Gå til innhold

Dilemma - gravid og beruset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kollegaen din er gravid i femte måned. Når du møter henne på en fest, har hun drukket godt av rødvinsflaska, og du vet dette ikke er første gangen hun drikker mye alkohol. Hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger inn en tråd på kg.

Skrevet

SIER HENNE MIN HJERTENS MENING. AT HVIS HUN IKKE KAN HOLDE SEG FRA Å DRIKKE BØR HUN HOLDE SEG FRA Å BLI GRAVID.

Skrevet

Tex, det har hun aldri hørt før liksom...? Jeg ville heller spurt henne mens hun drakk et glass rødvin...da kanskje vi hadde hørt hele bakgrunnen for historien.... Kanskje hun har fødselsangst? De fleste gravide som drikker som jeg vet om, hadde ihvertfall det...

Waco

Skrevet

Tviler sterkt på at gravide drikker alkohol pga fødselsangst. Jeg ville slept dama med meg til jordmor, så hun kunne bekjenne sine synder. Og antakelig fått seg et tips eller to. En vitaminpille også kanskje.

Skrevet

Jeg har lest masse informasjon at moderat forbruk av rødvin bedrer kvinners helse, og dermed barnets helse. Det er ikke sikkert det norske og skandinaviske systemet med mest mulig måtehold med alt mulig "eksotisk" er det beste for barnet..... Hvorfor er Norge det landet hvor flest barn utvikler mat og drikkeallergier...?

Waco

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er ikke sikkert det norske og skandinaviske systemet med mest mulig måtehold med alt mulig "eksotisk" er det beste for barnet..... Hvorfor er Norge det landet hvor flest barn utvikler mat og drikkeallergier...?

Waco

Du har et poeng der Waco.

Her til lands er vi dessverre blitt vanvittig amerikaniserte når det gjelder å beskytte barn.

Om alle dommedagsprofetene i så måte har rett, ja da er det merkelig at vi og våre forfedre overhodet overlevde så lenge at vi ble født...

Skrevet

Forskjell på å nippe litt til et rødvinsglass og

"være godt nede i flaska..."

Skrevet
Tviler sterkt på at gravide drikker alkohol pga fødselsangst. Jeg ville slept dama med meg til jordmor, så hun kunne bekjenne sine synder. Og antakelig fått seg et tips eller to. En vitaminpille også kanskje.

Hvordan ser du for deg at dette skulle foregå rent praktisk...?

Skrevet

Tex, hvis det er sånn du er mot venninnene dine så er det ikke rart dem drikker så mye liksom....

Gjest Anonymous
Skrevet

All forskning tilsier at det skal små mengder til for at barnet blir skadet.

Veldig risikofylt de tre første mnd. Jeg har kommet til og ringt jordmor/barnevern. bedre at hu blir gitt hjelp med en gang før barnet blir skadet.

Skrevet

Det er ikke bra, og jeg ville IKKE gjort det. Men det er jo faktisk ikke forbudt å hverken røyke eller drikke når man er gravid...

Skrevet

Dere snakker jo bare tull.... Vi alle som sitter på kg er en generasjon av mødre som drakk og røkte under svangerskapet....

Waco

- Unntaket som bekrefter regelen, min mor verken røyker eller drikker...

Skrevet
Det er ikke sikkert det norske og skandinaviske systemet med mest mulig måtehold med alt mulig "eksotisk" er det beste for barnet..... Waco

Av lovlige nytelsesmidler er alkohol det desidert mest skadelige man kan påføre fosteret. Faktisk også langt mer skadelig enn mange ulovlige stoffer, f eks heroin. Personlig er jeg svært glad i fyll, men hvis jeg var gravid ville jeg vært totalavholdende.

Vet ikke hva jeg ville foretatt meg når de gjelder kollegaen på fylla, kanskje ingenting.

Skrevet

Det er ikke sikkert hun har drukket så mye? Mer enn ett par glass?

Men siden hun er gravid, er det lett å tolke det den veien, når hun sitter med glasset i hånda kan det se verre ut enn det er, siden magen er der og forteller at vinglasset ikke passer inn...

Vet ikke, jeg ville kanskje snakket med henne, gjerne over en flaske vin eller to (siden hun likevel drikker). Da ville jeg jo sett om hun drakk med måte - og kunne angrepet saken derfra.

Jeg ville anbefalt henne å ta kontakt med - i første omgang- det kommunale hjelpeapparatet gjennom fastlege eller helsesøsteren. Uansett trenger hun kanskje mer tilskudd av vitaminer ol.lign.

For meg virker det rart at hun viser seg fram offentlig med den gravide magen sin, dersom hun hadde alkoholproblemer er jeg tilbøyelig til å tro at hun heller ville gjemt seg hjemme og drukket i smug...

.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe som helst. Dette er helt klart hennes eget valg (og ansvar), og det siste hun trenger er en flokk av moralens voktere som på død og liv skal fortelle henne hvor feil hun tar.

Hun er sannsynligvis klar over omstendighetene (at hun er gravid i femte måned, og at hun drikker alkohol) - og antakeligvis er hun bevisst i valget.

Gjest GreenSky
Skrevet
Kollegaen din er gravid i femte måned. Når du møter henne på en fest, har hun drukket godt av rødvinsflaska, og du vet dette ikke er første gangen hun drikker mye alkohol. Hva gjør du?

Da ville jeg skrevet en anonym beskymringsmelding til legen hennes. Siden "alle" vet at en ikke skal kombinere graviditet/alkohol, tviler jeg på at jeg ville kunne snakke henne til rette i dette tilfellet.

Skrevet

Hvis det var min venninne så ville jeg blitt bekymret. Med den kunnskapen jeg sitter inne med i forhold til skadevirkninger og hvilke senskader dette sannsynligvis ville få for barnet, så ville jeg ta en alvorsprat med henne. Uansett hvor teit og tåpelig dette høres ut. Jeg ville samlet tidskrifter som var lett og lese, og gitt henne slik at hun kunne lese og sette seg inn i hva alkohol gjør med barnet. :(

Skrevet

Da ville jeg skrevet en anonym beskymringsmelding til legen hennes. Siden "alle" vet at en ikke skal kombinere graviditet/alkohol, tviler jeg på at jeg ville kunne snakke henne til rette i dette tilfellet.

Da er vi igang. Skal man virkelig luske rundt å leke Nancy Drew ?Bare å sende en melding til legen? Man kan jo anta at du ikke vet hvor din gravide kollega bor...og ikke minst, hvem er legen? Hva gjør man da? Spørre henne?

*rister på hodet*

Dette er en farlig spiral, som jeg ikke vil være med på. Det er uetisk og demoraliserende.....Kast ikke stein i steinhus og alt det derre. Skjønner ikke at deres farselslamper ikke blinker av dobbelmoral, eller, vi børster støvet under teppet - tankegang, da ser jo ingen det iallefall....!!

Og om det er så bra å gjøre legen oppmerksom på det (han kan jo ikke gjøre noe anyways...)?? Hvorfor det? Om du føler så sterkt ansvar for fosteret til kollegaen så burde du stå ved din lest da for søren....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...