AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #1 Skrevet 29. desember 2011 Hei! Hadde en operasjon noen uker før jul der jeg mistet ende blod. Operasjonen var ikke vellykket, det oppstå komplikasjoner og jeg måtte under kniven, og mistet enda mere blod. Var snakk om blodoverføring, men jeg ba om å få drøye den litt. Var å sjekket blodprosent, og den var ikke mere enn 8.4, noe som tilsier en moderat anemi. Den har gått litt opp, men ikke mye. Saken er at jeg tåler ikke jerntabletter! Har nå prøvd forskjellige sorter og ender om med beksvart diare. Jeg vet at kjøtt, kornprodukter og f,eks brokkoli er gode jernkilder. Nå tåler jeg dårlig brødmat, men jeg har spist endel rent kjøtt, og masse grønnsaker. I tillegg tar jeg c-vit da det skal bedre opptaket. Noen andre tips? Evt tips til helsekostprodukter som er bra for blodprosenten? Fikk besjed om å drikke mye væske, så jeg får i meg 2l vann om dagen. Sliter litt med symptomene og, hjertebank, tungpust, kaldsvette, fryser noe helt enormt....... Skal til lege igjen neste uke å sjekke hvordan det liggger an.
frkharepus Skrevet 29. desember 2011 #2 Skrevet 29. desember 2011 Det går an å få jerntilskudd satt muskulært, hør med legen om det kan være et alternativ. Da får du et raskere opptak av jern i kroppen, men denne typen jerntilskudd er forholdsvis dyr. Tror jeg måtte betale nærmere 800 kr for 5 doser (man setter 1 sprøyte pr uke i fem uker). Rødt kjøtt og innmat (feks lever) er gode jernkilder, og som du nevner, både korn og mørkegrønne grønnsaker. Drikk appelsinjuice til måltidene for å bedre opptaket, og hold deg unna te og kaffe, som hindrer opptaket av jern.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 Det går an å få jerntilskudd satt muskulært, hør med legen om det kan være et alternativ. Da får du et raskere opptak av jern i kroppen, men denne typen jerntilskudd er forholdsvis dyr. Tror jeg måtte betale nærmere 800 kr for 5 doser (man setter 1 sprøyte pr uke i fem uker). Rødt kjøtt og innmat (feks lever) er gode jernkilder, og som du nevner, både korn og mørkegrønne grønnsaker. Drikk appelsinjuice til måltidene for å bedre opptaket, og hold deg unna te og kaffe, som hindrer opptaket av jern. Ts her; Takk for svar! Skal høre med legen om de sprøytene, 800kr er verdt hvert et øre hvis jeg bir bedre av det. Lever takler jeg ikke, og citrus er jeg litt allergisk mot. Ikke type allergi at jeg ikke får puste, men får elveblest.Te drikker jeg minimalt av, og kaffe er en kopp om morgenen for å kickstarte dagen.
Gjest Blubberella Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Husk også at melk hemmer opptak av jern i maten og man bør derfor ikke drikke melk til jernholdig mat. Har du prøvd Floradix? Mange tåler det mye bedre enn tabletter.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Husk også at melk hemmer opptak av jern i maten og man bør derfor ikke drikke melk til jernholdig mat. Har du prøvd Floradix? Mange tåler det mye bedre enn tabletter. Ts her; Har prøvd floradix engang tidligere ved stort blodtap (etter fødsel), men den hjalp ikke så mye. Tror jeg skal ta en tur på helsekost i morgen. Jeg er overhodet ikke bedre, så noe må nok gjøres... Takk for svar!
Zakuro Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Hei! Hadde en operasjon noen uker før jul der jeg mistet ende blod. Operasjonen var ikke vellykket, det oppstå komplikasjoner og jeg måtte under kniven, og mistet enda mere blod. Var snakk om blodoverføring, men jeg ba om å få drøye den litt. Var å sjekket blodprosent, og den var ikke mere enn 8.4, noe som tilsier en moderat anemi. Den har gått litt opp, men ikke mye. Saken er at jeg tåler ikke jerntabletter! Har nå prøvd forskjellige sorter og ender om med beksvart diare. Jeg vet at kjøtt, kornprodukter og f,eks brokkoli er gode jernkilder. Nå tåler jeg dårlig brødmat, men jeg har spist endel rent kjøtt, og masse grønnsaker. I tillegg tar jeg c-vit da det skal bedre opptaket. Noen andre tips? Evt tips til helsekostprodukter som er bra for blodprosenten? Fikk besjed om å drikke mye væske, så jeg får i meg 2l vann om dagen. Sliter litt med symptomene og, hjertebank, tungpust, kaldsvette, fryser noe helt enormt....... Skal til lege igjen neste uke å sjekke hvordan det liggger an. Massevis av grønne grønnsaker; brokkoli, spinat, erter, sukkererter etc. og et glass appelsinjuice eller en kiwi hver dag. C-vitaminene vil hjelpe kroppen din å plukke opp jernet du spiser:)
Gjest Blubberella Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Siden du hadde stort blodtap og har såpass lav blodprosent kan du også få blodoverføring på sykehuset. Du trenger jo egentlig rask hjelp, for å gå med lav blodprosent er ikke verken behagelig eller sunt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Siden du hadde stort blodtap og har såpass lav blodprosent kan du også få blodoverføring på sykehuset. Du trenger jo egentlig rask hjelp, for å gå med lav blodprosent er ikke verken behagelig eller sunt. Det var snakk om det forrige uke, da jeg var å sjekket blodprosenten, men med to barn, null familie i nærheten, og en mann som har jobbet nesten hele julen så klarte jeg ikke helt å se for meg logistikken! Men såklart, er det like ille neste uke så blir det en runde med blodoverføring.. Ts forresten!
Edvarda Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Jeg mener å ha hørt at rødvin er bra. Eller er det bare min selektive hukommelse som slår inn?
Maria.91 Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Har slitt med jernmangel hele livet. Svart bæsj hører desverre med for de fleste av oss når det gjelder det å ta jerntabletter. Sucks, men sånn er det. Ellers har jeg ikke SÅ mye å legge til det du visste fra før av, men jeg har opplevd at det hjelper å styre unna å drikke for mye melk og å spise for mye sukker, da det demper opptaket. Og ja, fortsett for all del med vit-C!! Pass på at du får i deg så mye som kroppen din klarer å ta opp per døgn Noe mer enn dette er ikke vits, da det bare blir skilt ut i urin likevel. Det sa nå min lege hvertfall, da jeg led meg gjennom flere glass appelsinjuice (som jeg ikke er særlig glad i) om dagen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Har slitt med jernmangel hele livet. Svart bæsj hører desverre med for de fleste av oss når det gjelder det å ta jerntabletter. Sucks, men sånn er det. Ellers har jeg ikke SÅ mye å legge til det du visste fra før av, men jeg har opplevd at det hjelper å styre unna å drikke for mye melk og å spise for mye sukker, da det demper opptaket. Og ja, fortsett for all del med vit-C!! Pass på at du får i deg så mye som kroppen din klarer å ta opp per døgn Noe mer enn dette er ikke vits, da det bare blir skilt ut i urin likevel. Det sa nå min lege hvertfall, da jeg led meg gjennom flere glass appelsinjuice (som jeg ikke er særlig glad i) om dagen. Ts her; Hadde det bare vært svart bærsj som var bivirkning av jerntablettene så ville det gått greit....men her snakker jeg skikkelig rennaræv flere ganger i timen med skikkelig diare! Ikke en ønskelig situasjon....
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 Jeg mener å ha hørt at rødvin er bra. Eller er det bare min selektive hukommelse som slår inn? Ts her; Jeg jobber med saken nå iht til rødvin.... Fikk ei god flaske spansk som jeg og mannen åpnet i kveld:-) Pluss jeg har spist en meget blodig biff.. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #13 Skrevet 30. desember 2011 Jeg kjøper Bio-Fer fra Belgia. Det er det eneste jerntilskuddet jeg tåler. Ingen forstoppelse, ingen diarè, ingen luft og ingen svart bæsj. Og et jernlager som fyker rett til værs for første gang, enda jeg har fått jern både intramuskulært og intravenøst i lange perioder tidligere uten at det har hjulpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå