challenger Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Det har seg sånn at jeg har en regning på 600kr som fristen går ut på et par dager før jeg får lønn. Og jeg vil helst slippe å betale den før jeg får lønn for da har jeg veldig lite å leve for den siste uka:p Jeg betaler ALLTID regningene mine i rett tid og har ingen anmerkninger eller noe i den duren. Jeg får vel ikke noen konsekvenser om jeg utsetter den et par dager eller? Rekker de å sende ut purring da? Det er en nettbutikk det er snakk om her da.. Eneste jeg har fått purring på før er for ei mobilregning, men hos de tok det godt over ei uke før de sendte ut purring.
Rødtoppen86 Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Nei, så lenge det kun er snakk om et par dager, så bruker det å gå helt fint. Ville ikke gjort en vane av det, men en sjelden gang så går det nok bra. Tar vel litt tid før de registerer at det mangler en innbetaling, og hvis det kommer purring, så bruker det vel å stå på brevet at man skal se bort ifra det, hvis man har betalt.
afeio Skrevet 31. desember 2011 #3 Skrevet 31. desember 2011 De fleste har iberegnet noen dager som kalles "postdager". Om du skulle få en purring kommer nok uansett den ikke fram før du har betalt og da står det jo ofte også en liten notis med "om du har betalt, se bort fra denne".
challenger Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2011 Takk for svar:) Regninga går ut akkurat 3 dager før jeg får lønn ser jeg. Så hvis det kommer en purring i etterkant da jeg har betalt den så trenger jeg ikke bry meg om den? Neida det er ikke en vane, langt ifra:p Bare litt "småkrise" akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #5 Skrevet 31. desember 2011 Du kan jo ringe og si i fra at du ikke får betalt den før den og den datoen, da slipper du tanken på purring og alt.
challenger Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2011 Du kan jo ringe og si i fra at du ikke får betalt den før den og den datoen, da slipper du tanken på purring og alt. Nei det tør jeg nok ikke:p
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #7 Skrevet 31. desember 2011 Nei det tør jeg nok ikke:p He he, nei vel ok? Du tør å ikke betale til forfallsdato, men du tør ikke å ringe inn og si at du må vente et par dager? Det skaper større tillit og trygghet til deg fra deres side om du og de du skal betale regningen til kan ha en åpen dialog om alt, enn om du bare skal la være å betale og betale når det passer deg uten at de vet det. Bare sånn for fremtiden.
Chelmon Skrevet 31. desember 2011 #8 Skrevet 31. desember 2011 Om du ikke tørr ringe kan du kanskje sende en mail eller få en venn/slektning til å ringe for deg?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #9 Skrevet 31. desember 2011 det går nok veldig greit. har gjort det samme selv et par ganger (feks med uforutsette utgifter/høye regninger rett før lønn), og har ikke fått purring av den grunn. da tror jeg du må la vær å betale en liten stund lengre enn et par dager. eller, det kan jo hende det kommer purring etterhvert, men da pleier det å stå, som sagt tidligere i tråden, at man skal se bort i fra det om man har betalt.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #10 Skrevet 31. desember 2011 Det går sikkert helt fint! Jeg vet egendomsfirmaet jeg leier gjennom, først 'gjør status' og sender ut purringer én uke etter forfallsdato. Jeg tror de fleste har en slik buffer.
challenger Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 31. desember 2011 He he, nei vel ok? Du tør å ikke betale til forfallsdato, men du tør ikke å ringe inn og si at du må vente et par dager? Det skaper større tillit og trygghet til deg fra deres side om du og de du skal betale regningen til kan ha en åpen dialog om alt, enn om du bare skal la være å betale og betale når det passer deg uten at de vet det. Bare sånn for fremtiden. Har telefonskrekk nemlig:p Men nå er det jo snakk om et engangstilfelle da.. Og det er jo bare snakk om to-3 dager forsinkelse. Tror ikke de aldri vil ha meg som kunde igjen av den lille grunn altså.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #13 Skrevet 31. desember 2011 Det har seg sånn at jeg har en regning på 600kr som fristen går ut på et par dager før jeg får lønn. Og jeg vil helst slippe å betale den før jeg får lønn for da har jeg veldig lite å leve for den siste uka:p Jeg betaler ALLTID regningene mine i rett tid og har ingen anmerkninger eller noe i den duren. Jeg får vel ikke noen konsekvenser om jeg utsetter den et par dager eller? Rekker de å sende ut purring da? Det er en nettbutikk det er snakk om her da.. Eneste jeg har fått purring på før er for ei mobilregning, men hos de tok det godt over ei uke før de sendte ut purring. Når det gjelder de juridiske konsekvensene forfaller fakturaen nøyaktig den dagen som står spesifisert. Når den er forfalt kan butikken umiddelbart sende ut purring eller inkassovarsel. For at det skal kunne kreves purregebyr (maks 61 kroner) må det gå minst 14 dager fra forfallsdato. Renter (9,25%) kan dog kreves umiddelbart. Begge deler må være opplyst om på fakturaen. Dette er grunnen til at det vanligvis tar litt tid før man får purring. I utgangspunktet må du betale gebyret/renter uansett, men som nevnt dropper de fleste store aktører det hvis du nettopp har betalt når de har sendt den. Vanlige konsekvenesr av for sen betaling er at man blir svartelistet og nektet å handle på faktura i fremtiden (gjerne hos alle som bruker samme selskap for fakturering). Når alt det er sagt er de fleste store aktører ikke vanskelige og det går vanligvis helt greit å betale en dag eller to for sent uten at det får noen konsekvenser, men jeg ville ikke gjort noen vane av det. Personlig hadde jeg ikke giddet å si ifra hvis det bare var et par dager. Å inngå avtale om utsettelse av betaling kan forøvrig også medføre at man ikke får bruke faktura i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Jeg er fryktelig slapp med å betale regninger, de fleste blir faktisk betalt opp til en uke etter forfall.. De eneste regningene jeg har fått purring på har gått i alle fall to uker over frist, så jeg ville ikke bekymret meg for et par dager
CaspertheGh0st Skrevet 1. januar 2012 #15 Skrevet 1. januar 2012 Det går nok helt fint, jeg har aldri opplevd at jeg har fått inkassovarsel/purring på så kort tid etter forfall.
smilo Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Bare pass på at det ikke er regninger til staten. Der kommer gebyret allerede dagen etter forfall.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #17 Skrevet 2. januar 2012 Jeg betalte en regning på noe jeg hadde kjøpt på nettet 3 dager etter forfall pga var vekkreist og hadde ikke den brikken jeg trenger for å logge inn på nettbank. Gikk helt ok, ikke fått noen purring:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå