AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har nettopp fått menstrasjon men synes dette er veldig flaut å spørre om til mine venner eller andre. Alle har fått det før meg, så dette kan alle... Jeg fikk det nettopp. Jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut når det kommer? Jeg fikk det lørdag den 17 desember. Også varte det ca til torsdag/fredag 22/23 desember. Hvordan vet jeg når jeg får det igjen? Man må jo kunne regne ut slikt, slik at man ikke plutselig begynner å blø
LukaFrost Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 (endret) En syklus er normalt på 28 dager. Endret 1. januar 2012 av LukaFrost
QueenPenelope Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har nettopp fått menstrasjon men synes dette er veldig flaut å spørre om til mine venner eller andre. Alle har fått det før meg, så dette kan alle... Jeg fikk det nettopp. Jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut når det kommer? Jeg fikk det lørdag den 17 desember. Også varte det ca til torsdag/fredag 22/23 desember. Hvordan vet jeg når jeg får det igjen? Man må jo kunne regne ut slikt, slik at man ikke plutselig begynner å blø Tell 28 dager frem, hvor "1" er 18.desember. Da vet du sånn ca når neste menstruasjon kommer. Dette er da basert på at syklusen din er 28 dager. Etter hvert blir du kjent med kroppen din, og finner ut hvor mange dager din syklus er på.
Myrthel Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har nettopp fått menstrasjon men synes dette er veldig flaut å spørre om til mine venner eller andre. Alle har fått det før meg, så dette kan alle... Jeg fikk det nettopp. Jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut når det kommer? Jeg fikk det lørdag den 17 desember. Også varte det ca til torsdag/fredag 22/23 desember. Hvordan vet jeg når jeg får det igjen? Man må jo kunne regne ut slikt, slik at man ikke plutselig begynner å blø En regelmessig syklus er på 28 dager. Da teller du fra den dagen du fikk mensen (17. desember) og 28 dager fremover. Det som er viktig å vite, er at mensen ofte kommer uregelmessig den første tiden. Det er helt normalt. Det er også mange damer som aldri får regelmessig syklus heller, og noen har lengre eller kortere intervaller (mellomrom) enn 28 dager. Jeg vil råde deg til å kjenne godt på følelsen i magen din. Som regel får man litt murring, før man begynner å blø. Er du usikker, så bruk truseinnlegg, eller bind litt oftere enn du egentlig trenger den første tiden. Snart blir du kjent med kroppen din, og kjenner når mensen er i farten....
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Det er veldig vanlig at mensen er uregelmessig i starten, så du kan egentlig ikke vite helt sikkert når den kommer igjen. For noen kan det gå opptil 2-3 månder før de får mensen igjen, for andre kan det gå 3-4 uker. Du må nok bare vente og se. Men ikke bli bekymret om det tar en stund, for det er helt normalt på unge kvinner!
Gjest Mahareth Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 I starten er det ikke uvanlig at du ikke har regelmessig syklus. Det kan gå 3 uker, og det kan gå flere måneder mellom hver gang. Det er heller ikke uvanlig at du får mensen med 4 ukers mellomrom de første 5 gangene, og så varierer det litt. Det er lurt å alltid ha med bind eller tamponger i veska, bagen eller sekken. Etter hvert vil du få stabil og forutsigbar syklus, og kan forutsi omtrent når neste mens kommer. Det normale er 25-36 dager mellom hver mens, men du er ikke unormal om du har mer eller mindre heller.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 Har du en mamma eller en eldre søster å snakke med? Veldig ofte er menssyklus, smertenivå og hvor stor blødning man får likt i familien. F.eks. hadde min mor og meg veldig lik type blødning og samme type smerter. Du kan derfor få veldig mye informasjon om dette ved å snakke med mamma.
Zakuro Skrevet 1. januar 2012 #8 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har nettopp fått menstrasjon men synes dette er veldig flaut å spørre om til mine venner eller andre. Alle har fått det før meg, så dette kan alle... Jeg fikk det nettopp. Jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut når det kommer? Jeg fikk det lørdag den 17 desember. Også varte det ca til torsdag/fredag 22/23 desember. Hvordan vet jeg når jeg får det igjen? Man må jo kunne regne ut slikt, slik at man ikke plutselig begynner å blø Heisann, gratulerer:) For å finne ut når du kan forvente neste mens, begynner du å telle på første dag av en mens, altså den 17., og teller 28 dager på kalenderen, og på den 28 kan du forvente din neste. Husk imidlertid at 28 dager bare er gjennomsnittet. Alt mellom 18 og 35 dager er vel det som blir regnet som normalt tror jeg. Men menstruasjonen din blir antakelig å være uregelmessig en stund da, det opplever de fleste:)Så inntil den begynner å bli regelmessig kan det være en ide å ha med seg ekstra truser og bind i veska/sekken:) Og en ting til, noen opplever å ha mens-smerter, noen sterkere enn andre, men for mange hjelper det å legge noe varmt på magen, f.eks. en varmeflaske:) Noen sier fysisk aktivitet og p-piller også hjelper. Selv har jeg aldri hatt mens-smerter Så jeg gjentar bare det andre har fortalt meg:P 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #9 Skrevet 1. januar 2012 Veldig snilt av dere =) Tusen takk - nå forstår jeg =)
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #10 Skrevet 1. januar 2012 Som mange sier er det vanlig å være uregelmessig. Etter hvert lærer mange seg å kjenne igjen når de har eggløsning, og regner ca 14 dager derfra.
benny82 Skrevet 1. januar 2012 #11 Skrevet 1. januar 2012 det er litt forskjellig fra person til person, men tenk ukedager, ikke dato. 28 delt på 7 er fire, så en syklus er ofte ca 4 uker. f eks, her er fire søndager: søndag 1. Januar: fikk mensen søndag 8. Januar: mensen er offisielt over søndag: 15. Januar: eggløsning søndag 22. Januar: nå skal man være slapp, sur og feit i en uke søndag 29. Januar: mensen igjen
Gjest meg Skrevet 1. januar 2012 #12 Skrevet 1. januar 2012 Benny82: jeg likte virkelig forslaget ditt! Men hvor lenge har man mensen sånn ca.?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #13 Skrevet 1. januar 2012 ^ Det er individuelt. Min varer i ca. 4 dager, andre har det mer, andre mindre. Er ikke noe fasitsvar når det gjelder dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå