Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg har planer om å ta treårig sykepleierutdannelse fra høsten 2013 av. Men jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen som holder på eller har tatt denne utdannelsen kan svare meg på noen få ting. Jeg hadde sittet pris på om noen ville ha fortalt sånn ca hvordan det er å ta denne utdannelsen. Er det en kjekk utdannelse? Hvordan fungerer det i praksis, altså, når begynner dagene - når slutter man, etc. Og hvordan høgskoleutdannelse er generelt sett.

Jeg gleder meg veldig, og håper og tror at sykepleien kan være det rette for meg. Jeg har virkelig et stort ønske om å hjelpe og å pleie andre mennesker, og å passe på at alle har det bra :) Medisin og den slags er noe jeg alltid har hatt interesse for. Lurer altså på litt sånn generelt med sykepleierutdannelsen, og hvordan er dagene? Er det slik at dere har friminutter, hvordan fungerer dette?

Og et siste spm, hvor fort fikk dere jobb etter endt utdannelse? Hvordan var det å endelig få begynne i yrket?

Må jo bare spørre... :)

Endret av LovelyMonroe
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

gode spm :)

jeg lurer på om dere kan gi meg noen typiske "matte" oppgaver som viser litt av nivået man bør beherske iht mattekunnskapene. (aldri vært nå god i matte, men gange kan jeg) :P

Skrevet (endret)

gode spm :)

jeg lurer på om dere kan gi meg noen typiske "matte" oppgaver som viser litt av nivået man bør beherske iht mattekunnskapene. (aldri vært nå god i matte, men gange kan jeg) :P

Hehe, jeg er heller ikke spesielt god i matte. Alle andre fagene har gått som man best kunne tenke seg, men matten... den er en vrien liten sak :klo:

Men slik jeg har forstått det så er medikamentregningen på studiet på mange måter mye lettere enn den matten man er vandt med fra vgs, fordi det her gjelder å finne en ok formel eller regel, og viss man da kan å regne selve stykket ut, så er det meste mer logisk, altså all denne algebraen og det styret der trenger man jo ikke. Er vel mye dl,ml og den slags :) Hørt om flere som ikke er spesielt god i matte i hvertfall, som har klart studiet fint! Medikamentregning er nok mye lettere enn det høres ut for, eller er jeg heeeeelt på tulltur nå?? :sjenert:

Endret av LovelyMonroe
Skrevet

Jeg går også og grubler på sykepleier utdanning :) Men er rukket å bli 25 da, har en annen BA bak meg som jeg ikke vil jobbe med.

Så ca. hvor gamle er de som studerer? Er det bare 18-19 åringer? Hvor gammel er du lovely monrore?

Skrevet

Jeg går også og grubler på sykepleier utdanning :) Men er rukket å bli 25 da, har en annen BA bak meg som jeg ikke vil jobbe med.

Så ca. hvor gamle er de som studerer? Er det bare 18-19 åringer? Hvor gammel er du lovely monrore?

Jeg er forresten interessert i høyskolen i Oslo, eller lovisenberg.

Skrevet

Jeg vil ikke gå ut med alder her inne på forumet, men jeg er i 20 årene :) Tror det er veldig varierendes, sikkert endel fra 19 og oppover kan jeg tenke meg, fordi mange går rett fra vgs til høgskoleutdannelse, men så er det jo flere som utdanner seg i godt voksen alder :)
Skrevet

jeg har vært ferdig utdannet sykepleier i 4 år og kan absolutt anbefale yrket dersom du liker å jobbe med mennesker og å løse utfordringer!

hvordan utdannelsen er lagt opp varierer fra studieplass til studieplass. er selvsagt nasjonalt bestemt hva studiet skal inneholde men varerer hvordan dette legges opp. TS spurte i forhold til friminutt og der jeg studerte hadde vi korte pauser mellom forelesningene i løpet av dagen.

jeg var flink i matte på vgs, men strøk første gangen på medikamenttesten..... som dere har vært inne på så er det mer logisk matte, og jeg var mer flink til det avanserte.... :gjeiper:

som regel folk i forskjellig alder som begynner på sykepleien, fra helt unge til de som er passert 40 g kanskje 50 år... men det som nok er likt overalt er at det er overtall av damer.... :fnise:

ønsker ikke å drepe motivasjonen deres men håper der også tenker gjennom det faktum at dere velger ett yrke som krever mye av dere; ofte tidspress og travle dager. tenk også på at dere må jobbe når andre normalt sett har fri (kvelder, netter, helger og høytider). samtidig innebærer dette at en får fri feks en formiddag midt i uka og det synes jeg er heilt topp!

ellers er det et studie som krever mye av deg. feks er det slitsomt å være i praksis.. må hele tiden være engasjert og lærevillig. TS spurte om når dagene begynte men det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hvordan turnusen er lagt opp. men begynnr ofte ca 7-8 en gang om morraen

håper dette gav dere litt, ellers er det bare å spørre igjen :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har planer om å ta treårig sykepleierutdannelse fra høsten 2013 av. Men jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen som holder på eller har tatt denne utdannelsen kan svare meg på noen få ting. Jeg hadde sittet pris på om noen ville ha fortalt sånn ca hvordan det er å ta denne utdannelsen. Er det en kjekk utdannelse? Hvordan fungerer det i praksis, altså, når begynner dagene - når slutter man, etc. Og hvordan høgskoleutdannelse er generelt sett.

Jeg gleder meg veldig, og håper og tror at sykepleien kan være det rette for meg. Jeg har virkelig et stort ønske om å hjelpe og å pleie andre mennesker, og å passe på at alle har det bra :) Medisin og den slags er noe jeg alltid har hatt interesse for. Lurer altså på litt sånn generelt med sykepleierutdannelsen, og hvordan er dagene? Er det slik at dere har friminutter, hvordan fungerer dette?

Og et siste spm, hvor fort fikk dere jobb etter endt utdannelse? Hvordan var det å endelig få begynne i yrket?

Hei du, 2. års sykepleierstudent på HiO her. Syns det er em flott utdannelse, men er ikke så veldig glad i HiO. Skolen er preget av mye administrativt rot "surr" til tider. Stor forskjell på veiledere, noe dårligere enn andre, og motstridende informasjon er et stikkord.

Praksis består (stort sett) av dagvakter (7.30 eller 8 til ca 15) 4 dager i uken. Så kan man velge å ta noen kveldsvakter i blant. Det er 8 uker sykehjem første året, 8 uker hjemmesykepleie + 8 uker psykiatrisk andre året og 2 x 8 (10?) uker sykehus siste året :)

Matten er IKKE vanskelig.. Det er pluss, minus, gange og dele. Man har sånn 2 formler å lære, that's it :P Bare å gjøre masse oppgaver!

• Liker 1
Skrevet

Studieløpet varierer veldig fra studiested til studiested og hvilket år man har hvilken praksis finnes det heller ingen fastitt på. Noen skoler har korte forelesningsdager, og lange uker, mens andre skoler har lange dager, med korte uker osv osv. Det er stor forskjell med andre ord. Noen skoler krever at du bare har dagvakter i praksis, mens andre krever at du skal gå et visst antall natt/kveld/helgevakter i løpet av en praksisperiode også dersom det er relevant for praksisen. Dagvaktene starter som regel tidlig, mellom 7-8.30 til 15-16, kveld starter rundt 14.30 til 22.30 mens nattevaktene ofte er lange og starter i 22. tiden og slutter rundt 08.00, selvfølgelig varierer dette veldig fra sted til sted.

Jeg trives veldig godt på skolen. Jeg har også inntrykk av at det er litt til og fra med forandring i undervisningsplanene, men jeg er generelt veldig fornøyd med utdanningen ved min høgskole, og måten de har lagt den opp på. Friminutter kan jeg vel forsåvidt ikke si vi har noe større av. Vi har forholdsvis korte dager på skolen min og korte skoleuker, 8-11 eller 12 er vanlig og vi har 10 minutters pause hver time, og en 20 minutters pause til lunsj vanligvis.

Matten til medikamenteksamen er jo noe de fleste lurer på. Jeg var aldri spesielt god i matte, men bestod første test med glans etter å ha brukt litt tid på å øve på forhånd. Matten i seg selv er enkelt, som nevnt ovenfor, men det er mange fallgruver man kan havne i, og det er viktig at man leser oppgavene nøye mer enn noe annet. Oppgaver kan være omgjøring fra gram til mg, utregning av styrke, dose og mengde, samt fortynninger, og dråpetakt mm.

Du nevner jobbmuligheter etter endt utdanning. Nå er jeg tredjeårsstudent, men har allerede jobb etter endt utdanning dersom jeg ønsker den. Jeg har jobbet ved det lokale sykehuset på en av praksisplassene jeg hadde der i 2. året og har lært masse av å jobbe ved siden av studiene hele veien og trives veldig godt. Husk at sykepleieryrket er noe man alltid trenger mer av, så muligheten for jobb vil alltid være tilstede for den med autorisasjon.

For å finne ut hvilken skole som passer deg vil jeg anbefale deg å stikke innom utdanningsmessene som kommer nå i de større byene i januar og februar selv om du ikke skal begyne før 2013. Utdanningsmessa på Lillestrøm er nok den største av dem og der finner du studenter som går de forskjellige studiene ved de forskjellige skolene som du kan stille spørsmål og få gode svar fra.

Lykke til=)

Skrevet

Medikamentregning er ungdomsskolematte, om det en gang. Det er hovedsaklig snakk om enkel deling og ganging og at du må vite forskjellen på mikro, milli, kilo og den typen ting. Så lenge du klarer å forstå oppgaven (det lønner seg å lese den godt!) og ikke slurver er matten i seg selv ikke vanskelig. Jeg mistenker at grunnen til at mange av de >50% som stryker gjør så fordi de er nervøse og ikke klarer å oppfatte hva oppgaven sier.

Skrevet

Vil gjerne henge meg på denne tråden for tenker å begynne på sykepleier i 2013 selv :)

På universitetet i Stavanger da. :)

Fant ut at det står mye om kompetansemål ol. på nettsidene til universitetet. Der står det også hvordan eksamnene er, noe jeg er takknemlig for at jeg kan lese litt på først.

Håper på enda mer god info!! :D

Er det forresten noen som har tatt etterutdanning til sykepleier og? :)

Skrevet

Henger meg på her jeg. Har en BA fra før, men snuser veldig på sykepleie. Blir i så fall høsten 2013 det også. Men har også lyst å gjøre noe helt nytt når jeg først er i gang, så tenker enten Danmark eller Finnmark :fnise:

Skrevet

Vil gjerne henge meg på denne tråden for tenker å begynne på sykepleier i 2013 selv :)

På universitetet i Stavanger da. :)

Fant ut at det står mye om kompetansemål ol. på nettsidene til universitetet. Der står det også hvordan eksamnene er, noe jeg er takknemlig for at jeg kan lese litt på først.

Håper på enda mer god info!! :D

Er det forresten noen som har tatt etterutdanning til sykepleier og? :)

Går på universitetet i stavanger på 3.året nå, kan virkelig anbefale utdanningen selv om skolen ikke er så mye å skryte av:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 18 år og har hatt lyst til å bli jordmor så lenge jeg kan huske. Det som er "kjipt" er at jeg må ta sykepleien først.. Årene på skolen går nok greit, men man må jobbe minst 2 år etter dette for å kunne videreutdanne seg. Og da må jeg jobbe som sykepleier, og det vil jeg IKKE. Jeg er per idag utdannet helsefagarbeider og jobber tett opp imot sykepleiere og jeg liker ikke denne typen jobb. Jeg er personlig mer glad i å hjelpe mennesker ved å støtte, og medisinske oppgaver som ved en fødsel (sier ikke at det ikke er noen oppgaver som man uansett må gjøre). Jeg vil ikke jobbe som sykepleier for jeg tror helt ærlig at jeg ikke hadde gjort en jobb jeg selv var fornøyd med da jeg ikke vil dette. Har noen noe tips og råd? Jeg vil VIRKELIG jobbe som jordmor og det er dette jeg brenner for. :klemmer: takk for alle svar!

Skrevet

Jeg er 18 år og har hatt lyst til å bli jordmor så lenge jeg kan huske. Det som er "kjipt" er at jeg må ta sykepleien først.. Årene på skolen går nok greit, men man må jobbe minst 2 år etter dette for å kunne videreutdanne seg. Og da må jeg jobbe som sykepleier, og det vil jeg IKKE. Jeg er per idag utdannet helsefagarbeider og jobber tett opp imot sykepleiere og jeg liker ikke denne typen jobb. Jeg er personlig mer glad i å hjelpe mennesker ved å støtte, og medisinske oppgaver som ved en fødsel (sier ikke at det ikke er noen oppgaver som man uansett må gjøre). Jeg vil ikke jobbe som sykepleier for jeg tror helt ærlig at jeg ikke hadde gjort en jobb jeg selv var fornøyd med da jeg ikke vil dette. Har noen noe tips og råd? Jeg vil VIRKELIG jobbe som jordmor og det er dette jeg brenner for. :klemmer: takk for alle svar!

Kanskje du bør revurdere det å utdanne deg som jordmor, når du ikke liker å jobbe som sykepleier, eller med sykepleier"lignende" arbeid. Det er ikke bare kos å være jordmor, er en mye mer slitsom jobb en sykepleier og mye lengre og ufortutsigbare vakter :)

Ang skole, ja man må gå treårig og etter det jobbe i to år, og det er jo kjempebra det er slik, ellers hadde vi nok aldri hatt så gode jordmødre :)

Skrevet

JJeg er personlig mer glad i å hjelpe mennesker ved å støtte

Ja? Og hva gjør en sykepleier da?

Skrevet

Kanskje du bør revurdere det å utdanne deg som jordmor, når du ikke liker å jobbe som sykepleier, eller med sykepleier"lignende" arbeid. Det er ikke bare kos å være jordmor, er en mye mer slitsom jobb en sykepleier og mye lengre og ufortutsigbare vakter :)

Ang skole, ja man må gå treårig og etter det jobbe i to år, og det er jo kjempebra det er slik, ellers hadde vi nok aldri hatt så gode jordmødre :)

Det jeg ikke liker med sykepleie er at det er.. pleie av syke. Og dette er ikke en jobb som jeg hadde gledet meg til å gå til hver dag. Jeg kunne såklart gjort en bra jobb, men JEG hadde ikke trivdes. Jeg tenkte ikke på hvorvidt jobben er mer slitsom eller ikke for det regner jeg bare med, det er jo mer ansvar osv. Men det er virkelig jordmor jeg må være, har ALDRI hatt lyst til noe annet. Det er bare litt "synd" at jeg må ta en annen utdanning først

• Liker 1
Skrevet

Ja? Og hva gjør en sykepleier da?

Jeg formulerte meg dårlig.

Jeg liker at jeg kan følge flere mennesker over lengre tid og gi de støtte i noe positivt og noe jeg interesserer meg for. Jeg interesserer meg for graviditet, barn, fødsel og alt som hører med. En sykepleiers viktigste oppgave er jo å støtte pasientene, mente ikke noe annet.. Har ikke sovet på snart 40 timer så begynner å bli sliten :)

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke liker med sykepleie er at det er.. pleie av syke. Og dette er ikke en jobb som jeg hadde gledet meg til å gå til hver dag. Jeg kunne såklart gjort en bra jobb, men JEG hadde ikke trivdes. Jeg tenkte ikke på hvorvidt jobben er mer slitsom eller ikke for det regner jeg bare med, det er jo mer ansvar osv. Men det er virkelig jordmor jeg må være, har ALDRI hatt lyst til noe annet. Det er bare litt "synd" at jeg må ta en annen utdanning først

Jordmødre må også ta vare på syke gravide og syke nybakte mødre. Det er de som gjør alt av hjelping med stell/dusj, BT målinger, medisiner osv til de som trenger det. Så det er ikke bare fødsler de gjør.

Og hva når en fødsel går galt, det er tøft også for jordmoren. Da må en ta seg av pasienten og pårørende.

Grunnutdanningen er viktig for alle videreutdanningene, det er der du lærer basic.

• Liker 3
Skrevet

Jordmødre må også ta vare på syke gravide og syke nybakte mødre. Det er de som gjør alt av hjelping med stell/dusj, BT målinger, medisiner osv til de som trenger det. Så det er ikke bare fødsler de gjør.

Og hva når en fødsel går galt, det er tøft også for jordmoren. Da må en ta seg av pasienten og pårørende.

Grunnutdanningen er viktig for alle videreutdanningene, det er der du lærer basic.

Ja, men det er fortsatt noe helt annet enn sykepleie yrket ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...