Gå til innhold

Pappapermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fulltid student, han har fulltidsjobb. Jeg vet at jeg er forbeholdt noen uker rundt fødselen. Men siden jeg ikke er i jobb og ikke har god nok inntekt i 6 av de siste 10 mnd før fødselen, mister han pappapermisjonen. Man hva betyr det, at totalt får vi færre uker permisjon eller spiller det ikke noe rolle? Hva om han vil ha 10 mnd permisjon mens jeg studerer, får han betalt for det? Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? :tristbla:

Skrevet

Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote?

Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid.

Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten

■arbeide helt eller delvis

■ta godkjent utdanning på heltid

■ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid

■være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon

■delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere

■delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

http://www.nav.no

/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Skrevet

Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote?

Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid.

Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten

■arbeide helt eller delvis

■ta godkjent utdanning på heltid

■ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid

■være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon

■delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere

■delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Redigerte linken.

Skrevet

Jeg tror ikke han får betalt for permisjonen, om du er student.

■Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Feil. Dette har ingenting med fedrekvote og gjøre, da far er den som ville få nesten hele fødselspermisjonen. Dersom mor er student har ikke far rett på fedrekvote, men på permisjon.

Han vil da starte sin permisjon seks uker etter fødselen, og velge henholdsvis 38 uker eller 48 uker, alt etter hvor mye lønn han ønsker å motta.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon

Skrevet

Jeg er fulltid student, han har fulltidsjobb. Jeg vet at jeg er forbeholdt noen uker rundt fødselen. Men siden jeg ikke er i jobb og ikke har god nok inntekt i 6 av de siste 10 mnd før fødselen, mister han pappapermisjonen. Man hva betyr det, at totalt får vi færre uker permisjon eller spiller det ikke noe rolle? Hva om han vil ha 10 mnd permisjon mens jeg studerer, får han betalt for det? Takk!

KAnikke noe om lover og regler, men kjenner en som har gjort dette og som er ute i permisjon nå. Hva det betyr økonomisk vet jeg ikke, men han kan ta ut full permisjon når du studerer.

Skrevet

Far får permisjon dersom du er heltidsstudent. Mulig han også får utav de seks første ettersom du er fulltids student, men dette er jeg litt usikker. Dra innom nav, de hjelper deg med hvilke rettigheter dere har.

Vi fikk hjelp fra dem. Jeg var ferdig med studiene en uke før vi fikk barn, men vi har valgt at jeg skulle være hjemme det første halve året. Da har ikke jeg fått annet enn engangsstønad. Når jeg begynner i 100 % stilling får far betalt permisjon. Engangstønad får du selv om far får utbetalt penger fra nav.

Skrevet

Feil. Dette har ingenting med fedrekvote og gjøre, da far er den som ville få nesten hele fødselspermisjonen. Dersom mor er student har ikke far rett på fedrekvote, men på permisjon.

Han vil da starte sin permisjon seks uker etter fødselen, og velge henholdsvis 38 uker eller 48 uker, alt etter hvor mye lønn han ønsker å motta.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon

Ikke helt, pappapermdelen på 12 uker forsvinner og delen på 9 uker til mor forsvinner, men resten kan pappaen ta.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt, pappapermdelen på 12 uker forsvinner og delen på 9 uker til mor forsvinner, men resten kan pappaen ta.

Åj, er det sant? 38 - 21 = 17 - det vil si bare 17 uker permisjon totalt for begge to når mor er fulltidsstudent? Det er litt over 4 mnd, det kan absolutt ikke stemme. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Åj, er det sant? 38 - 21 = 17 - det vil si bare 17 uker permisjon totalt for begge to når mor er fulltidsstudent? Det er litt over 4 mnd, det kan absolutt ikke stemme. :klo:

Eller 27 om du velger 80% lønn!

Skrevet

Nei, nei, dere har misforstått det som Quijote skriver.

Vanligvis er jo den samlede permisjonstiden 47/57 uker. Trekk fra 21 uker (mors 9 uker og fedrekvoten på 12 uker) og fars foreldrepermisjon blir 38/48 uker. 47/57 - 21 = 38/48

Dvs at i TS' tilfelle, må mor ta 9 uker, og far kan ta 38/48 uker etterpå. Fedrekvoten mister de, desverre.

Hentet fra www.nav.no:

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.

Skrevet

Hei alle damer.

Nå er vi tilbake til det som mange kvinner er i MOT og fått storting de som styrer Norge med seg.

Far burde ha selvstending opptjening.

Så enkelt kan det gjøres.

Men noen er redd for diverese bivirkninger. .... Kvinnefeministene.

Skrevet

Åh? Er det noen som er imot at far skal ha selvstendig opptjening? Hvem da?

Skrevet

Åh? Er det noen som er imot at far skal ha selvstendig opptjening? Hvem da?

Ja diverse kvinneorganisasjoner.

De mener far ikke bør ha selvstendige muligheter dette bl.a. for det gir far rett til permisjon når foreldre ikke lever sammen.

Flertallet på stortinget er også i mot. Noen religiøse og noen kvinnesakspoliktikere støtter hverandre med forskjellig motiv som gir samme resutat.

Dette mener flertallet på stortinget som også hevder far og mor er likestilt opp mot det å være foreldre.

Det er noen organsajoner som har jobbet for at far skal ha selvstednig opptjening men ike nådd fram enda.

Det er helt utforståelig, det er ingen logisk forklaring til at det skal være slik at far ikke har selvstendig opptjening til foreldrepermisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg bedre økonomisk å ta flere uker med 80% lønn.

Skrevet

økonomisk lønner det seg å ta 100% lønn og heller 10 uker ulønnet om en klarer å spare opp til det da, totalen på den en får utbetalt er mer da.

Skrevet

Det er tragisk at fedre ikke har selvstendig opptjening.

Vet "Barne og familiedep.mener det er best mor kontrollerer dette.

Dette er helt feil og en kan aldri godta det er slik.

Derfor må alle som er uenige med flertallet på storinget og regjeringen stemme annerledes. e mås stemme på partier som vil far skal ha selvstednig opptjening til foreldrepermisjon.

Dette oppfordrer til konflikter slik dety er i dag der far og mor ikke sammarbeider godt.

Gjest anonym
Skrevet

Jeg er heltidsstudent,fikk baby i sommer. Samboeren min har tatt ut gradert permisjon(80 %- noe som vil si at han jobber 4 dager i mnd). Vi mottar: fars inntekt-80%av den av NAV, de resterende 20 fra arbeidsgiver, fullt lån/stipend som blir omgjort til stipend(min inntekt to semestre er hele 120.00kr!)og "vanlige"goder som barnetrygd.

Men det er ikke å anbefale, er helt ødelagt etter å ha studert med liten baby og alt ansvaret som følger med det å være mor... Mannen er hjemme "hele tiden", men han har ikke pupper :P

Søk på student +barn + smutthullet. Det er en flott ordning flere skulle ha hatt kjennskap til(synes jeg) ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heltidsstudent,fikk baby i sommer. Samboeren min har tatt ut gradert permisjon(80 %- noe som vil si at han jobber 4 dager i mnd). Vi mottar: fars inntekt-80%av den av NAV, de resterende 20 fra arbeidsgiver, fullt lån/stipend som blir omgjort til stipend(min inntekt to semestre er hele 120.00kr!)og "vanlige"goder som barnetrygd.

Men det er ikke å anbefale, er helt ødelagt etter å ha studert med liten baby og alt ansvaret som følger med det å være mor... Mannen er hjemme "hele tiden", men han har ikke pupper :P

Søk på student +barn + smutthullet. Det er en flott ordning flere skulle ha hatt kjennskap til(synes jeg) ;)

TS her. Tusen takk! Det skal jeg lese mer om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...