Gå til innhold

Skattesmell neste år!

Maxine Grey

Anbefalte innlegg

Hørt på radioen:

Fordi man ikke øker skattetrekket når renta reduseres kan man forvente en skattesmell neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør jo folk ha tatt høyde for, enten ved å endre skattetrekket, eller sette av penger. Er jo likevel ikke alt for store summen det er snakk om. Har man lån på en million var det vel rundt 6000kr mener jeg at jeg hørte en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsrenter kommer til fratrekk på inntekten før skatten regnes ut. Jo høyere rente, jo mer i trekk. Når skattekortet ble skrevet ut (for de fleste i januar) tok man utgangspunkt i rentenivået som var da. Når renta så har gått ned vil trekket bli mindre og mange bør nok justere skattetrekket sitt for å unngå restskatt til våren.

Dette vil selvfølgelig bare påvirke deg dersom du har gjeld med flytende rente, men man behøver ikke ha masse gjeld før det blir aktuelt. Selv har jeg "bare" 250'000 i lån. Renta per 010103 var 7,6 % (årlig fradrag på ca 19'000), nå er renta ca 4% (trekket blir da bare 10'000). (Dette regnsstykket er satt opp veldig grovt. Har ikke tatt høyde for alle endringene underveis.) Har du høyere lån blir utslaget større.

Er du redd for restskatt kan du betale inn ekstra til skatteoppkrevern i din kommune (de gir bra rente hvis du har betalt for mye!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Nå er det faktisk bare 28% av renteutgiftene man kan trekke fra på skatten. En tommelfingerregel er at for hver krone du betaler i rente får du 28 øre igjen av staten. Betaler du 10.000,- kroner mindre i renter i løpet av 2003 enn hva det er tatt hensyn til i skattekortet ditt, betyr det 2.800,- mer i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte aldri ned skatteprosenten da vi tok lån i fjor vi. Takk og pris. I tilegg har vi satt av 12000 kroner fordi vi har solgt noen aksjer. Skal uansett ikke få høyere baksmell en det. Sansynligvis går vi ganske i null etter at de tolv tusen er betalt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har justert skattetrekket opp både her og der + ba om å bli trekt full skatt i desember, så det går forhåpentligvis bra uten baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...