Gå til innhold

Elling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på Elling-filmen. Hva er det som er galt med han? Er han autist eller noe? Virker ikke helt stabil han fyren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aspergers syndrom vil jeg anta. Forstyrret er han i alle fall. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

"Elling er navnet på hovedpersonen i Ingvar Ambjørnsens tetralogi, Elling. Som person er Elling på mange måter en litt tilbakestående person, med mangel på sosial aktivitet. Han er en tenkende, undrende, fantaserende og drømmende person, som gjør at han er mer fjern fra virkeligheten, og lever mer eller mindre i sin egen verden"

http://no.wikipedia.org/wiki/Elling_%28figur%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor som jobber med psykiatri, nevnte hvertfall at han hadde mye tvang... Men hva mer, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elling er navnet på hovedpersonen i Ingvar Ambjørnsens tetralogi, Elling. Som person er Elling på mange måter en litt tilbakestående person, med mangel på sosial aktivitet. Han er en tenkende, undrende, fantaserende og drømmende person, som gjør at han er mer fjern fra virkeligheten, og lever mer eller mindre i sin egen verden"

http://no.wikipedia.org/wiki/Elling_%28figur%29

Det tror de fleste som har sett filmene og/eller lest bøkene har fått med seg, du... TS lurer på hva som feiler ham, om han har en diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingvar Ambjørnsen har vel sagt at han ikke tenkte noen spesiell diagnose når han laget Elling-karakteren. Han er bare... Elling. ;) Han kan vel heller ikke sies å passe til bare èn diagnose heller, men har nok litt ulike typer problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som blir nevnt i filmene er vel angst. Det sier han jo selv i den første filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

Det tror de fleste som har sett filmene og/eller lest bøkene har fått med seg, du... TS lurer på hva som feiler ham, om han har en diagnose.

Nettopp.. Og i såfall hadde det mest sannsynlig vært nevnt på Wiki også kanskje?

Og de fleste som har lest bøkene eller sett filmene har vel fått seg at Elling i bunn og grunn har utviklet sosial angst etter å ha levd store deler av sitt voksne liv sterkt overbeskyttet av mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.. Og i såfall hadde det mest sannsynlig vært nevnt på Wiki også kanskje?

Og de fleste som har lest bøkene eller sett filmene har vel fått seg at Elling i bunn og grunn har utviklet sosial angst etter å ha levd store deler av sitt voksne liv sterkt overbeskyttet av mor?

Han Elling finnes ikke i virkeligheten, skjønner du, så hva noen mener om ham på wiki er da virkelig uinteressant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Han Elling finnes ikke i virkeligheten, skjønner du, så hva noen mener om ham på wiki er da virkelig uinteressant.

Følger man den logikken så er det vel like uinterressant hva noen mener om han på KG.

Jeg regner med at Elling er som de aller fleste merkelige karakterer fra slike filmer og bøker. De blir jo stort sett ikke laget for å passe en diagnose, de er bare litt rare, og rare folk kan passe til mange forskjellige diagnoser :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

Han Elling finnes ikke i virkeligheten, skjønner du, så hva noen mener om ham på wiki er da virkelig uinteressant.

:skratte:

For en herlig logikk :skratte:

Og her har jeg gått rundt og trodd at Per Christian Ellefsen virkelig var sånn.. :skratte:

Men du? Ikke ødelegg flere av illusjonene mine nå er du snill.

Jeg har enda ikke kommet over det faktum at heller ikke julenissen finnes i virkeligheten :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg er litt delt.

Han har jo empati selv om han ikke er så god på å gi rom og å dele Kjell Bjarne når han får dame. Og han bryr seg om KB. I tillegg fungerer jo den sosiale treningen på ham. Han lærer seg til å ta telefonen, gå ut osv. Og derfor virker det mer som det er miljøet som har gjort at han har blitt som han har blitt.

Samtidig forsøkte vel moren å ta ham med til Syden en gang, og det var vel ikke akkurat vellykket. Det virker som han hadde sine greier allerede som barn, og sånn sett kan det jo minne om Aspergers. Og at moren kanskje forsøkte å beskytte ham pga det.

Eller at han rett og slett bare var et overbeskyttet og engstelig barn, og ikke fikk utvikle seg normalt og fikk OCD og sosial angst.

Men Ambjørnsen sier jo selv at han ikke tenkte diagnose, men likevel er det lettere å tenke ut fra diagnose for å forstå Elling :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er det ikke all infoen som kommer fram når det blir laget film av de.Blir ofte skuffet når det kommer film av bøker jeg har likt godt. Har lest alle bøkene er stor Ambjørnsen fan, og føler at Elling blir gjort om til en trivelig kar alle skal like, og ikke hvor syk han egentlig er...men det er angst og uro han har som sine største problem områder.Han er livredd for å miste Kjell Bjarne når han får seg kjæreste, fordi han er redd for å bli så syk igjen som han ble da han mistet sin mor, som han var så utrolig avhengig av, og tryggheten Elling hadde i han og morens tosomhet. Når han levde i trygghet sammen med henne holdt det stort sett angsten i sjakk,det samme med Kjell Bjarne...synes synd i han jeg...ble glad i han gjennom bøkene :)

Endret av bobbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall ganske tydelig at han har tvangstanker som fører til tvangshandlinger når man leser boka. Anbefaler å lese den første boka(er det utsikt mot paradis den heter? Husker ikke i farten). Føler at man får et godt inntrykk av hvor syk han egentlig er mot slutten på den boka :)

Pluss at boka er fin/trist/bra osv da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man burde aller helst lese alle fire, så får man virkelig med seg alt :)Ja, den første er utsikt til pardiset. Den som filmen Elling er basert på, er jo bok nr tre, Brødre i blodet. :opplyser::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir rett og slett irritert av å se Elling-filmene. Noen andre som blir det? Akkurat som at jeg blir irritert over at hovedpersoner i actionfilmer drasser på barn eller kjæreste som ødelegger alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Elling-filmene er kjempekoselige. Jeg koser med tærne og stortrives hver gang de går. (Ja i julen så jeg jo den ene 3 ganger på tv2 og nrk :fnise:

Men 4 bøker? Kommer det enda en film da???!! :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 4 bøker? Kommer det enda en film da???!! :danser:

Nei, ikke flere filmer...har ihvertfall Ambjørnsen sagt, og jeg håper han holder seg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...