Gå til innhold

Ringe på til foreldre, spørsmål.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var invitert til foreldrene til kjæresten min, og vi ankom sammen, det jeg stusser litt på er at hun ringte på døra, og ventet til moren kom og lukket opp...

Ok dette er på landet, og jeg vet at døra ikke var låst, det er en bagatell, men jeg selv hadde aldri gjort noe slik hjemme hos meg, der går vi rett inn og sier hallo og her kommer vi!!!!

mitt spørsmål er hvordan er det "normalt" å komme til foreldrene sine???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel alltid gått rett inn, bare gjort det klart og tydelig at vi kommer inn. Men kjenner at dette er på vei til å endre seg. Etterhvert som vi blir eldre, og er mindre hjemme hos foreldrene, kjenner jeg en større trang til å ringe på. Som regel er de klar over at vi kommer, kjører tross alt noen timer for å komme dit, så vi kommer ikke uanmeldt. Når vi først er der medfører det og overnattinger, og da går jeg inn og ut som før, uten å ringe på eller melde min ankomst.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg ringer på hos faren min, og setter pris på om ungene mine ringer på når de kommer på besøk til meg. Jeg har alltid banket på døra til rommet deres når de bodde hjemme også. Vanlig høflighet, tenker jeg.

• Liker 3
Skrevet

Hvis mine foreldre vet ca nøyaktig når jeg kommer går jeg rett inn, evnt ringer på og så går inn. Hvis jeg kommer uten å si ifra ringer jeg alltid på og venter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringer alltid på når jeg besøker foreldrene mine, uansett om døra er låst eller ikke. Barna mine ringer på når de kommer hjem. Døra er alltid låst av sikkerhetsgrunner, da jeg har fått drapstrusler og har alarm.

Skrevet

Jeg vil at folk skal ringe på uansett om de er ventet eller ikke. Spiller ingen rolle om det er mine barn eller venner.

Når jeg drar hjem så ringer jeg alltid på døra først selv om jeg er ventet og låser meg inn selv. Jeg låser meg inn selv fordi foreldre er syke og ikke får lukket opp.

Skrevet

Jeg kommer sjelden uanmeldt på besøk hos foreldrene mine. Da låser jeg meg alltid inn selv. Men jeg kjenner også flere som ringer på hos familien og venter på at de åpner. Selvom de har en nøkkel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringer aldri på når jeg drar til mamma og pappa og det kunne ikke falt meg inn å gjøre det. De ringer ikke på hos oss heller, vi har faktisk ikke ringeklokke en gang. Både dem og vi roper alltid hallo fra gangen, så vi hører når de kommer. Svigerbror kommer alltid rett inn. Jeg har ingen innvendinger på det.

• Liker 1
Skrevet

takk for tilbakemeldinger,

alle har vi jo forskjellige vaner og rutiner, jeg kommer i alle fall til å gå rett inn,

men som sagt dette er en liten bagatell, men litt fint å høre hva andre har som vaner.

fortsatt god jul

Skrevet

Jeg kommer aldri uten at jeg har sagt ifra på forhånd, da ringer jeg på døra og går inn. Om døra er låst ringer jeg på og låser opp selv.

Ringer på for å si "nå kommer jeg inn". De vil jeg skal føle meg som hjemme, så de mener jeg ikke trenger å ringe på.

Skrevet

Jeg blir som oftest hentet av pappa på stasjonen, så da kommer jeg jo inn sammen med ham hvis døren er låst. Hvis døren er åpen har jeg en tendens til å ringe på tre ganger, trampe inn og rope HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO. Og ja, jeg er snart 30. Mamma hører litt dårlig og jeg tror hun liker at jeg ikke sniker meg inn, men kommer inn med et smell. :)

Skrevet

Jeg ringer på, låser meg inn og roper HALLOOOO! Noen ganger har jeg glemt nøkkel, og da venter jeg på at de skal komme å låse opp.

Skrevet

Hos pappa pleide jeg alltid å bare låse meg inn -det var jo mitt gamle hjem og jeg ga ikke fra meg nøkkelen da jeg flyttet. Nå har han flyttet og fått seg samboer -jeg har fptsatt nøkkel, men det føles naturlig å ringe på. Hos mamma ringer jeg alltid på, har ikke hatt nøkkel siden jeg flyttet hjemmefra og den leiligheten hun bor i flyttet hun inn i etter at jeg ble voksen, så jeg har aldri bodd der.

Selv om de er foreldrene mine, har de jo privatliv. De ville heller aldri låst seg inn hos meg med mindre det var avtalt på forhånf.

• Liker 1
Skrevet

man går da rett inn i sitt eget barndomshjem vel? det gjør iallefall jeg.

venner som kommer på besøk etter barna har lagt seg går også rett inn. (ringeklokke vekker barna)noen ellers også. hos oss er døren altid åpen og barnas venner går også rett inn.

• Liker 2
Skrevet

Nå bor ingen av mine foreldre i mitt barndomshjem lenger, så da føles det hvertfall helt unaturlig å bare låse seg inn i deres leiligheter. Hos svigers gjør vi det på samme måte, selv om de bor i huset mannen min delvis er vokst opp i. Jeg syns det er greit å gi folk litt privatliv, selv om det stort sett begrenser seg hvilke hemmeligheter man driver med. Men når jeg tenker på meg selv, ville jeg ikke likt det om noen kom uanmeldt inn hos oss. Én grunn er at det ville føles invaderende i seg selv, en annen grunn er at jeg godt kan finne på å vandre rundt uten klær morgen eller kveld eller før/etter trening.

Skrevet

Det kommer veldig an på situasjonen :) Hvis det er bare meg går jeg rett inn når døra er åpen, men den er ofte låst for at hundene ikke skal stikke av.

Hvis jeg har med venner/kjæreste, så ringer jeg ofte på uansett. Det er fordi jeg har flere søsken som bor hjemme og fordi det kan være greit for foreldrene mine at jeg ikke braser inn med venner og kjæreste midt i en heftig familiediskusjon eller lignende. Jeg har en litt stor og spesiell familie kan man si :P Har aldri vært et problem at jeg har med venner hjem, men liker å forberede dem litt....

Skrevet

Jeg er 18 år, og bor hos moren min. Her går jeg rett inn, uansett. Dette er mitt hjem og det ser jeg som en selvfølge å gjøre. Jeg har ikke bodd hos faren min siden jeg var 16 pga. en del konflikter, men vi har et helt okei forhold nå og jeg er på besøk så ofte jeg føler at jeg har tid, og lyst. Der går jeg aldri rett inn, for det er ikke mitt hjem. Jeg BOR ikke der og føler at jeg er på besøk.. dette skaper også en konflikt fordi han føler at han har en foreldre rolle og ber med om å hjelpe til med det ene og det andre når jeg er der, ikke at det er et problem for jeg hjelper mer enn gjerne til, men jeg bor jo ikke der så det føles litt rart.. Men etter at jeg flytter ut kommer jeg til å banke på og vente til hun åpner HVIS hun ikke vet at jeg kommer på besøk eller at jeg har med andre. Er det planlagt at jeg skal komme på besøk kl 14 så tror jeg at jeg bare hadde gått rett inn og sagt HEI :D

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre har ikke ringeklokke. -og håper at folk føler seg så velkommen at dem bare går rett inn. Og helst uanmeldt, det er jo mest koselig. Og har alltid kaffe. Og hvis de spiser middag når noen kommer, så settes det ut et ekstra fat slik at gjesten får mat.

• Liker 1
Skrevet

For guds skyld. Ikke bare gå rett inn. Kan hende jeg/vi holder på med noe du ikke vil se og vite om. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

De vet alltid at jeg/vi kommer. Døra er alltid låst, men jeg har nøkkel. Jeg ringer på, og bruker så litt tid på å låse opp døra. Greit å gi en liten lyd om her er vi.

Synes det er normal høflighet å ringe på når man skal inn til andre, selv egne foreldre. Men da jeg bodde hjemme var jo saken en annen, da var det mitt hus også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...