Gjest dunebuggy Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Noen som har prøvd å lage Sushi selv. Det er så godt av og til. Har tenkt på å kjøpe rå laks, sushiris, sjøgress-flak eller hva det heter, samt wasabi og soya-saus. Er det bare å kutte og ordne? Jeg har forstått at hvis laksen fryses såvidt, så forsvinner baketeriene som kan dannes på utsiden Hvor lenge holder rå laks seg frisk, mon tro. Jeg lengter bort fra kjøttdeigen og pasta av og til.
Edie Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Bruk Salmalaks. Du trenger også risvinseddik til risen. Holder seg et par dager i kjøleskap. Jeg synes sushi var overraskende enkelt å lage, og det er jo så godt! 1
skrue Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 All fisk som serveres rå i Norge skal ha vært dypfrossen (minus18) i minst 24 timer. Så om du lager det selv kan det være et poeng å gjøre det samme. Går greit å fryse salmalaks synes jeg.
Viljaa Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Jeg fryser ikke salmaen, for jeg synes ikke den får en like delikat konsistens om den er tint. Mitt beste tips er å ta seg litt tid. Risen må skylles flere ganger, kokes og avkjøles, så det er ikke lurt å være sulten når du begynner. Å holde fisken i kjøleskap etter at den har blitt sprettet fra vakuumforseglingen har jeg ikke prøvd, fordi jeg synes sushi er så godt at jeg alltid må spise det opp.
challenger Skrevet 31. desember 2011 #5 Skrevet 31. desember 2011 Ja jeg bruker å lage meg makiruller med scampi og avokado. Ser jo ikke akkurat proffe ut da, men det er jo bare jeg som skal se de:p Dessuten er det jo smaken som teller, og de blir veldig gode. Men jeg bruker sukker i risen framfor riseddik jeg da, for da får risen den søte smaken i tilegg til at den blir klissete/klebrig.
Athene Skrevet 31. desember 2011 #6 Skrevet 31. desember 2011 Bruker laks, tunfisk og scampi, og innimellom hvit fisk. Jeg bruker rå salmalaks uten å fryse, har gjort det siden salmalaks kom på markedet og har aldri blitt syk. Kjøper jeg fisk hos fiskehandleren sikrer jeg meg alltid at den er helt fersk, og fryser den i 24 timer før bruk. Jeg oppbevarer aldri fisken etter at pakka er åpnet, den brukes i sin helhet til sushi med en gang den er tatt ut av pakka/tint. Risen må skylles og kokes helt riktig, og så avkjøles og blandes med riseddik og sukker. Makiruller: Prepper fisk, agurk og avocado i passende strimler. Legger Nori på en sushimatte, stryker tynn stripe med wasabi over, presser ris utover hele, og legger en stripe med fisk og grønnsaker på midten. Ruller, og presser hardt sammen inni sushimatta. Skjærer i biter med en sylskarp kniv. Klemmingen, samt at kniven er skarp, er en en forutsetning for at rullene ser proffe ut. Nigiri: Skjærer fisken i skiver, tar en liten klump wasabi på. Klemmer ris til en avlang ball i handen (klem hardt), og legger fiskestykket oppå. Sashimi: Skjærer fisken i tynne, delikate strimler. Legger fint på en tallerken. Strør gjerne sesamfrø over, og spiser med tynne strimler av rå løk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå