Gå til innhold

Pappapermisjon

Fremhevede innlegg

Gjest nathalie07
Skrevet

Jeg er også fulltidsstudent og har ei datter på 6mnd. Far jobber fast 100%. Jeg hadde permisjon fram til nov, da fikk jeg penger fra NAV fordi jeg hadde jobbet over 10mnd samtidig med studiene:) samboer har tatt gradert permisjon og jobber 2 dager i uka, samtidig får jeg støtte fra Lånekassen. Synes det fungerer fint! Jeg kunne tatt lenger permisjon, men synes pappaen kunne ta mer fordi jeg ogaå studerer hjemme:) sjekk ut Lånekassen og spør nav!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt, pappapermdelen på 12 uker forsvinner og delen på 9 uker til mor forsvinner, men resten kan pappaen ta.

Nei, nei, dere har misforstått det som Quijote skriver.

Vanligvis er jo den samlede permisjonstiden 47/57 uker. Trekk fra 21 uker (mors 9 uker og fedrekvoten på 12 uker) og fars foreldrepermisjon blir 38/48 uker. 47/57 - 21 = 38/48

Dvs at i TS' tilfelle, må mor ta 9 uker, og far kan ta 38/48 uker etterpå. Fedrekvoten mister de, desverre.

Det stemmer ikkje lenger at vekene for fedrekvota forsvinner når bare far har rett på foreldrepenger! Men desse vekene heiter ikkje fedrekvote når mor ikkje har rett på foreldrepenger, og dermed må ein følgje reglene for når "far tar ut foreldrepenger som ikkje er fedrekvote" også for desse 12 vekene. Det betyr altså at mor ikkje kan vere heime, slik mødre elles kan ved uttak av fedrekvoten.

Sitat frå rundskriv:

Etter departementets syn er det dessuten vanskelig å begrunne hvorfor fedrekvoten trekkes fra når bare far har rett til foreldrepenger. Det fremstår som lite rimelig at fars maksimale uttak er kortere der mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger enn der begge foreldrene har opptjent rett. Hensynet til barnet tilsier også at foreldrepengeperioden bør være tilnærmet lik uavhengig av hvem av foreldrene som har rett til foreldrepenger.

Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er bergrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker.

Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…”

Total stønadsperiode 47/57 veker minus mor sine 9 veker = 38/48 veker som far kan ta ut forutsatt at mor arbeider eller studerer osv. (Same sluttsum som du får, Hedda-78, men reknestykket ditt stemmer ikkje!)

Skrevet

Total stønadsperiode 47/57 veker minus mor sine 9 veker = 38/48 veker som far kan ta ut forutsatt at mor arbeider eller studerer osv. (Same sluttsum som du får, Hedda-78, men reknestykket ditt stemmer ikkje!)

AnonymBruker
Skrevet

Ojda, kjempetabbe! Hvor er den der "tror-jeg-går-og-graver-meg-ned"-smileyen når man trenger den? :blush:

:flau: vær så god :)

Skrevet

:flau: vær så god :)

Tusen takk, det var akkurat den jeg lette etter! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...