Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Ja, hvis de gjør husarbeid hjemme.
Gjest Solsmil Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 det kommer jo først og fremst ann på hvor gamle barn det er snakk om.
crs Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Jepp, få noen kroner for husarbeid. Så en lærer seg betydningen av penger, og at en faktisk må gjøre noe for å få penger. Det er jo sånn det er (stort sett) i det virkelige livet.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Ja, når de når en viss alder. Det å få lommepenger kan lære de å disponere penger. Jeg har valgt å ikke knytte det opp mot husarbeid. Rett og slett fordi vi voksne ikke får betalt. Dette er noe vi gjør for fellesskapet og for at vi skal ha det ok rundt oss. Mener det er helt feil å betale for at unger støvsuger, tar ut av oppvaskmaskinen mm. Alle må bidra på sin måte for at hjemmet skal fungere. 1
Gjest chiki Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Jeg og mine 3 søsken har aldri fått lommepenger, men vi har fått penger når vi har trengt det:) Grei løsning synes jeg:)
Brunhilde Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Ja, hvis de gjør husarbeid hjemme. Feil! Ja, når de når en viss alder. Det å få lommepenger kan lære de å disponere penger. Jeg har valgt å ikke knytte det opp mot husarbeid. Rett og slett fordi vi voksne ikke får betalt. Dette er noe vi gjør for fellesskapet og for at vi skal ha det ok rundt oss. Mener det er helt feil å betale for at unger støvsuger, tar ut av oppvaskmaskinen mm. Alle må bidra på sin måte for at hjemmet skal fungere. Helt enig! Barn bør få lommepenger, men husarbeid skal de bidra med uavhengig av penger. Ingen betaler meg for å gjøre rent, hvorfor skal jeg da betale barna for det? Noe annet er hvis de tar på seg en jobb som f.eks. husmaling, da kan de godt få betalt for jobben, men da i tillegg til lommepengene.
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Feil! Helt enig! Barn bør få lommepenger, men husarbeid skal de bidra med uavhengig av penger. Ingen betaler meg for å gjøre rent, hvorfor skal jeg da betale barna for det? Noe annet er hvis de tar på seg en jobb som f.eks. husmaling, da kan de godt få betalt for jobben, men da i tillegg til lommepengene. Ja, du har et poeng. x)
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Bør barn få egne lommepenger? Ja,men ikke for husarbeide. Barn skal lære seg til å ta ansvar hjemme. For sitt eget rot,sitt rom,alle skal delta hjemme. Det er ingen barn som har godt av at andre gjør jobben for de. Mor får ikke ekstra betaling for å være tjener,heller ikke far. Derimot skal barna mine få lommepenger til sine utgifter. De skal lære seg å håndtere penger.Lære seg økonomi. De pengene de får skal gå til kino,svømmehall,godt osv Velger de å bruke altpå en gang,så vet de at det går en uke til neste gang.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Ja, hvis de gjør husarbeid hjemme. Betaling for å bidra?
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Betaling for å bidra? Tenkte bare at det gagner både foreldre og barn.
Anglofil Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Ikke nødvendigvis. Jeg fikk aldri lommepenger. Var det noe jeg ville ha så måtte jeg spare, penger som jeg kun fikk til bursdag, jul eller sommerferien (fikk penger tre ganger i året generelt sett). Fikk alltid det jeg trengte, men hvis jeg ville ha nye sko (og de jeg hadde var i god stand) måtte jeg spare selv. Eneste som det hendte jeg fikk var kontantkort til mobilen i ny og ne, samt bidrag hvis jeg skulle på kino (veldig sjelden jeg dro på kino uansett). De betalte også fritidsaktivitene mine (som var forholdsvis lave kostnadsmessig). Det har gjort at jeg er veldig flink til å spare i dag og jeg er ganske flink med penger, tror jeg. Mvh Yvonne Endret 30. desember 2011 av Yvonne
enmederfaring Skrevet 30. desember 2011 #13 Skrevet 30. desember 2011 Når jeg var liten fikk jeg 50 kroner i ukepenger, altså cirka i 8-10 års alderen. Dette synes jeg var kjempelite! Jeg gjorde ikke spesielt mye hjemme, ryddet rommet mitt, gikk ut med søpla, hjalp til med og dekke av og på bordet. Nå når jeg har blitt noen år eldre har jeg innsett hvor lite 50 kroner er for et voksent menneske, enn hva det er for et barn du kan få mye godteri ut av 50 kroner!
Leanne Skrevet 30. desember 2011 #14 Skrevet 30. desember 2011 Slik vi har gjort det foreløpig (endrer seg kanskje når barna blir større, eldste er 7 nå) er at barna har noen faste ting de må gjøre hjemme - for å lære å bidra til fellesskapet og hvordan vi vil ha det hjemme. Uten at de får lommepenger for dette. I ferier har barna fått lommepenger som skal gå til is, godteri og aktiviteter. Det synes de er gøy og spennende, men det holder med feriepenger foreløpig. De må jo ikke kjøpe noe/ gjøre noe hver uke når de er så små. Og er det noe de trenger så får de det jo av oss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå