Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Har vært dårlig i snart 1 år, blitt gradvis dårligere. Vært til revmatolog pga. verk i ledd blant anna. I brevet jeg fikk der i fra står det at jeg har verdier i nederste del av normal området TSH 4.03 og T4 er 12. Og at det bør tas nye prøver om 6 mnd eventuelt anti-TPO. Så det jeg lurer på er om det er andre som har blitt syke og hatt Hypothyerose selv om verdiene er "normale" ?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 TSH er litt for høyt for fT4 er alt for lavt. Hva var anti-TPO nå?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 TSH er litt for høyt for fT4 er alt for lavt. Hva var anti-TPO nå? Anti-TPO har jeg ikkje måling på, men var hos lege i dag og tok ei prøve på det.
Dragonfly84 Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 I brevet jeg fikk der i fra står det at jeg har verdier i nederste del av normal området TSH 4.03 og T4 er 12. Og at det bør tas nye prøver om 6 mnd eventuelt anti-TPO. Oj. Da hadde jeg vært dårlig. Jeg må ha TSH veldig lavt, slik at T4 blir høy nok. Jeg har vel TSH på ca 0,05 (vet det er lavt) og T4 på ca 17. Hadde jeg hatt T4 på 12 hadde jeg ikke følt meg bra... Men det er vel noe med at de som går på hormoner skal ha høyere verdier enn de som produserer hormonene som de skal? Fikk du målt T3 også?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Oj. Da hadde jeg vært dårlig. Jeg må ha TSH veldig lavt, slik at T4 blir høy nok. Jeg har vel TSH på ca 0,05 (vet det er lavt) og T4 på ca 17. Hadde jeg hatt T4 på 12 hadde jeg ikke følt meg bra... Men det er vel noe med at de som går på hormoner skal ha høyere verdier enn de som produserer hormonene som de skal? Fikk du målt T3 også? TS Nei T3 ble ikke tatt i dag. Får tilsendt brev med prøveresultata når svaret kommer og det skulle vist vere klart på torsdag. Har fått ny time hos legen i februar. Venter på innkalling til MR av en tommel og så skal jeg til revmatolog igjen etter det. Så får jeg se etter hvert, har det ikke bra om dagen i vertfall.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 MIn fastege sier (etter anbefaling fra Aker) at fT4 skal ligge på 22/23. Det spiller ingen rolle om den ligger på 12 eller 19, man vil ikke føle seg OK før den er helt i øvre del av ref.området. Min THS er forøvrig knapt målbar, men THS er egentlig ikke så veldig interessant.
Dragonfly84 Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Det kommer an på hvor mye man tåler også, det er ikke likt for alle tror jeg. Med fT4 på 23 får ikke jeg sove mye, i alle fall... Så tror noen føler seg bra på 18 og andre på 23.
Gjest norah Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 (endret) Har vært dårlig i snart 1 år, blitt gradvis dårligere. Vært til revmatolog pga. verk i ledd blant anna. I brevet jeg fikk der i fra står det at jeg har verdier i nederste del av normal området TSH 4.03 og T4 er 12. Og at det bør tas nye prøver om 6 mnd eventuelt anti-TPO. Så det jeg lurer på er om det er andre som har blitt syke og hatt Hypothyerose selv om verdiene er "normale" ? Nå er jo dette individuelt, men jeg hadde vært på bærturen fra helvetet med de verdiene der. Men igjen, om jeg har en T4 på 22-23 så er det nesten enda verre - får noen heftige hypersymptomer som er skikkelig kjipe. I begge de områdene der har jeg ikke sjangs til å fungere hverken sosialt eller jobbmessig, mens andre jeg kjenner må ha det såpass høyt. Det har nok mye med hvordan kroppen tar opp, og hvor mye man produserer selv - det er jo dessverre ikke konstant jevn produksjon. Mitt optimale område(sålangt, etter å ha prøvd det meste i endel år) er en kompromissløsning hvor TSH er ganske lav(0-1) og T4 på sånn høvelig 18-19. Under 18 = gradvise hyposymptomer, over 20= skikkelig hypersymptomer. Uansett ville jeg forsøkt å justere opp levaxindosen sakte, for å se om det hjelper på formen. Jeg fikk en total annerledes livskvalitet etter jeg skjønte hvordan jeg kunne finjustere - ikke bare ha enten i nedre eller øvre sjikt. Endret 5. januar 2012 av norah
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 MIn fastege sier (etter anbefaling fra Aker) at fT4 skal ligge på 22/23. Det spiller ingen rolle om den ligger på 12 eller 19, man vil ikke føle seg OK før den er helt i øvre del av ref.området. Min THS er forøvrig knapt målbar, men THS er egentlig ikke så veldig interessant. Det er vel heller motsatt, at TSH skal være på rundt 1 eller lavere, og at FT4 da gjerne havner i øvre tredjedel av referanseområdet (eller til og med såvidt over). Det er stort sett TSH det behandles etter...
Dragonfly84 Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Det er vel heller motsatt, at TSH skal være på rundt 1 eller lavere, og at FT4 da gjerne havner i øvre tredjedel av referanseområdet (eller til og med såvidt over). Det er stort sett TSH det behandles etter... Og det er etter min mening helt på trynet at det behandles kun etter TSH... http://www.stopthethyroidmadness.com/tsh-why-its-useless/
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Kan man bare gå til legen og bestille prøve på stoffskiftet? Jeg mistenker at mitt er ganske lavt. Er det blodprøve?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Kan man bare gå til legen og bestille prøve på stoffskiftet? Jeg mistenker at mitt er ganske lavt. Er det blodprøve? Du kan ikke gå til legen og "bestille" noe som helst. Fastlegen er en førstelinjetjeneste, og vedkommende skal være med på å fordele helseressursene her i landet, dvs. vurdere og prioritere å gi nødvendig helsehjelp til de som trenger det. Går du til legen og fremstiller symptomene dine, og disse kan ligne på stoffskifteplager, så får du selvfølgelig tatt stoffskifteprøver, men det er opp til legen å bestemme om det er hensiktsmessig eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Kan man bare gå til legen og bestille prøve på stoffskiftet? Jeg mistenker at mitt er ganske lavt. Er det blodprøve? Jepp, du ber om å få måle stoffskiftet. Da måler de fritt T4, TSH, T3 og anti-tpo. Noen måler bare TSH - men det kan gi et feilaktig bilde. I tilfeller hvor verdiene ligger i grenseland kan det være av verdi å forsøke med lave doser Levaxin. Det er ikke en god løsning med Levaxin om man ikke må - fordi det "doper ned" ens egen produksjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå