Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon over lengere tid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 22 år, som det siste halve året har hatt en meget uregelmessig menstruasjon. Dette begynner nå å bli veldig plagsomt, og fører med seg en del usikkerhet, og jeg lurer derfor på om det er noen som har råd og tips å komme med, eller som eventuelt befinner seg i samme situasjon.

Jeg fikk min første menstruasjon som 13 åring, og har hatt regelmessig mens siden jeg fylte 15. Da jeg ble 16, startet jeg på p-piller, grunnet sterke menstruasjonssmerter, og har gått på pillen fram til dags dato. Den har blitt byttet ut ettersom pillene har gått ut av produksjon, og den jeg går på nå, heter Cerazette, og den har jeg gått på i 3 år.

Ved bruk av denne pillen, har jeg ikke hatt menstruasjon i det hele tatt (en av dens egenskaper), og har vært ganske fornøyd med dette. Har jeg av en eller annen grunn glemt å ta pillene mine et par ganger, har mensen kommet akkurat som den skal.

For 1,5 år siden, bestemte jeg meg for å gå ned i vekt. jeg veide da 76kg (174 høy), og var på nippet til å bli mer overvektig. Denne prosessen pågikk i et års tid, og jeg gikk sakte og kontrollert ned i vekt, ca 1kg/05kg i uken. Vektreduksjonen ble vellykket med hjelp av regelmessig trening, og et sunnere kosthold.

Kroppen min har nå nådd trivselsvekta si på 61 kg, dvs at jeg har gått ned 15 kg på 1 år. Jeg har fortsatt med jevnlig trening, og det gode kostholdet som er variert og består av mye grønt og kjøtt.

Det siste halve året, har derimot menstruasjonssyklusen min bestemt seg for å tulle litt med meg, og jeg lurer på hva dette kan skyldes. jeg har rådført meg med lege, og hun mener det skyldes vektreduksjonen min, men at dette burde gå seg til i løpet av en måned eller to når kroppen min har balansert seg. dette er nå 3 måndeder siden, og mensen er fortsatt like egenrådig.

Jeg kan ha mensen annenhver uke i et par måneder, så kan den utebli en måneds tid, også er det for eksempel mange småblødninger en hel måned, før hele greia starter på nytt igjen. Det er snakk om langvarig mens når den kommer, og den varer 3-5 dager, og er helt normal i farge og det som hører til.

Dette er veldig ubehagelig for meg, da jeg kan tenke mye rart når alt dette skjer.

Jeg mister mensen i litt over en måned, og bekymrer meg for at jeg kanskje er gravid?

Så dukker mensen opp igjen, men meget kraftig, mye slim og gørr, og fortsetter hele måneden med mye småblødninger. Da tenker jeg kanskje at der har vært et foster og jeg har hatt en spontanabbort?

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Setter stor pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mensen kan tulle fælt uten at det er noen spess grunn til det. Sånn har det ihvertfall alltid vært med meg. Husk at psyken din også kan påvirke en del. Håper det ornæær seg :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg vet at psyken kan rote en del med slike ting, men det siste halve året har jeg hatt det så ufattelig godt. Jeg har fått skoleplass, arbeidsplass, forlovet meg, kjøpt meg leilighet, blitt tante og mye positivt!Jeg har ingen grunn til å tro at psyken har noe med dette å gjøre ;)

Skrevet

Går du fortsatt på Cerazette/hormonprevensjon? Cerazette kan funke fint i noen år, for så å plutselig klusse til syklusen hos noen. Jeg ville tatt kontakt med legen igjen, jeg. :)

Skrevet

ja jeg går fremdeles på den, og fortalte alt dette til legen, som sa at det burde gå seg til i løpet av et par måneder. det har det jo ikke gjort. Men jeg får vel kanskje bare gå tilbake og forklare det til henne nok engang :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...