Gå til innhold

Pulsklokke/treningsklokke


ini

Anbefalte innlegg

Etter 8 mnd med sykdom har jeg ENDELIG fått klarsignal til å begynne å jogge litt forsiktig igjen. Siden jeg basically har pinlig dårlig kondis nå (når det mest krevende du gjør i 2 mnd er å gå mellom senga og sofaen blir visst kondisen dårlig), og jeg har klart å "gå meg opp" ganske greit nå. Kan fint gå 4-5 km uten å være helt død, men savner joggingen. Jeg er ikke tålmodig nok til å gå noe lenger enn jeg gjør nå, så vil gjerne over på jogging nå. Og jada, jeg vet at man skal begynne forsiktig, noe jeg også har planer om. Ble tipset om å bruke en pulsklokke/treningsklokke for å være sikker på at jeg trener riktig når jeg trener, men jeg går meg helt vill i jungelen av de forskjellige typene. Noen som har peiling som har lyst til å forklare litt, evt komme med konkrete forslag til hva jeg burde gå for? :)

Setter pris på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedfunksjonen til pulsklokka er jo å måle puls, slik at du kan følge med om du ligger i "riktig" pulssone, eller for å sammenligne neste gang du gjør samme aktivitet. De enkleste klokkene måler vel stort sett bare dette, mener jeg å ha hørt, og er av typen du får til sånn 4-500 kr. Klokkene til ca 1000 kr pleier å kunne måle puls, antall kalorier forbrent, hvor lang tid du har trent, maxpuls underveis pluss at de gjerne logger øktene. Har ei venninne som trener mye, og har hatt ei av den typen (Polar F4) og hun sier at hun vil ha en lik en nå som hun skal ha ny. De dyrere klokkene har mer avanserte funksjoner, hvor du kan få ut grafer over økta di, noen har gps osv.

Selv har jeg hatt både klokke fra Polar (F6), Garmin og Suunto (M4). Polarklokka er nok den jeg har vært mest fornøyd med, men suunto som jeg har nå kommer hakk i hæl. Likte ikke garmin-klokka jeg hadde, men det kan godt bare være en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en enkel pulsklokke i noen år nå og synes det er et nyttig verktøy (min heter Suunto T1). Har hørt at Polar også har fine klokker.

Hovefunksjoner jeg bruker er:

* Tid (blandt annet "rundetider" som jeg bruker når jeg løper 4x4 intervaller).

* Puls i %.

Med en pulsklokke får du en god indikator om hvor intensivt du trener. Det kan f.eks være fint å ha noen lange, rolige turer med 75% av makspuls. Ved intervalltrening prøver jeg å komme opp på ca. 90% av max og ligge på det eller litt over i intervallene. Men men MÅ jo ikke ha pulsklokke for å sytre intensisteten - man kan jo kjenne etter å få til ulike intensisteter på den måten. Jeg synes imidlertid det er nyttig og moro å se pulsen.

Det finnes en rekke mere avanserte klokker f.eks med GPS slik at du kan se hvor langt og fort du løper. Vil du ha GPS tror jeg Garmin er bra fordi de har innebygd GPS og man slipper en ekstra "dings".

Det finns mange tester av pulsklokker på nettet. F.eks denne:

http://www.dagbladet.no/2011/03/02/tema/klikk/helse/15642512/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt på en Garmin Forerunner 110, da det fristet med GPS-funksjon. Liker å vite hvor langt jeg har løpt, og ikke bare ta det på feelingen. Dette var den de anbefalte til mitt bruk i butikken, og føler jeg har gjort et bra valg. :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt på en Garmin Forerunner 110, da det fristet med GPS-funksjon. Liker å vite hvor langt jeg har løpt, og ikke bare ta det på feelingen. Dette var den de anbefalte til mitt bruk i butikken, og føler jeg har gjort et bra valg. :)

Takk for svar!

Så gøy - skjønner godt at du vil ha GPS :) Vurderte å kjøpe Garmin FR 210 selv men endte opp med 610 (når jeg førs skulle oppgradere fant jeg ut at det var like greit å investere i en som har ALT ;) ) Blir spennende å teste ut ny klokke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy - skjønner godt at du vil ha GPS :) Vurderte å kjøpe Garmin FR 210 selv men endte opp med 610 (når jeg førs skulle oppgradere fant jeg ut at det var like greit å investere i en som har ALT ;) ) Blir spennende å teste ut ny klokke..

Jeg syns det er SÅ gøy å leke med min. Jeg ville ikke ha for fancy klokke, ettersom jeg ikke har brukt pulsklokke før. Det eneste jeg savner på den er "longest run", for det kan fort være et mål i seg selv å pushe seg til å løpe litt lenger for hver gang. :) Men samtidig, Garmin Connect holder jo oversikten for meg over hvor langt jeg har løpt til enhver tid, så da er jeg stort sett fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...