Gå til innhold

Katt og nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har katter som er ute, når på kvelden nyttårsaften nekter dere dem å gå ut?

Jeg tenkte jeg skulle ha katten inne fra ni. I fjor satt hun godt plassert under sengen stakkars.

I natt var det forøvrig jeg som våknet og skvatt av raketter mens hun sov :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Dere som har katter som er ute, når på kvelden nyttårsaften nekter dere dem å gå ut?

Jeg tenkte jeg skulle ha katten inne fra ni. I fjor satt hun godt plassert under sengen stakkars.

I natt var det forøvrig jeg som våknet og skvatt av raketter mens hun sov :sjenert:

Om du klarer det så kan det være lurt å holde han/henne inne i kveld ja.

Natten mellom 1999 og 2000 var det -17 gr. C der jeg da bodde. Min ravnsvarte elskede insisterte på en bitteliten luftetur rundt klokken 9 på kvelden.

Ute var det blikkstille... ikke en 16 åring eller en eneste rakett i sikte.

Så... jeg gav etter for hans instendige forespørsler (og han var en pratsom, stålsterk fyr skal vite !)

Døren opp, tøffingen ut, - og ikke mer enn 10 minutter etter så var det et par unge herrer som snublet seg vei ut på "ballplassen" og fyrte av et solid batteri "1000-års raketter".

"Dett var dett !" Jeg lot det gå en halvtime... lot det gå en time...to timer... Ingen anrop fra sort herremann med beskjed om "Hei ! Nå er jeg her ! Få opp døra ! Jeg vil inn ! Nå !"

Temeraturen sank utover natten... og rundt midnatt var det jo et he***tes lurveleven med de største raketter man kunne oppdrive på begge sider av grensen.

Ingen pus.

Klokken 06:30 om morgenen kom anropet om " Få opp døra !"

Kald i pelsen, og med en umisskjennelig kraftig duft av.... furukvae !"

Han hadde tilbragt tiden under presenningen som dekket naboens vedlager.... på naboens terrasse :fnise:

"Mor" var så lettet at hun kunne fly da han meldte sin ankomst.

Han var en meget klok, svært erfaren pusegutt som hadde vært "i krigen" tidligere. Hadde han ikke vært det så må gudene vite hvordan 9 - 10 timer i -17/22 grader hadde gått... :klo:

Lyden av hylende raketter gjorde ham i ettertid svært nervøs. Han krøp da langs veggen på vei mot et sted han kunne gjemme seg.

Så, til konklusjonen: det kan være smart å holde pus inne ja, tross høylytte verbale protester.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke puser skal være ute på nyttårsaften, uansett. Pus har forbud for å gå ut nå, men det er fordi han gjerne blir ute i alt fra 4-15 timer i strekk og det er ikke mulig å få han inn om han ikke vil. Han er ekstremt redd av seg, og tar ingen sjangser. Hvis noen skulle finne på å sende opp fyrverkeri klokken 8, så ser jeg nok ingenting til pus på noen dager.

• Liker 1
Skrevet

Ha katten inne på nyttårsaften, Må jo kanskje på en liten tissetur, men ha katten ute lenge før fyrverkeriet. Men ikke etter 8-9 tiden..

Har en venninde som mistet katten sin en nyttårsaften, og året etter forsvant den andre også.. Så det er lurt å ha de små pusene inne på nyttårsaften, for de blir veldig redd når det kommer høye lyder.

Gjest finurlig
Skrevet

Her bruker vi å koke opp litt sei til kattene, for da blir de så trøtte og sover gjennom mesteparten av kvelden, anbefaler andre å gjøre det samme :)

• Liker 1
Skrevet

Her bruker vi å koke opp litt sei til kattene, for da blir de så trøtte og sover gjennom mesteparten av kvelden, anbefaler andre å gjøre det samme :)

Jeg skulle akkurat til å tipse om det samme. :)

Ellers er det veldig forskjellig hvordan kattene reagerer. Gamlepusen min sto i vinduet og nøt synet av rakettene hver nyttårsaften han! Første året han levde ble han redd da han hørte smellene, og da tok jeg han med bort til vinduet og viste han og liksom forklarte at det ikke var noe å være redd for. :fnise: På den tiden elsket jeg fyrverkeri selv, og enten han ble smittet av min glede eller bare syntes det var spennende selv, så likte han det ihvertfall uten tvil. :jepp:

Pusina var også redd det første året, men nå har vi et selskapslokale like nedenfor her hvor de skyter opp en del raketter ellers i året og, så jeg tror ikke hun bryr seg videre.

Nypusen her er jeg veldig skeptisk til nå.. Det har allerede smelt en del ganger her ikveld, og han viser tydelig tegn til redsel, så hvordan det blir ved midnatt vites ikke.. Men så har han også blitt skutt etter noen ganger, og har sin første nyttårsaften innomhus, så han forbinder nok kun smell med stor fare.

Kl. 00.00 er vi alle trygt plassert på badet (leilighetens stilleste rom) etter å ha fortært et større måltid, så da håper jeg det går godt. :)

Ellers er jeg enig med de andre her: Utepuser bør holdes inne på nyttårsaften fra i 20-21 tiden og helst til neste morgen.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nypusen her er jeg veldig skeptisk til nå.. Det har allerede smelt en del ganger her ikveld, og han viser tydelig tegn til redsel, så hvordan det blir ved midnatt vites ikke.. Men så har han også blitt skutt etter noen ganger, og har sin første nyttårsaften innomhus, så han forbinder nok kun smell med stor fare.

"Mor ! Jeg liker ikke sånne som skyter etter sorte gutter !" :frown:

• Liker 3
Skrevet

Hun får torsk hver dag, så det virker ikke på den måten her i huse :sjenert:

Hun er 2 år. Og jeg ser nå at hun reagerer kraftig på smellene som allerede er kommet.

Så jeg burde bare ha henne inne til sent i natt da kanskje?? Hun har kasse inne og bruker den visst hun må. Men blir hun ikke såpass fornærmet visst jeg stenger henne inne til imorgen at hun kan finne på å bli borte veldig lenge når hun først går ut?

TS

Skrevet

Jeg hadde store planer om å ha begge mine inne, men den ene forsvant ut i dag morges da jeg kom hjem fra jobb og jeg finner ham ikke igjen :( Håper han dukker opp før jeg reiser om en halvtime, hvis ikke må han nesten bare være ute :( Heldigvis har han vært ute en nyttårsaften før (det er ikke første gang han stikker av på morgenen og ikke kommer tilbake før neste da :gjeiper: ), så jeg håper det går fint denne gangen også :)

Skrevet

Jeg skal holde min inne hele kvelden. Tar ingen sjanser. :)

Skrevet

Katten vår har vært inne i hele dag, tross innstendig masing og gnåling..... Det er hennes aller første nyttårsaften, men jeg har allerede merket hvor redd hun blir av raketter ( folk må jo bare sende opp fyrverkeri flere dager i forveien.....).

Og i ettermiddag tok jeg henne ned på vaskerommet som ligger under bakkenivå, godt og varmt rom, med dokasse og vannskål/litt tørrfor. Ganske isolert for lyder der, har sjekket henne flere ganger, og hun sover godt på tørketrommelen.

Skrevet

Jeg holder våre inne hele dagen. Mange barnefamilier sender jo opp raketter allerede på formiddagen, og det skal ikke mer enn en eller to til før de blir skremt. Utover det gjør vi ingenting spesielt. De gjemmer seg gjerne i kjellerstua under sofaen mens det står på, men straks det er over har de det bra igjen. Jeg vil helst ikke dope kattene mine da jeg tror det er verre for dem å føle at kroppen oppfører seg rart i tillegg til de skremmende rakettene.

• Liker 1
Skrevet

Kattungen min(ja av alle ting) klarte å snike seg ut, og jeg finner ham ikke noe sted. Herregud, jeg klarer ikke feire nyttår nå.. håper han kommer hjem igjen. Hjelpesløse bebissen min. Han er rundt 4 mnd.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kattungen min(ja av alle ting) klarte å snike seg ut, og jeg finner ham ikke noe sted. Herregud, jeg klarer ikke feire nyttår nå.. håper han kommer hjem igjen. Hjelpesløse bebissen min. Han er rundt 4 mnd.

Vi krysser fingre, poter og haler.

Og så håper vi han har gjort som en typisk katt; nemlig gått i dekning på nærmeste egnede sted da bråket begynte.

(i motsetning til en hund, som vil springe... og springe... og springe for å komme unna det farlige :tristbla: )

Katter går i dekning.

Og der blir de inntil de er av den oppfatning at faren er over. Jeg ville vel begynt å vente på ham tidligst en times tid etter at siste "bang !" stilner.

Og 'ja' jeg er redd for at han er redd nå så jeg håper han har funnet et sted å søke dekning :klem:

• Liker 1
Skrevet

Vi krysser fingre, poter og haler.

Og så håper vi han har gjort som en typisk katt; nemlig gått i dekning på nærmeste egnede sted da bråket begynte.

(i motsetning til en hund, som vil springe... og springe... og springe for å komme unna det farlige :tristbla: )

Katter går i dekning.

Og der blir de inntil de er av den oppfatning at faren er over. Jeg ville vel begynt å vente på ham tidligst en times tid etter at siste "bang !" stilner.

Og 'ja' jeg er redd for at han er redd nå så jeg håper han har funnet et sted å søke dekning :klem:

Takk for tanken! :)

Heldigvis ble han borte bare noen hus bortefor, så er i samme gaten, og han er vandt til å være ute(under oppsyn), men han har vært der borti gatene før, og kommer til å bli ute og innekatt når han blir større, men håper da bare virkelig at han har gjemt seg, OG kommer tilbake. Jeg reiser imorgen kl tolv, men det er folk her som kan se etter ham. Lille pusen min :hjerte:

Krysser det som kan krysses!

Skrevet

Det har ofte veldig mye å si hvordan vi selv oppfører oss. Skal vi trøste, merker de i hvertfall at noe ikke er helt som det pleier å være.

Hadde tigertrynet på skuldra den første nyttårsaftnen, og kikket på rakettene. Da spilte hun uberørt og la seg i sofaen etterhvert.

Men det er greit å ha dem inne, slik at lyden dempes. Husk de har mye skarpere hørsel enn oss, så de nærmeste drønnene må trolig oppleves som smertefulle.

Og det fins alltid en og annen full fjortis eller førtis, armert med et batteri raketter, klar til å sikte på alt som er forsvarsløst og levende. Så inne er in for nyttårskatter.

Gjest Lille-pus
Skrevet

:Nikke:

Så enig !

I tillegg er det stor variasjon fra pus til pus.

Her har jeg nå min funksjonshemmede hjertevenn liggende rolig og avslappet på sofaryggen, med full utsikt (det lille han da ser) til absolutt alt fyrverkeri på hele tettstedet vårt.

Under sengen på gjesterommet ligger min sorte gentleman, som i utgangspunktet er en noe bekymret sjel... og ikke mindre bekymret nå... klemt inn i hjørnet innerst ved veggen.

Og "Frøken Fryd" ? ja... si det ? Hun ruslet rundt her for 20 minutter side, ikke fullstendig uberørt, men relativt behersket.

Nå er hun søkk vekk (råtips; under sengen på gjesterommet sammen med sin sorte venn.

Skrevet

Jeg drikker julebrus og katten nyter fyrverkerishowet fra vinduet.

:):kaffekopp:

Min lenke

• Liker 2
Skrevet

Pus her i huset løp en stund rundt å mjauet og var helt fra seg. Ville også ut (for å komme seg vekk tenker jeg, han skjønner vel ikke at det er værre ute).

Badet den ene leken hans i catnip spray, så nå har han tatt en pause med mjauingen for å kose med den. :rodmer:

Bikkja derimot tar fyrverkeri med knasende ro, og er som vanlig komplett likegyldig til alt av lyd og lys. Han var til og med ut en tur og fikk søke litt i snøen klokken tolv.

Gjest Blubberella
Skrevet

Innepusen min feiret sin første nyttårsaften men tok det hele med knusende ro. Han ville gjerne i vinduet og se på fyrverkeriet, men lå for det meste og halvsov mens det smalt og blinket utenfor. Håper han fortsetter med å reagere sånn de neste årene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...