Gå til innhold

Dilemma - gravid og beruset


monja

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Hæ? Stå ved min lest!? :kul:

Alt med måte. I denne situasjonen tror jeg ikke jeg ville fått til å snakke henne til rette. Derimot en lege som er fagperson og har mye kunnskap på området, ville kanskje klare det.

Jeg ville selvfølgelig bare sagt fra til legen om dette var noe som hadde skjedd mange ganger, ikke en enkel episode.

En må også tenke på at dette ikke er noe som handler om meg eller henne, men en tredje part (fosteret) som kan ta skade av alkoholen.

Og å finne ut hvor denne vennen/kollegaen bor, samt hvilken lege hun bruker, er da ikke så vanskelig.

Jeg sendte faktisk en anonym beskymringsmelding til legen til et familiemedlem en gang. Jeg var beskymret fordi denne personen hadde en svært overdreven bruk av medikamenter og alkohol, og jeg følte at jeg ikke hadde mer å stille opp med.

En sender jo inn beskymringsmelding fordi en er beskymret - ikke for å være slem elller ekkel. Jeg ville jo selvfølgelig oppgi navnet mitt til legen, men bedt om at han/henne ikke opplyste navnet mitt til sin pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Stå ved min lest

Ja, stå for (teori) det du gjør (praksis).

Anyways, er ikke enig med deg, men hva gjør det?

Uansett - god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Stå ved min lest

Ja, stå for (teori) det du gjør (praksis).

Anyways, er ikke enig i at din 'aksjon' er det rette å gjøre....men hva gjør vel det egentlig? Uansett - god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ja, stå for (teori) det du gjør (praksis).

Anyways, er ikke enig med deg, men hva gjør det?

Uansett - god jul.

Jeg vet hva det betyr. :wink: Grunnen til at jeg svarte det, var at jeg ikke ser noen kontrast mellom teori og praksis i dette tilfellet.

Hva ville du gjort, da?

God jul til deg også, foresten! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skole med ei jente som ble gravid i 9. klasse. Hun var ofte den fulleste på festene både før og etter graviditeten, og henns sønn er nå 95% hjerneskadet - og disse skadene er bevist alkoholrelatert.

Jeg drakk ikke da jeg var gravid eller ammet, men jeg tror ikke et par glass rødvin i ny og ne skader. Men jeg ville synes det var ekkelt å se en gravid gang på gang drikke seg beruset. Vet ikke om jeg ville sagt fra, faktisk....

Jeg var en gang på fest med en gravid damen som drakk seg full på en flaske champagne og vin, og røyket med begge hender. Noen sa til henne at hun vel burde roe det litt ned, og da svarte hun at hun hadde fått en så blid unge sist og da hadde hun drukket masse champagne gjennom svangerskapet. Så det gikk nok bra.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ikke stein i steinhus og alt det derre.

I glasshus, kanskje....

Hvorfor det? Om du føler så sterkt ansvar for fosteret til kollegaen så burde du stå ved din lest da for søren....

Jeg vet hva det betyr. :wink: Grunnen til at jeg svarte det, var at jeg ikke ser noen kontrast mellom teori og praksis i dette tilfellet.

Du burde kanskje ikke bruke så mange ordtak.....

Det heter "Bli ved din lest", som i "Skomaker, bli ved din lest". Og det betyr at du skal holde deg til det du kan. Og har ingenting med teori og praksis å gjøre slik du henviste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Jeg gikk på skole med ei jente som ble gravid i 9. klasse. Hun var ofte den fulleste på festene både før og etter graviditeten, og henns sønn er nå 95% hjerneskadet - og disse skadene er bevist alkoholrelatert.

Ja - det er i slike tilfeller jeg ev. ville skrevet en beskymringsmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I glasshus, kanskje....

Du burde kanskje ikke bruke så mange ordtak.....

Det heter "Bli ved din lest", som i "Skomaker, bli ved din lest". Og det betyr at du skal holde deg til det du kan. Og har ingenting med teori og praksis å gjøre slik du henviste til.

Sukk!

Jeg ble forstått....jeg bruker ordtak slik jeg vil og når jeg vil. Hvilken rolle spiller det for deg annet enn at du vil ha rett?

*rister på hodet*

At du gidder.

=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Sukk!

Jeg ble forstått....jeg bruker ordtak slik jeg vil og når jeg vil. Hvilken rolle spiller det for deg annet enn at du vil ha rett?

*rister på hodet*

At du gidder.

=/

Jeg skjønte hva du mente. :)

Men det er jo greit å få vite det hvis en skulle skrive noe feil, da...?

Men fortell; Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke best å gjøre det enkelt - ta en prat med henne? Si at du la merke til at hun var beruset på forrige fest, og spørre om hun har problemer? Det er jo tegn på at noe er alvorlig galt i livet hennes for tiden, dersom hun ikke klarer å unngå å drikke seg beruset når hun er gravid - si at slik oppfattes det, og spør om hun har noen å snakke med...

Så spørs det hvor god kontakt dere har, men jeg ville risiskert å bli upopulær i stedet for å la saken ligge, eller jeg ville bedt en som kjente henne bedre om å ta det opp. Dette hvis det var noe som gjentok seg, og ikke kun en engangshendelse.

Tenk etter, om du var i samme sko selv, ville det ikke være ti ganger bedre om folk turte ta opp problematikken med deg, på en diskre måte uten å danne lynsjegjeng...

La henne få en sjanse, før evt. BV og lege kontaktes. Hun kan hjelpes til rette, evt. kan hun ta kontakt med AA, dersom drikkemønsteret hennes er skjevt fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke tror at vedkommende må ha problemer for å drikke når en er gravid? Altså, ikke misforstå. Jeg kjemper ikke en kamp for alkoholen (jeg er avholds). Men sånn som jeg ser det kan dette falle under en normalt valg.

Vel, kanskje ikke normalt. Men det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Forskjell på å nippe litt til et rødvinsglass og

"være godt nede i flaska..."

Enig!! Moderat bruk er 1 glass ikke en flaske... høres forferdelig ut syns jeg... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig ego :frustrert:

Du må fortelle henne at det kan skade barnet. Det er ikke sikkert barnet blir misdannet fysisk, men kan få senskader som f. eks lærevansker, hyper aktivitet.

Jeg drakk veldig lite når jeg gikk gravid. Syntes det var greiest. Dersom noe hadde skjedd med mine barn hadde jeg nok bedreidet meg selv veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Er det bare jeg som ikke tror at vedkommende må ha problemer for å drikke når en er gravid? Altså, ikke misforstå. Jeg kjemper ikke en kamp for alkoholen (jeg er avholds). Men sånn som jeg ser det kan dette falle under en normalt valg.

Vel, kanskje ikke normalt. Men det skjer.

Nei, litt alkohol i ny og ne må en kunne unne seg når en er gravid. Det jeg tenkte på her i alle fall, var om en ble skikkelig full mange ganger på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...