Gå til innhold

Sykemeldt - tilgjengelig på telefon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sykemeldt pga depresjon. Hodet mitt er utslitt, kroppen min er utslitt, har rett og slett ikke kapasitet til å gjøre noe som helst.

Har i dag fått noen ubesvarte anrop fra jobben (har også vært et par telefoner tidligere i perioden, har tatt et par av dem). Skulle veldig gjerne tatt den og hjulpet dem med hva enn det er, men jeg har virkelig ikke kapasitet til å ta inn mer. Er jeg på noen måte pliktig til å ta kontakt med dem? Jeg tenker at siden jeg er sykemeldt og virkelig trenger mental pause så tar jeg stilling til problemet om jeg får en sms, istedenfor at jeg skal ringe dem opp igjen når jeg ikke aner hva det er.

Skal sies at jeg ikke på noen måte er uunværlig, men at det ofte er enklere å ringe meg enn å sjekke opp ting selv fordi jeg kan mye og har god hukommelse. Er snakk om butikkjobb, så det er heller ikke verdensproblemer de ringer for å få løst, og at jeg derfor er veldig vant til å få telefoner om ting de absolutt bør klare selv som egentlig er helt ubetydelige (f.eks om vi har flere se&hør på lager, eller om vi skal ha en eller to kasser bananer). Jeg var også innom der da sykemeldingsperioden begynte (og det er "bare" 1 1/2 uke siden) for å avklare praktiske ting mens jeg var borte, så alt skal i teorien være i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mahareth

Du skal ikke trenge å være tilgjengelig på telefon nei, men det er jo litt ok om du er tilgjengelig for sjefen din i det minste.

Neste gang de ringer kan du jo si at du ikke alltid kan svare på telefonen og be om at de sender en sms om det er noe de trenger hjelp til? Da slipper du i det minste unna spørsmål som om det er mer se&hør på lager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Sjefen har eget nummer, så det er lite sannsynlig at det er han som ringer, men skulle han gjøre det så sender jeg i det minste en sms tilbake og spør hva det var.

Å si ifra er en ganske håpløs oppgave fordi det er så mange, og nye personer som ringer hver gang, men jeg kan jo prøve dersom jeg får tatt telefonen neste gang. Kan godt prøve å ta den om jeg ser den ringer, men å ringe opp igjen sitter mye lenger inne, det blir liksom å ta initiativ til ting jeg egentlig ikke orker. Litt klønete sagt, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Vet du, så lenge du vet det ikke er sjefen din som ringer så synes jeg nesten du kan la være å svare med god samvittighet. Hvis det er et fast menneske som vikarierer for deg kan du jo sende en sms til h*n og si at h*n kan ringe deg f.eks. fra sin mobil om det er noe som bare du kan hjelpe med.

Jeg jobber også i butikk og har en ansvarsstilling. Hver gang jeg er borte mer enn 1 uke, om det er ferie eller jeg er syk, så ringer de meg også for å høre om de merkeligste ting. Selv om det er ting jeg har skrevet detaljerte instrukser om på forhånd... Noen er bare redde for å stå på egne bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er mine kollegaer som er sånn. Kan aldri skrive gode nok lapper, gi gode nok instrukser osv. Jeg har 80% stilling, og når jeg har min ene fridag, ferie eller er syk så ligger det alltid en solid bunke med ting og venter på meg, ting de kunne ha gjort selv, men som blir spart opp til meg fordi det er enklere for dem at jeg gjør det. Redd for at det blir vanskelig å stable meg ut av depresjonen når arbeidssituasjonen er som den er:/ Har også blitt lært opp til å utføre daglig leders ansvar ved hans fravær, og nå har han også begynt å dumpe mange oppgaver på meg når han selv vil ha fri eller reise tidlig hjem, eller holde på med helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykemeldt pga depresjon. Hodet mitt er utslitt, kroppen min er utslitt, har rett og slett ikke kapasitet til å gjøre noe som helst.

Har i dag fått noen ubesvarte anrop fra jobben (har også vært et par telefoner tidligere i perioden, har tatt et par av dem). Skulle veldig gjerne tatt den og hjulpet dem med hva enn det er, men jeg har virkelig ikke kapasitet til å ta inn mer. Er jeg på noen måte pliktig til å ta kontakt med dem? Jeg tenker at siden jeg er sykemeldt og virkelig trenger mental pause så tar jeg stilling til problemet om jeg får en sms, istedenfor at jeg skal ringe dem opp igjen når jeg ikke aner hva det er.

Skal sies at jeg ikke på noen måte er uunværlig, men at det ofte er enklere å ringe meg enn å sjekke opp ting selv fordi jeg kan mye og har god hukommelse. Er snakk om butikkjobb, så det er heller ikke verdensproblemer de ringer for å få løst, og at jeg derfor er veldig vant til å få telefoner om ting de absolutt bør klare selv som egentlig er helt ubetydelige (f.eks om vi har flere se&hør på lager, eller om vi skal ha en eller to kasser bananer). Jeg var også innom der da sykemeldingsperioden begynte (og det er "bare" 1 1/2 uke siden) for å avklare praktiske ting mens jeg var borte, så alt skal i teorien være i orden.

Slå av tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Huff, det høres ikke helt enkelt ut!

Det beste du kan gjøre er å holde deg unna jobb en stund. Gjør ting du trives med. Treff venner og familie, vær utendørs så mye du klarer, gjør ting for deg selv. Konsentrer deg om å bli frisk. Jobben har bare med å klare seg uten den en stund.

Husk også på at du er flink til jobben din. Ellers ville du faktisk ikke fått de oppgavene og det ansvaret du har fått. Du må bare ha krefter til å gjøre jobben, om du skjønner hva jeg mener :)

Det er også sånn at om du får flere oppgaver enn du rekker på en 30-timers uke, så må enten sjefen din gi deg flere timer eller finne noen som kan ta noen av oppgavene for deg. Ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ut for en dagligvarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...