Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Hei. Satt og så på film i sted, spiste på en fruktkaramell, kjente plutselig en spiss kant i overmunnen, det viste seg at en av de øverste tennene er brekt i to! ???? Har bestillt tannlegetime i morgen, men skjønner ingenting. Har aldri hatt hull tidligere, og trodde jeg hadde friske tenner. ( Har god tannhygiene ) Noen som vet om dette er "vanlig" ??????
Romilo Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Å knekke en tann er ikke uvanlig, men av fruktkarameller virket det litt sprøtt.... Du får nok fikset det hos tannlegen da, heldigvis!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Å knekke en tann er ikke uvanlig, men av fruktkarameller virket det litt sprøtt.... Du får nok fikset det hos tannlegen da, heldigvis! Ja, ikke sant? Derfor jeg er bekymret, tenk hvis jeg har en skummel tannsykdom. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Har du litt tynne tenner kanskje? Eller skjærer du tenner i søvne, eller noe? Jeg har opplevd å miste småbiter av en tann pga jeg skjærer tenner i søvne, og dermed har svekket dem. Fikk "sveisa" på tanna igjen hos tannlegen, altså han bare brukte sånn "støyp" og fiksa den igjen da. Det ser helt ok ut, ganske ekte egentlig. Jeg har fått sånn skinne å sove med om natten, og dermed er tennene sterkere pga jeg spiser dem ikke opp. Eller kanskje du har svake tenner? Eller kanskje bare den ene tanna der var litt problem med. Uansett, tannlegen fikser det
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Forresten, ab over her igjen, jeg mistet deler av en tann da jeg spiste en BRØDSKIVE. Så ja, fruktkaramell kan definitivt hjelpe til å løsne en bit dersom tanna er svak fra før
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Forresten, ab over her igjen, jeg mistet deler av en tann da jeg spiste en BRØDSKIVE. Så ja, fruktkaramell kan definitivt hjelpe til å løsne en bit dersom tanna er svak fra før Hm, jeg har aldri hatt hull tidligere og trodde derfor jeg hadde sterke tenner. Der må jeg visst tro om igjen;) Uansett får jeg svar av tannlegen i morgen, og heldigvis for det! Takk for svar alle sammen, jeg var faktisk bekymret her, men det er lettere nå etter svar fra dere der ute:)
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Jeg kan også fortelle at faren min, som har god tannhelse, plutselig mistet ene fortanna. Ingen forvarsel eller noe, den datt ut når han spiste. Tannlegen fikset det, og nå ser man ingenting "unormalt" i munnen hans Lykke til, går nok kjempefint hos tannlegen imorgen
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Jeg kan også fortelle at faren min, som har god tannhelse, plutselig mistet ene fortanna. Ingen forvarsel eller noe, den datt ut når han spiste. Tannlegen fikset det, og nå ser man ingenting "unormalt" i munnen hans Lykke til, går nok kjempefint hos tannlegen imorgen Så snill du er! Takk.
Zakuro Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Hei. Satt og så på film i sted, spiste på en fruktkaramell, kjente plutselig en spiss kant i overmunnen, det viste seg at en av de øverste tennene er brekt i to! ???? Har bestillt tannlegetime i morgen, men skjønner ingenting. Har aldri hatt hull tidligere, og trodde jeg hadde friske tenner. ( Har god tannhygiene ) Noen som vet om dette er "vanlig" ?????? Får du i deg nok kalsium? Kalsium er viktig for sterke ben og tenner(melkeprodukter som melk, ost og yoghurt). Synes det er kjemperart at du brakk av to tenner av en karamell! Jeg fikk en albue i munnen med et uhell på karate trening, og det var bare en pitteliten bit som brakk av.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Får du i deg nok kalsium? Kalsium er viktig for sterke ben og tenner(melkeprodukter som melk, ost og yoghurt). Synes det er kjemperart at du brakk av to tenner av en karamell! Jeg fikk en albue i munnen med et uhell på karate trening, og det var bare en pitteliten bit som brakk av. Tannen ble brekt i to, har ikke hatt noen forvarsler i det hele tatt. Ingen ising, hull eller noe. Drikker lite melk, men spiser youghurt og ost, kanskje for lite..
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Det er en skikkelig ekkel følelse, men tannlegen fikser det lett heldivis. Tannen behøver ikke å være borret i eller være svak fra før. Helt frisk tenner kan også knekke eller sprekke.
Lyra Skrevet 31. desember 2011 #12 Skrevet 31. desember 2011 Dette har skjedd meg også. Hos meg viste det seg at det var et hull son hadde utviklet seg på grunn av en "konstruksjonsfeil" i tanna som tannlegen sa så fint. Støpte på nytt og nå er tanna helt fin
sajk Skrevet 31. desember 2011 #13 Skrevet 31. desember 2011 Jeg jobber hos tannlege,og det er veldig vanlig å knekke tenner : ) Som regel har pasienten et hull i tannen som h*n ikke viste om fordi det ikke har gitt noen symptomer, også fikk man tygd akkutatt rett på det som gjorde at tannen knakk. Andre ganger kan det være fyllinger som ikke har vært helt bra eller som har blitt dårlige : ) Sikkert ikke noe problem for tannlegen å fikse ; ) Bra du ringte med en gang! Lykke til : )
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Jeg jobber hos tannlege,og det er veldig vanlig å knekke tenner : ) Som regel har pasienten et hull i tannen som h*n ikke viste om fordi det ikke har gitt noen symptomer, også fikk man tygd akkutatt rett på det som gjorde at tannen knakk. Andre ganger kan det være fyllinger som ikke har vært helt bra eller som har blitt dårlige : ) Sikkert ikke noe problem for tannlegen å fikse ; ) Bra du ringte med en gang! Lykke til : ) Takk:) Du hadde helt rett! Jeg hadde ett digert hull ( sikkert gått med det i åresvis ) men INGEN symtomer, det er helt rart, jaja- tannen min er død / snufs.. og fikk midlertidig rotfylling av en flink tannlege:)
sajk Skrevet 1. januar 2012 #15 Skrevet 1. januar 2012 Du hadde helt rett! Jeg hadde ett digert hull ( sikkert gått med det i åresvis ) men INGEN symtomer, det er helt rart, jaja- tannen min er død / snufs.. og fikk midlertidig rotfylling av en flink tannlege:) Så bra du fikk ordnet det : ) Det er veldig vanlig : )
Gjest Consensio Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Får du i deg nok kalsium? Kalsium er viktig for sterke ben og tenner(melkeprodukter som melk, ost og yoghurt). Synes det er kjemperart at du brakk av to tenner av en karamell! Jeg fikk en albue i munnen med et uhell på karate trening, og det var bare en pitteliten bit som brakk av. Det er ikke noe unormalt. Jeg har blitt slått kraftig i ansiktet uten at tenne har blitt ødelagt, samtidig som at en tann knakk i to mens jeg spiste havregrøt. Trenger ikke være noe galt med tennene dersom man knekker en tann. Selv har jeg null hull, sterke tenner, er hos tannlegen ca 1 gang i året og likevel så knakk den bare ... helt ut av det blå
Gjest boblebrus Skrevet 1. januar 2012 #17 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har også mistet halve fortanna - to ganger! Og jeg har sterke tenner og har aldri hatt hull. Første gang var det riktignok fordi noen ved et uhell klinka en glassflaske mot tanna mi. Fikk noe kunstig "sveiset" på. Andre gang datt denne biten av da jeg skulle åpne en imsdalflaske (sånn med sutte-topp) med tennene. Lite smart, men da sveiset tannlegen på et ekstra tykt lag for sikkerhets skyld (og jeg fikk streng beskjed om at flasker ikke skal åpnes med tennene) Det er kjempeekkelt, men det er ikke farlig
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #18 Skrevet 1. januar 2012 Jeg kan også fortelle at faren min, som har god tannhelse, plutselig mistet ene fortanna. Ingen forvarsel eller noe, den datt ut når han spiste. Tannlegen fikset det, og nå ser man ingenting "unormalt" i munnen hans Lykke til, går nok kjempefint hos tannlegen imorgen Tenkte forresten at jeg kunne legge til litt informasjon. Akkurat dette kom nemlig opp under ribbemiddagen (vi har så intressante samtaler rundt bordet, atte ). Tannen hans hadde mistet blodtilførselen. Den hadde stoppet opp, slik at tannen døde, og derfor datt ut. TS: så fint at det gikk i orden da! Syns egentlig det var kjempefint at noen startet en slik tråd, jeg. Jeg ante nemlig ingenting om hvor vanlig dette er, og må tilstå at jeg har litt redsel for at det skal skje med meg... har nemlig ifølge tannlegen ikke sterke tenner, og heller ikke penger til å fikse om noe skulle skje. Kostet det mye, ts? Faren min sitt kostet nærmere 20 000...
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #19 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har også mistet halve fortanna - to ganger! Og jeg har sterke tenner og har aldri hatt hull. Første gang var det riktignok fordi noen ved et uhell klinka en glassflaske mot tanna mi. Fikk noe kunstig "sveiset" på. Andre gang datt denne biten av da jeg skulle åpne en imsdalflaske (sånn med sutte-topp) med tennene. Lite smart, men da sveiset tannlegen på et ekstra tykt lag for sikkerhets skyld (og jeg fikk streng beskjed om at flasker ikke skal åpnes med tennene) Det er kjempeekkelt, men det er ikke farlig Hehe, det minte meg på da jeg måtte til tannpleier pga skade på tennene fra piercingsmykke. Fikk streng beskjed om at piercinger skulle man ikke ha i munn, og dette var et budskap jeg skulle videreformidle til alle de andre jentene!
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2012 #20 Skrevet 1. januar 2012 Tenkte forresten at jeg kunne legge til litt informasjon. Akkurat dette kom nemlig opp under ribbemiddagen (vi har så intressante samtaler rundt bordet, atte ). Tannen hans hadde mistet blodtilførselen. Den hadde stoppet opp, slik at tannen døde, og derfor datt ut. TS: så fint at det gikk i orden da! Syns egentlig det var kjempefint at noen startet en slik tråd, jeg. Jeg ante nemlig ingenting om hvor vanlig dette er, og må tilstå at jeg har litt redsel for at det skal skje med meg... har nemlig ifølge tannlegen ikke sterke tenner, og heller ikke penger til å fikse om noe skulle skje. Kostet det mye, ts? Faren min sitt kostet nærmere 20 000... Kommer på ca 3800 Det er midletidig rotfylling pluss rotfylling Synes ikke det er så ille, vet ikke hva jeg skulle gjort uten tannleger og bedøvelse...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå