AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Hei! Lider av depresjon, skal begynne med antidepressiva. Har lest en hel del om de forskjellige merkene, for min del virker det som om Aurorix har veldig få bivirkninger i forhold til mange andre antidepressiva. Er dette realiteten, eller ikke? Er redd for vektøkning, noe som ser ut som en vanlig bivirking ved bruk av antidepressiva. Håper noen vil svare
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg reagerte veldig på aurorix.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Ja, noen tåler alle typer, noen tåler ingen, og noen tåler et utvalg. Aurorix er ikke en veldig mye brukt medisin, jeg vet ikke om det er en spesiell grunn til det, men jeg tror ikke det er det første man får tilbud om som regel. Jeg fikk den etter et mislykket forsøk med SSRI (Cipralex).
ssecret Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Jeg også lurer veldig på dette. Har forstått det sånn at Wellbutrin og Aurorix har litt samme effekten, men ingen av de er populære i Norge, så sannsynligheten for at man får de med en gang er ikke stor. Det er slik jeg har forstått det, selv om det er veldig dumt 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Neinei, Aurorix er en reversibel monoamino-oksidasehemmer (MAO-hemmer), mens Wellbutrin er en selektiv noradrenalin- og dopaminreopptakshemmer.
ssecret Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Neinei, Aurorix er en reversibel monoamino-oksidasehemmer (MAO-hemmer), mens Wellbutrin er en selektiv noradrenalin- og dopaminreopptakshemmer. Aah, makes sence :gjeiper: Hva er virkningen av en reversibel monoamino-oksidasehemmer?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Fra felleskatalogen (om aurorix, som er MAO-A): Egenskaper: Klassifisering: Reversibel MAO-A hemmer (RIMA) med antidepressiv effekt. Hever stemningsleiet og øker psykomotorisk aktivitet. Symptomer som ulystfølelse, tretthet, initiativløshet og konsentrasjonsvansker dempes som regel innen en uke etter behandlingsstart. Søvnkvaliteten bedres innen noen dager, til tross for at preparatet ikke gir sedasjon. Liten påvirkning av konsentrasjonsevne og oppmerksomhet. Påvirker ikke hjerte eller lever. Virkningsmekanisme: Hemmer nedbrytningen av noradrenalin og serotonin gjennom reversibel hemning av monoaminoksidase, fortrinnsvis type A. Det cerebrale monaminerge nevrotransmittersystemet stimuleres. Absorpsjon: Biologisk tilgjengelighet er ca. 60% etter enkeltdose og ca. 80% etter gjentatt dosering pga. metningskinetikk. Maks. plasmakonsentrasjon nås etter ca. 1 time. Proteinbinding: Ca. 50% bindes til albumin. Fordeling: Distribusjonsvolum 1,2 liter/kg. Konsentrasjonen i cerebrospinalvæsken er ca. 50% av plasmakonsentrasjonen. Halveringstid: Ved vanlig dosering halveres plasmakonsentrasjonen i løpet av 1-4 timer. Ved normal dosering kan steady state forventes etter ca. 1 uke. Metabolisme: I lever. Aktive metabolitter er påvist i lave konsentrasjoner i serum. Utskillelse: I urin. Mindre enn 1% utskilles uforandret.
ssecret Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 skjebne Elsk din skjebne. Å herlighet!!! Jeg kan ikke tro at det har stått sånn i flere uker nå Takk du! Men: Noen som vet om Aurorix selges på blå resept?
Sugerøret Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Å herlighet!!! Jeg kan ikke tro at det har stått sånn i flere uker nå Takk du! Men: Noen som vet om Aurorix selges på blå resept? http://www.blaarev.no/DrugList.aspx?MenuId=7045&ContentId=16257 vet ikke hvor oppdatert den lista er ,da det står " Ajour pr. 20110901" vanskelig dato.. Legen burde vite og i enkelte tilfeller kan medisiner som ikke normalt blir dekket av blå-resept-ordningen (pheeww) søke spesielt om å få de dekket. Dette igjennom lege og over til Nav Endret 8. februar 2012 av Kårky
ssecret Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Hei TS! Nå har jeg gått på Aurorix siden torsdag. Og selv om jeg synes veldig synd på meg selv, så vil jeg påstå at folk flest vanligvis har det langt verre når de begynner på antidepressiva. På felleskatalogen.no står det færre bivirkninger enn på andre medikamenter. Den første dagen var verst. Nå har jeg kommet til femte dag, og jeg kjenner nesten ingenting
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå