Gå til innhold

Medisinsk abort

Fremhevede innlegg

Gjest Usikker...
Skrevet

Lurte på en ting i forbindelse med medisinsk abort;

Man får en tabelett på sykehuset som stopper svangerskapet, og så har jeg alltid trodd at man skal sette inn tabelettene som setter igang selve aborten i kjeden neste morgen, men jeg har fått beskjed om å sette de inn neste morgen igjen. Altså fikk sånn tabelett som stopper svangerskapet igår, og skal fortsette med resten imorgen tidlig.

Er det noe nytt? Eller har det alltid vært sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får en tabelett på sykehuset som stopper svangerskapet, og så har jeg alltid trodd at man skal sette inn tabelettene som setter igang selve aborten i kjeden neste morgen, men jeg har fått beskjed om å sette de inn neste morgen igjen. Altså fikk sånn tabelett som stopper svangerskapet igår, og skal fortsette med resten imorgen tidlig.

Jeg tok en tablett på sykehuset på en onsdag, hadde ingenting med meg hjem, og fikk ny time på sykehuset førstkommende fredag morgen.

Skrevet

Hei du! :)

Leit å høre at du har kommet i denne situasjonen - og jeg håper du har noen fine mennesker rundt deg.

Tabletten du får på sykehuset ca 1-2 dager i forveien som du svelger - skal gjøre at kroppen din 'slutter å reagere' på graviditeten.

Litt som en 'kunstig spontanabort'.

De tablettene som settes inn i skjeden gjør at du starter å blø.

Litt som en kraftig menstrasjon.

Overhode ikke dramatiske greier - så ikke les deg opp på skrekkhistorier.

Lykke til! <3

Skrevet

Hei du! :)

Leit å høre at du har kommet i denne situasjonen - og jeg håper du har noen fine mennesker rundt deg.

Tabletten du får på sykehuset ca 1-2 dager i forveien som du svelger - skal gjøre at kroppen din 'slutter å reagere' på graviditeten.

Litt som en 'kunstig spontanabort'.

De tablettene som settes inn i skjeden gjør at du starter å blø.

Litt som en kraftig menstrasjon.

Overhode ikke dramatiske greier - så ikke les deg opp på skrekkhistorier.

Lykke til! <3

Greit nok, det er ikke kjempetraumatisk. Men det gjør JÆVLA vondt, men TS får hvertfall morfin visst det skulle bli for ille...

Skrevet

Takk for svar :) Det er ingen som vet det, så det er litt tung det her, gleder meg til morgendagen er over.

Så da er det ikke unormalt å vente en dag da, bare jeg som har misforstått. Det har forresten blødd veldig mye i kveld. Helt sinnsyke mengder blod som plutselig kommer også er det liskom sånn klumpete blod. De sa jeg kunne sette igang kl. 9 imorgen, men tror jeg vil begynne 8, vil bare bli ferdig med dette.

Er forbredt på at det vil gjøre vondt. Men det får vel være en lærepenge til meg. Har ikke fått morfin (?) er ikke det noe veldig sterke greier de kun gir når det skikkelig alvorlig? Jeg har fått beskjed om å kjøpe ibux og ta pinex forte hvis det gjør vondt.

Skrevet

Jeg fikk svelgepillen en onsdag og stikkpillen fredagen etterpå. Begge gangene på sykehuset. Fikk noen smertestillende med meg hjem men de virket ikke. Ringte fastlegen og fikk noe mot kvalme og stikkpille petidin, virket ikke....endte med at legen kom hjem til meg og satte morfin. Er veldig glad jeg hadde noen hos meg hele tiden som byttet håndklær og snakket med legene for meg for jeg har aldri vert så dårlig før.

Skrevet

Jeg var gjennom det samme tidligere i høst. Det er vanlig at man fullfører aborten 2 døgn etter den første pillen.

Jeg gruet meg veldig til selve aborten, og sov nesten ikke natten i forveien. Visste jo ikke hva jeg gikk til og var redd for smerter som var vanskelig å takle. Det var veldig mye mindre dramatisk enn jeg hadde trodd. Selvfølgelig er det ubehagelig når man kjenner at det kommer store klumper ut av skjeden, men jeg hadde veldig lite smerter. Tok 2 Paracet, 1 Voltaren og 1 Afipran (kvalmestillende) samtidig som jeg satte inn pillene i skjeden. Hadde ikke behov for mer den dagen, og jeg kjente veldig lite smerter, ikke sterkere enn vanlige menssmerter. Men tok en Ibux dagen etter for jeg hadde mye mensmurringer. Brukte også varmeflaske for å lindre dette.

Så jeg vil anbefale deg å ta smertestillende samtidig som du setter inn pillene i skjeden, slik at dette virker når aborten starter. Fikk du ikke med deg smerte- og kvalmestillende fra gyn? Det fikk jeg i hvert fall. Les brevet du fikk med nøye og husk å bevege deg etter at du har satt pillene i skjeden - da går det fortere.

Lykke til! Det er en kjip situasjon, men ikke verdens undergang :klemmer:

Skrevet

Glemte å si lykke til da, ikke sikkert du får mere enn sterke menssmerter. Pass på ha noen hos deg hele tiden. Klem.

Skrevet

En ting til (det var jeg som skrev over):

Siden du sier du blør sinnsykt mye nå og klumper, så har sannsynligvis aborten startet. Egentlig fikk jeg da beskjed om at hvis aborten startet etter den første pillen, så måtte jeg ringe gyn før jeg satte pillene i skjeden. Regner med du har fått et nummer du kan ringe når som helst, så kanskje du bør ringe i morgen tidlig for å høre? Mest sannsynlig skal du sette de som vanlig uansett, men jeg husker at dette sto i brevet jeg fikk med.

Skrevet

En ting til (det var jeg som skrev over):

Siden du sier du blør sinnsykt mye nå og klumper, så har sannsynligvis aborten startet. Egentlig fikk jeg da beskjed om at hvis aborten startet etter den første pillen, så måtte jeg ringe gyn før jeg satte pillene i skjeden. Regner med du har fått et nummer du kan ringe når som helst, så kanskje du bør ringe i morgen tidlig for å høre? Mest sannsynlig skal du sette de som vanlig uansett, men jeg husker at dette sto i brevet jeg fikk med.

Ringte de idag tidlig og de mente at aborten var igang, og siden jeg hadde blødd så mye og det var så mye klumper mente de at aborten hadde skjedd allerede. Men jeg måtte ta tablettene som settes i skjeden, for å fullføre aborten, hvis det skulle være igjen noe rester.

Nå tror jeg det er over :) Fikk vondt etter jeg satte tab i kjeden, men da var det liksom over, blødde litt men det var det. Nå har jeg bare veldig vondt i ryggen.

Var egentlig verst i natt, blødde utrolig mye, og masse rare klumper som var veldig store. Nesten så jeg stusser over at det ikke fikk konsekvenser at jeg mistet SÅ mye blod.

Takk til alle som svarte :) Selv om det fortsatt gjør vondt er jeg bare glad, det føles riktig. Er så glad for sykehuset som tok meg inn så fort og hjalp meg.

Skrevet

Godt å høre at det gikk bra :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...