AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Jeg tar p-pillene Diane for akne og for å ikke bli gravid. Hud problemen får jeg finne meg i for jeg har blitt møtt med ekstrem depresjon ved bruk af Diane pillene, og har egentlig alltid fått det når jeg har forsøkt p-piller tidligere i min ungdom. Men jeg ønsker ikke å bli gravid. Jeg har ingen barn, er 23 og har fast partner, og vil egentlig ikke måtte bruke kondom heller. Så jeg lurer på hva alternativ som finnes, som da eventuelt ikke har depresjon som en mulig bivirkning. Er det andre piller? Vil p-sprøyten også gjøre meg deprimert? Tror jeg har hørt om kremer som dreper spermen, selges det i Norge, og fungerer de noe godt? Min mor hadde en inplantasjon dings i armen som holdt henne fra å bli gravid, hva var det for noe(Jeg kan ikke spørre henne)? På film hører mann om kvinner som setter noe inn for å ikke bli gravid rett før sex, hva er det? Og finnes der andre ting? Operasjoner og dyre alternativ er ikke utelukket, jeg vil virkelig ikke bli gravid nå og vil nødig måtte ta abort. Jeg har tre søsken, og alle oss fire er lagd mens min mor brukte p-piller så jeg er redd vanlige alternativ ikke vil fungere noe godt for meg heller, så må ha noe skikkelig sikkert
Gjest badeand1 Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Den dingsen i armen er p-stav. Den andre tingen kalles et pessar. Du kan også bruke p-plaster, p-sprøyte, spiral, kobberspiral, p-ring Hvor var du under seksualtimen? Endret 28. desember 2011 av Mortem
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 Den dingsen i armen er p-stav. Den andre tingen kalles et pessar. Hvor var du under seksualtimen? Jeg var ikke i Norge.. Familien min er helt Norsk, vi bare bodde i utlandet og desverre så var ikke akkurat undervisningen jeg fikk spesielt god, ikke fikk jeg noe erstattning for seksual undervisning hjemme, og jeg har ikke hatt behov for å vite om disse tingene med tidligere partnere fordi vi brukte kondom hver gang. Jeg vet hva mye er men jeg forsøker å få de norske ordene på plass slik at jeg kan snakke med legen min om alternativ og se litt på ting selv først. Du kunne fint spart deg den kommentaren.
Gjest badeand1 Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Måtte bare spørre siden ei på 23 burde vite om sånne ting. Men med din bakgrunn så skjønner jeg.
Gjest bazibaz Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Bortsett fra p-piller og kondom så finnes det p-stav, p-plaster, p-ring, p-sprøyte, minipiller, hormonspiral, kobberspiral og pessar. Sæddrepende krem er ikke alene noe alternativ, men kan gjerne brukes sammen med pessar. P-staven er et implantat som du setter i armen og kan ha der i tre eller fem år, alt ettersom hva du ber etter (fem år er vel to "staver", om jeg ikke husker feil). P-plaster er rett og slett et plaster som du bytter ut en gang i uken. P-ring er en ring som skal i skjeden, det skal også byttes ut en gang i uken. Minipiller inneholder færre hormoner enn p-piller og har færre bivirkninger, men stiller strengere krav til brukeren. Hormonspiral settes inn i skjeden hos legen og inneholder, som navnet tilsier, hormoner. Varer i fem år. Kobberspiral skal settes i skjeden av legen, og gjør vel at slimhinnene er mindre mottakelige for sperm og/eller egg(?). Jeg er ikke helt sikker. Menstrasjonssmerter blir visst ofte verre av å bruke kobberspiral. P-sprøyte inneholder hormoner og man må sette en sprøyte ca hver 12. uke. Pessar er en gummiskål som settes inn i skjeden av bruker før samleie, og må sitte i noen timer etter samleie. De fleste graviditeter som skjed tross prevansjon er på grunn av brukerfeil. Om du virkelig er bekymret for å bli gravid, så ville jeg prøvd å eliminere sjansen for brukerfeil best mulig. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Og sterilisering og fertility avareness.
Gjest Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Bortsett fra p-piller og kondom så finnes det p-stav, p-plaster, p-ring, p-sprøyte, minipiller, hormonspiral, kobberspiral og pessar. Sæddrepende krem er ikke alene noe alternativ, men kan gjerne brukes sammen med pessar. P-staven er et implantat som du setter i armen og kan ha der i tre eller fem år, alt ettersom hva du ber etter (fem år er vel to "staver", om jeg ikke husker feil). P-plaster er rett og slett et plaster som du bytter ut en gang i uken. P-ring er en ring som skal i skjeden, det skal også byttes ut en gang i uken. Minipiller inneholder færre hormoner enn p-piller og har færre bivirkninger, men stiller strengere krav til brukeren. Hormonspiral settes inn i skjeden hos legen og inneholder, som navnet tilsier, hormoner. Varer i fem år. Kobberspiral skal settes i skjeden av legen, og gjør vel at slimhinnene er mindre mottakelige for sperm og/eller egg(?). Jeg er ikke helt sikker. Menstrasjonssmerter blir visst ofte verre av å bruke kobberspiral. P-sprøyte inneholder hormoner og man må sette en sprøyte ca hver 12. uke. Pessar er en gummiskål som settes inn i skjeden av bruker før samleie, og må sitte i noen timer etter samleie. De fleste graviditeter som skjed tross prevansjon er på grunn av brukerfeil. Om du virkelig er bekymret for å bli gravid, så ville jeg prøvd å eliminere sjansen for brukerfeil best mulig. P-ring bytter hver tredje uke, så 1 uke pause hvor man har mensen, før man putter en ny en inn og har den der i 3 uker Og sånn fortsetter det.
Gjest bazibaz Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 P-ring bytter hver tredje uke, så 1 uke pause hvor man har mensen, før man putter en ny en inn og har den der i 3 uker Og sånn fortsetter det. Beklager, da husket jeg feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå