis mine egene husnøkkler i lomma. Etter å ha gått noen meter stoppet en snill mann meg og spurte om det gikk bra med meg, han lot meg ikke gå hjem siden jeg ikke hadde på meg sko eller jakke så han insisterte på å kjøre meg hjem. Når jeg kom hjem ringte jeg politiet, de sa at det ikke var en stor nok sak og pga. hans lave alder så kunne de ikke gjøre så mye. De ba meg ringe barnevernet. Jeg fikk noen stygge meldinger fra broren min, og jeg svarte stygt tilbake. Noen timer senere brøt lillebroren min seg inn i leiligheten min, han knuste alt som kunne knuses, han kastet alt på meg.. han tok ut alle klærne mine og kastet det ut i gaten. Jeg klarte å ringe politiet mens han var hos meg. Men han stakk av med en gang han skjønte det. Politiet kom, men de fant han ikke. De kjørte hjem til foreldrene mine, men der var han ikke. Noe mer hørte jeg ikke, så jeg ringte politiet selv. De sa at de ikke hadde funnet han og at jeg måtte ringe dem tilbake om han dukket opp igjen. Han truet med å ta livet mitt, men det er tydeligvis ikke så viktig. Jeg kan jo ringe dem tilbake hvis jeg faktisk blir drept. Jeg har fått stygge meldinger siden, jeg vet ikke om han står utenfor å venter på meg... jeg vet altså ingenting, bare at dette ikke er viktig. Foreldrene mine på en annen side er så sinte på meg, broren min er en kjent kjenning av både barnevern og politi, de vet godt hvem han er. De mener jeg ikke burde han ringt politiet pga. at de nå vil plage dem. Min bror har vært på barnehjem.. men klarte å stikke av flere ganger, han hadde en gang avhør med politiet, men han klarte å stikke av. Han klarer altid å stikke av. Problemet til foreldrene mine er også det at han klarer å stikke av, så da er det de som hele tiden må på møter og avhør. Men hadde ikke jeg ringt politiet så hadde ikke han dratt fra leiligheten min, og hadde han ikke dratt så hadde ikke jeg vært her. Ingen støtter meg, ingen tror på det jeg sier. Jeg fortalte min mor på telefon alt som hadde skjedd hos meg, hun mente at jeg løy.. for broren min hadde sagt at han ikke hadde vært hos meg. Men bestemoren min sier at han kom hjem og skrøt til bestefar at han hadde banket meg opp. I tillegg så hadde han sagt til moren min at jeg hadde anmeldt han. Jeg tror det er moren min som ba han om å dra et sted, jeg er 100% sikker på at hun hjalp han med å stikke fra politiet. Moren min ringte og skrek til meg og sa at jeg løy. Besteforeldrene mine trodde på meg, for han hadde jo sagt at han hadde banket meg opp til bestefar. Så de tok med mamma til meg, de så leiligheten min, det var glass over alt her. Jeg hadde fått en presskanne i hodet så jeg var svimmel, blåmerker hadde jeg også. Men forsatt skulle jeg ikke ringt politiet. Jeg skulle bare sluttet å leve virker det som om. Min far er ikke norsk, og han er på besøk hos sine foreldre nå, så han var ikke hjemme. Men han kommer hjem om noen dager og jeg gruer meg, for alt er min skyld virker det som om. Moren min mener jeg ikke skulle ha sagt noe da han kalte meg hore.. heller ikke da han sa han skulle drepe meg. Huff.. jeg vet ikke om dette innlegget gir noe mening. Jeg er sint på politiet, jeg er sint på foreldrene mine. Og snart kommer min far hjem og da er det sikkert jeg som har gjort noe feil.. igjen! Beklager skrivefeil, men jeg har ikke fått sove på 2 døgn nå. Jeg orker ikke å lese gjennom innlegget.
Gjest Marie Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Kanskje på tide å trekke seg litt vekk fra familien som ikke støtter deg og heller ta mer vare på de(besteforeldrene dine) som gjør det. Prøv å ikke provoser broren din. 14
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 hvorfor svarer du han frekt når du vet hhva som skjer da? er det mulig. er vel en grunn til det voldsomme sinnet mot deg. du trenger ikke å trigge det
Gjest MorAase Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Vurdert å bare kutte familien fullt og helt? 9
Gjest sophie Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 "hvorfor svarer du han frekt når du vet hhva som skjer da? er det mulig. er vel en grunn til det voldsomme sinnet mot deg. du trenger ikke å trigge det" hva er det å skrive ? ingen som støtter henne hjemme, så hun skriver på nett ( kanksje ) for å få litt forståelse ?? stå på din sak til politiet, fortsett og kontakte barnevernet! IKKE la moren og broren din styre livet ditt. du skal ikke leve i frykt pga din mors avgjørelser om å skjerme lillebroren din! hvis du har egen leilighet har du sikkert en grei økonomisk situasjon ? da kan du fint greie deg på egenhånd, prøv å kutt ut mor, bror og far ? men hold kontakt med besteforeldrene dine hvis de er støttende du skal se at hvis du kutter kontakten kan plutslig både mor og far endre synspunkt! Ønsker deg lykke til ! 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 "hvorfor svarer du han frekt når du vet hhva som skjer da? er det mulig. er vel en grunn til det voldsomme sinnet mot deg. du trenger ikke å trigge det" hva er det å skrive ? ingen som støtter henne hjemme, så hun skriver på nett ( kanksje ) for å få litt forståelse ?? stå på din sak til politiet, fortsett og kontakte barnevernet! IKKE la moren og broren din styre livet ditt. du skal ikke leve i frykt pga din mors avgjørelser om å skjerme lillebroren din! hvis du har egen leilighet har du sikkert en grei økonomisk situasjon ? da kan du fint greie deg på egenhånd, prøv å kutt ut mor, bror og far ? men hold kontakt med besteforeldrene dine hvis de er støttende du skal se at hvis du kutter kontakten kan plutslig både mor og far endre synspunkt! Ønsker deg lykke til ! jeg mente.. hvis hun først hadde fått broren sin over deg, hvorfor da svare på de meldingene hans? når man vet en person er ustabil, er det kanskje ikke så lurt å skrive stygt tilbake? det forundrer meg hvordan damer ber om mer. jeg er selv dame, men vet at det ikke hjelper å skrive stygge ting. da er det bedre å kontakte politiet. drapstrusler han man amelde og er bevis hvis man får det på sms. dette hadde skremt meg såpass at jeg hadde kuttet kontakten med hele familien. 1
kaprifolen Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Kjære vene! Hva var din brors motivasjon for å slå deg og ville drepe deg i utgangspunktet? Hadde tatt vare på relasjonen til mine besteforeldre, om jeg var deg. Og ang politiets reaksjon, ville jeg fått avisene til å skrive en sak om det. Skriv også brev til justisministeren. Drapstrusler skal tas alvorlig! 4
Daraya Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Jeg syns det mest skremmende er reaksjonen av dine foreldre. At politiet mener de ikke kan gjøre stort er bare å ignorere, anmeld saken, de er forpliktet å gå etter. Mulig at saken blir henlagt, men den er da i hvert fall registrert. Barnevernet burde du også kontakte, det gjelder det samme som for politiet, de må undersøke saken. Foreldrene dine derimot forstår jeg ikke. Ja, de er nok bekymret for sønnen, men problemene forsvinner ikke når man ignorerer dem. Er de ikke bekymret for deg, datteren deres? Når lillebroren angriper deg fysisk må det går en grense for dem også, det er tydeligvis ikke tilfelle men de slår seg på brorens side. Da må du vurdere hva du gjør. Jeg tror at mitt liv og min helse hadde gått foran lillebrorens mentale problemer, så jeg ville nok kuttet ut familien. Lever tilbake nøkkel til foreldrenes hus, skift lås til din egen leilighet, ignorer meldinger (ikke svar!) og få besøksforbud. Bror eller ei, han angrep deg og hvem vet om han hadde lyktes uten besteforeldrene dine. 4
CalidumCor Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Har du anmeldt han for legemsbeskadigelse og trapstrusler? Det ville jeg gjort, og samtidig forsøkt å skaffe meg voldsalarm... 6
Gjest MEG OG MEG Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Hei Ta vare på alle bevis. Ta bilder av blåmerkene dine. Ta bilder av glass, ødeleggelser og annet. Slett for all del ikke meldingene. Spar både inn og utgående meldinger. Det er kjempe viktige bevis. Jeg synes også at du skal ta kontakt med barnevernet. Viktig at du får støtte. Du bør også ta kontakt med legen din og eller helsesøster. De kan vøre viktige vinter på det du forteller og de blåmerkene/kuttene du har fått. De kan også hjelpe deg å gå videre til politiet og kjempe din sak for at du skal bli lyttet til og få beskyttelse. Det er ikke en kamp du trenger kjempe alene. Mange blir redde, og reagerer ikke hensiktsmessig. Det kan virke som dette er tilfellet med dine foreldre. De er jo glade både i deg og din bror, sikkert, men det virker som de ikke er helt realistiske ift. hvordan situasjone er og hva som er best for deg og broren din. Ikke gi opp. Si i fra helt til du blir lyttet til. Ikke send meldinger tilbake til broren din, eller ta kontakt med han slik det er nå. Høres ut som han kanskje har store rusproblemer ut i fra det du beskriver? Høres ut som han kan være svært farlig for deg. Jeg støtter deg fult ut. Er du redd for din far? For at han skal bli sing eller noe mer? Det høres ut som du bor alene? Kan du få bo hos en venninne eller hos besteforeldrene dine noen uker? Det finnes mange steder du kan søke hjelp, gjør det, selv om du er usikker. Det å dele bekymringene med noen er godt. Selv om du ikke gjør noe mer enn det ( håper du går videre enn det da). HER ER NOEN NETTADDRESSER OG TELEFONNUMMER SOM KANSKJE KAN VÆRE AKTUELLE. HELSESØSTER OG FASTLEGE KAN OGSÅ SETTE DEG I KONTAKT MED NOEN AV DISSE OG EV. ANDRE HJELPEINSTANSER I DIN KOMMUNE F.EKS KRISESENTER O.L. Barnevernet.no Barnevernet.no er en nettressurs som skal gjøre det enklere å finne relevant kunnskap om barnevernet. Nettsiden har blant annet informasjon om barnevernvakter og barneverntjenester i alle kommuner. www.barnevernet.no Bekymringstelefonen Voksne for Barn: 810 03 940 En telefontjenest for voksne som har bekymringer eller spørsmål om barn og unge. Åpent alle hverdager. www.vfb.no Kirkens SOS: 815 33 300 En døgnåpen krisetjeneste. Kirkens SOS tilbyr en anonym og uforpliktende samtale på krisetelefonen eller via en SOSmelding på nettsidene: www.kirkens-sos.no Hvis du er barn eller ungdom: Alarmtelefonen 116 111 er for barn som blir utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge, kan ta kontakt med sentralen. Å ringe dit er gratis. Les mer om Alarmsentralen for barn og unge her: www.116111.no Barn og unge som trenger noen å snakke med kan ringe til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom: 800 33 321 eller sende en melding via nettsidene: www.korspahalsen.no eller Mental Helses www.sidetmedord.no Barneombudet 22 99 39 50 RUS (telefon for foreldre og barn) 08 588 Røde Kors-telefonen for barn og ungdom 800 33 321 TENKER PÅ DEG. HÅPER DET ORDER SEG FOR DEG. MANGE VARME TANKER. 11
Gjest anonym Skrevet 3. januar 2012 #13 Skrevet 3. januar 2012 Kjære deg. Jeg håper virkelig at du skynter deg å kontakte alle som kan kontaktes for å få hjelp. Hvis jeg var deg ville jeg også søkt tilflukt hos en venn eller kollega i all hemmelighet. Jeg ville ikke fortalt det til noen som kan finne på å fortelle hvor du er, ikke engang dine besteforeldre... ikke fram til du er i en beskyttet situasjon med f.eks. støtte i politi e.l. Og Jeg tror du burde gjøre det før din far kommer hjem... Hva du enn har gjort for å få din bror til å overfalle deg gir det han ikke rett til å overfalle deg! Du skriver at han kalte deg hore, vel, jeg tviler på at du er en hore, og hvis du hadde vært prostituert hadde det heller ikke gitt han rett til å overfalle deg. Mitt råd er: Søk tilflukt på et hemmelig sted så fort du kan! Lykke til! Jeg tenker på deg og håper du er trygg 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Jeg takker for alle svar jeg har fått, dere er herlige Jeg vet at jeg ikke skulle ha svart på sms`ene eller facebook meldingene, men jeg var jo ganske såret og sint selv. Men jeg har ikke gjort han noe vondt. Jeg tror at min mor er redd broren min, han er en vanskelig unge, han har egentlig altid vært sånn. Men at hun ikke trodde på at han hadde vært hos meg, det plager meg veldig. Faren min kommer hjem i morgen, jeg vet ikke helt hva som kommer til å skje, han kommer nok til å ta kontakt om han vil noe. Det eneste jeg vet er at foreldrene mine er lei barnevernet og politiet, siden de altid må rydde opp etter broren min. Han har altid problemer med noe eller noen. Foreldrene mine har ikke vært slemme eller dårlige foreldre, ikke mot broren min isåfall. Han har altid vært favoritt ungen, men hvor broren min har fått dette temperamentet fra vet jeg ikke. Jeg filmet leiligheten før moren min og besteforeldrene mine kom hjem til meg den kvelden, blåmerkene ba politiet meg om å ta bilde av selv når de var hos meg. Så alt av bevis har jeg tatt vare på. Jeg er 23 år, så jeg er 8 år eldre. Jeg har bodd for meg selv i snart 4 år. Leiligheten er min, og økonomien er helt ok. Jeg har heller ikke anmeldt saken ennå, det er egentlig pga. at politiet ba meg om å vente med å anmelde det da jeg snakket med dem på telefon idag. Hun jeg snakket med ville snakke med noen andre kollegaer om hva man kunne gjøre. De mener at det er en vanskelig sak pga. hans lave alder. Hun skulle ringe meg opp igjen i morgen, så da finner jeg nok ut av det. Samme gjelder barnevernet, saksbehandeleren til broren min var ikke på plass. Dette var til dere som lurte TIl meg om meg og dere andre som har skrevet at dere tror på meg, tusen takk. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Muslimsk? Nei, vi er ikke religiøse i det hele tatt.
sebastianen Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 Jeg synes du bør anmelde, jeg skjønner at det er vanskelig, for han er så ung at han ikke får fengselstraff. Men her høres det ut som om du enten må stå opp for deg selv eller legge deg ned og dø, og det er vel ikke noe alternativ ? Så annmeld , hver gang, få besøksforbud, la barnevernet ta ham. Når han så er litt eldre kan de låse ham inne, kanskje han da kan få psykriatrisk behandling og. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Flytt langt vekk! Overse broren din. Skaff deg hemmelig nummer og blokker han på Facebook.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Er enig i at drapstrusler bør oppfattes som reelle, du bør få hjelp til å komme deg bort fra broren din. Moren din fortjener null og niks, forstår veldig godt at du er skuffet. Jeg hadde vendt henne ryggen! Du kan jo sende henne et brev og skrive hvor sårende du syns det er at hun ikke tror deg. Kanskje broren din har en diagnose, adhd eller noe, som han kunne få medisiner mot? Er enig i at du bør snakke med barnevernet. Du bør gjøre alt du kan. Tenk om han virkelig dreper noen en gang? Du vet jo hvordan han er, så du har all grunn til å holde deg borte fra han. Har du tenkt på å flytte langt bort? Etterhvert får du en kjærest, eget/egne barn, egen familie. Livet fortsetter og du er med, du bestemmer selv på hvilken måte! 1
klakkekatt Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Vi har det ganske likt vi to da! Bare bror min er eldre enn meg, så går det i det samme. det er helt j@@@@@... Det er lettere sagt enn gjort å kutte ut familien.. Ofte drar foreldrene mine bare på hytta for å komma seg vekk, så da er bror min på egenhånd og kan gjøre hva han vil... Håper det kommer bedre tider hos deg snart Ingen fortjener å ha noe sånt over seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå