AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Vi bor pr nå 10 km fra hverandre. Har et barn som er på nest siste år i barnehagen. Far bor 2 minutters gange fra barnehagen, og skolen er nærmeste nabo til barnehagen. Vi bruker 10-15 minutter på kjøring til barnehagen avhengig av trafikk. Jeg vurderer nå å flytte til et sted som vil gi mellom 25 og 30 minutters reisevei for oss til barnehagen og etterhvert skolen. Det er også i forskjellige kommuner, men så lenge han er folkeregistrert hos far vil det såvidt jeg har skjønt ikke ha noe å si. Forskjellen mellom å bo her vi bor nå og på det andre stedet er at for den summen vi kan få en enebolig med 3-4 soverom på får vi her maks en leilighet med 2 soverom. Hvilke erfaringer har dere med 50/50deling i fht avstander? Vil barnet kunne fungere fint på det stedet hvor skolen er lenger unna og dermed også klassekameratene? Ønsker synspunkter på godt og vondt, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.
Gjest Annaires Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Jeg tenker at den uken barnet da er hos dere vil det være veldig utenfor. 30 min unna klassekamerater er ganske langt, og da vil barnet miste sosial omgang med venner annenhver uke. Tror det vil bli veldig tøft.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Jeg tenker at den uken barnet da er hos dere vil det være veldig utenfor. 30 min unna klassekamerater er ganske langt, og da vil barnet miste sosial omgang med venner annenhver uke. Tror det vil bli veldig tøft. 30 min unna klassekamerater er egentlig ikke spesielt uvanlig eller veldig langt. Utenfor byene er det svært mange barn som har såpass lang reisevei helt fra barneskolen av, rett og slett fordi det er langt mellom skolene. Og der er heller ikke kollektivtilbudet noe å skryte av. Så lenge foreldre er flinke til å tilrettelegge er det ikke noe problem, og barnet vil jo være på skolen, så det blir ikke akkurat isolert annenhver uke selv om det ikke bare kan løpe en tur bort til klassekamerater på fritiden. Når det er sagt er det nok oftest en fordel at foreldrene bor nærme hverandre, og det er få barn som liker å reise langt for å komme på skolen hver dag.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Det er en selvfølge at jeg som mor tilrettelegger for at han skal kunne treffe kamerater på fritida, hente og kjøre og alt som hører med, han vil etterhvert og være med på det samme som dem på fritida (regner jeg med iallefall), og ting som feks fotball skjer jo hver uke.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 #4 var altså TS, og ikke meninga å høres brysk ut, ser det kan leses litt krasst =)
løve70 Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Jeg tenker at man, dersom overhodet mulig, bør bo så nærme hverandre at barna kan være sammen med skolevenner på fritiden uten å være avhengig av å bli kjørt.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Du og barnefar bør vel helst bo nærme. Har du mye tid til overs med å hente og bringe barnet i uka du har så ok. Det kreves mer av deg når dere bor et stykke fra hverandre.
Daraya Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Jeg syns også at man bør bo nærmest mulig når man har 50/50 fordeling, ellers går barnet glipp av mye de ukene det er hos den andre foreldre. Er du innstilt å kjøre mye stiller ting seg annerledes, men da må du virkelig være ærlig med deg selv. Blir du sur når du skal kjøre flere dager i uka, kanskje tur/retur ila lite kort tid når barnet skal være hos venner i bare 2 timer? Ikke glem at det fort kan bli dyrt også, det er ikke sagt at dere sparer så mye i forhold til bolig i området dere bor nå. Når barnet når en viss alder må du regne med at det ønsker å bo fast/mer hos far, nettopp pga vennene sine og nærhet til sitt sosiale område, og det er ikke sagt at du ikke vil tape en eventuell sak hvis dere ikke kommer til enighet. På den andre siden profiterer barnet sikkert med mer plass og muligens bedre trivsel. Men det er spekulasjon og du tar en sjanse.
Gjest imli Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 30 min unna klassekamerater er egentlig ikke spesielt uvanlig eller veldig langt. Utenfor byene er det svært mange barn som har såpass lang reisevei helt fra barneskolen av, rett og slett fordi det er langt mellom skolene. Og der er heller ikke kollektivtilbudet noe å skryte av. Så lenge foreldre er flinke til å tilrettelegge er det ikke noe problem, og barnet vil jo være på skolen, så det blir ikke akkurat isolert annenhver uke selv om det ikke bare kan løpe en tur bort til klassekamerater på fritiden. Når det er sagt er det nok oftest en fordel at foreldrene bor nærme hverandre, og det er få barn som liker å reise langt for å komme på skolen hver dag. Eg meiner det er forskjell på barn som bur slik til heile tida, enn barn som bur langt unna nærmiljøet annakvar veke. I dømet ditt har jo alle ungane det likt, mens for TS sine ungar blir det annerleis. Dessutan veit eg ikkje heilt kor realistisk det er for TS å gjennomføre det ho planlegg - å køyre dei overalt tilbake til nærmiljøet den veka ho har ungane? Ein times køyring til saman er ganske mykje, og då tek berre transporten ein heil time av ein elles sikkert travel ettermiddag. Då kunne vel ungane like godt ha vore hjå far, tykkjer eg... Eg meiner i alle fall at viss nokon skal få delt omsorg til å fungere, må dei bu i same skolekrets som eit minimum, helst bu slik at ungane kan gå mellom foreldra, medan TS kjem til å bu i ein anna kommune.
Gjest Try Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Kan gi noen innspill, basert på egen erfaring med delt bosted. Selv om 30 min kjøring kanskje ikke virker veldig lenge, vil barnets mulighet til å delta på fritidsaktiviteter og være sammen med venner etter skolen være veldig avhengig av at du kan kjøre hit og dit. Vi hadde en periode 10-15 min kjøring, og måtte ofte både kjøre barnets venner hjem etter at de hadde vært hos oss. Noen foreldre syntes det var litt langt. Har du flere barn, planlegger du flere barn, som vil få tilknytning til ditt nye bosted, kan det bli vanskelig å få kabalen til å gå opp. Også - etterhvert som han blir eldre vil han være mer ute av hjemmet. Er det et godt kollektivtilbud i området slik at han kan får muligheten til å bevege seg selvstendig når han blir eldre? Hvor skal han gå på ungdomsskole/ videregående? Vil det bli nærmere eller lengre unna dit du vurderer å flytte? Det kan virke langt frem, men dersom du vurderer å bosette deg permanent i en ny kommune, så er det verdt å tenke på. Jeg tror hverdagen med så mye kjøring kan bli ganske slitsom for dere begge, men det kan også fungere. Eventuelt kan du vurdere en 60/ 40 løsning der han bor mest hos faren?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå