Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2002 #1 Del Skrevet 20. mai 2002 hei dere! har en særoppgave som skal leveres på onsdag angående nordmenn og deres forhold til naturen! har dere noen gode råd og komme med som jeg kan skrive? alt fra ordtak til utrykk til ideer til eksempler tas hjerteligst imot! dette haster og hodet mitt har skrivesperre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 20. mai 2002 #2 Del Skrevet 20. mai 2002 Det første som slo meg, er at utlendinger ser det som ganske typisk norsk å "gå tur"! Det er visstnok litt særnorsk å kle seg etter vær og vind, for deretter å traske rundt tilsynelatende uten mål og mening! Det å ha hytte på fjellet, ved sjøen, egen båt, gå fra hytte til hytte på fjellet, fisking, rafting, basehopp, havpadling, og andre mer eller mindre farlige måter å ferdes i naturen på, er naturopplevelser mange nordmenn setter høyt! Vi har vel et slagord om at: "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!" Og: "Ut på tur - aldri sur!" Vet ikke om dette var til noe hjelp, men det sier i hvert fall noe om hvordan andre folkeslag ser på oss nordmenn og vårt forhold til naturen! Lykke til med oppgaven! Hilsen 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 20. mai 2002 #3 Del Skrevet 20. mai 2002 Det som slår meg med tanke på naturen er følgende: Før i tiden var naturen en langt større ressurs enn den er nå. Ting som før var en selvfølge vet ikke folk lenger hva er. For eksempel dette ordet "grøtomslag" (som man før laget og brukte ved forskjellige typer sykdom). Man tar "bøss" etter høyet på låven og tilsetter kokende vann så det blir en pasta. Dette pakker man inn i et klede og legger på det stedet der man har vondt. Nå i dag sår man for til dyrene -men før fantes blomsterenger som man slo, tørket og ga dyrene. Høyet inneholdt MANGE urter!! En annen greie som folk flest ikke er klar over er at man kan lage vin av løvetann. Jeg har til eksempel vært ute i dag og plukket 9 liter løvetannblomster som jeg skal lage vin av. Vinen blir utrolig god, og den er enkel å lage (skal ikke lagres i mange år som annen vin). Naturen er så ufattelig mye mer enn å bare "gå en tur i skogen". Men som sagt -mange har desverre ikke lenger noen kunnskap om hva vi egentlig kan hente ut av naturen! Lykke til! Klem, Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 20. mai 2002 #4 Del Skrevet 20. mai 2002 Husk også hvordan folk til alle tider her i landet har "lest" naturen for å forutsi været (værtegn). Eks: Flyr svalene høyt, blir det høyttrykk. Har rognetreet mye bær....(Søren, hva var det nå igjen, da?) etc. Klem 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 20. mai 2002 #5 Del Skrevet 20. mai 2002 Og husk også hvor avhengige folk til alle tider har vært av naturen/været: Til alle tider har Norge i stor grad bestått av fiskere, bønder, fangstmenn (samer f.eks) og gruvearbeidere (de forholder seg jo også til naturen). Både bønder og fiskere var prisgitt naturen -ble det regn ble det en god avling, da kunne man leve godt og få lagt seg opp et matforråd som ville vare utover vinteren. Ble det tørke ble avlingen dårlig og man måtte ofte sulte osv. I tillegg -tenk på det følgende: til alle tider har menneskene funnet ALT -ABSOLUTT ALT de trenger i naturen. Både til å lage klær, hus, mat osv. osv. Tilogmed materialer for å lage pyntegjenstander fant de i naturen (sølv og andre metaller, reindsyrhorn/bein osv). Visste du at: I Finnmark har det til alle tider vært hvalfangst. Når de fanget Bardehval samlet de på bardene (de slags "strengene" hvalen har i munnen -som "siler" plangton osv. som de spiser) og solgte de -for disse ble brukt som spiler når man skulle lage korsetter og paraplyer/parasoller!! Før i tiden var det ofte slik at man utnyttet absolutt ALT på et dyr som man fanget. Ingenting gikk til spille -ALT kunne brukes til noe! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2002 #6 Del Skrevet 20. mai 2002 HEI ALLE SAMMEN dette var virkelig til hjelp! tusen takk!det satte mange gode ideer oppe i hodet mitt.har kommet så vidt i gang men trenger litt mer gode råd om hvordan folk ser på oss som en siste naturstamme.. ellers takk for de kjempe gode rådene jeg hittil har fått... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 20. mai 2002 #7 Del Skrevet 20. mai 2002 Er vi den siste naturstammen? Etter min mening døde den siste naturstammen ut lenge før vi kom inn i bildet. Men samene er jo forsåvidt fremdeles en naturstamme -men hva legger du egentlig i begrepet naturstamme? Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2002 #8 Del Skrevet 20. mai 2002 ja akkurat det er jeg litt i tvil om også! derfor hadde jeg håpet på noen gode svar her inne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aziraphale Skrevet 20. mai 2002 #9 Del Skrevet 20. mai 2002 Heihei, bare et lite innspill: Snakket med ei filipinsk jente som var utvekslingsstudent i Norge. Der hun kom fra, var "å gå en tur" å gå fram og tilbake til et spisested, etc., altså å ha et mål, og å gå rolig. Turen skal være avslappende. Her i Norge derimot, pakker vi på oss sekk med mat og klær, pruster avgårde inn i skauen/opp på fjellet, opp og ned bakker, på smale stier, rundt vann og over bekker. Helt til vi kommer til enden av stien. Der spiser vi en appelsin, også går vi hjem igjen. Det er meningen at man skal bli sliten av å gå en tur, og den har ikke noe spesielt mål. Det var ihvertfall dette denne jenta opplevde, og det er jo egentlig et ganske særnorsk fenomen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 21. mai 2002 #10 Del Skrevet 21. mai 2002 En annen ting når det gjelder vårt forhold til naturen er at vi kanskje er litt redde for den? Eller vi synes den er ekkel? Fordi vi ikke helt forstår naturens sammenheng kanskje? Jeg tenker på f.eks mark -som mange synes er kjempeekle. Og edderkopper også for den slags skyld. Og maur og sånne ting. Men greia er jo at alle disse ekle insektene/dyrene er jo fullstendig nødvendige i den store og hele sammenheng! Var det ikke for mark som lagde små ganger i jorda så ville ikke planter kunne vokse -og fugler ville ikke få mat. Og var det ikke for fuglene så ville det bli altfor mange insekter -som igjen ville ødelegge planter og trær. Osv. osv. En annen ting: Jeg tror vi nordmenn liker å tenke om oss selv at vi har et veldig nært forhold til naturen. Og det har vi sikkert også, eller iallfall hadde. Men om vi tenker oss om og er realistiske: hvilket forhold HAR vi egentlig til naturen? Jeg tenker på dette med naturstamme -det er mye som kan legges i det begrepet, men slik jeg tolker det er vi ikke noen naturstamme her i Norge. På mange måter ligger vi kanskje hakket "foran" andre land når det gjelder å ha et nært forhold til naturen, men allikevel -på mange områder er vi også særdeles tilbakestående! Etter min mening ser jeg mer og mer en tendens i den vestlige verden generelt (og også i Norge) at naturen aller helst skal effektiviseres til det ytterste -fordi man tenker at man skal tjene penger på naturen. Det er selvsagt ikke noe galt i å tjene penger -ei heller på naturen, men det blir galt når man glemmer at dyr er dyr og planter er planter. Jeg for min del synes ikke det er rart i det hele tatt at vi får tilstander hvor hele besetninger må slaktes på grunn av skrapesyke osv. Det er som om vi for enhver pris ønsker at naturen skal eksistere kun på våre premisser -mens det burde kanskje være omvendt? Nettopp fordi vi er så avhengige av naturen. Det er som om vi ønsker å leve AV naturen, istedetfor MED den -noe som er en vesentlig forskjell!! Dette mener jeg den vestlige verden i stor grad ikke forstår. Kanskje fordi vi er litt for opptatt av kapitalisme, materialisme og effektivitet? Dermed ser jeg heller ikke på Norge som noen naturstamme. Snarere tvert i mot. En naturstamme er etter min mening en gruppe mennesker som forstår at vi kan leve med naturen, på naturens premisser -og uten at dette går ut over våre egne behov. Istedet for å leve av den -på naturens bekostning. Noen som fikk noe ut av dette? Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leslie Skrevet 21. mai 2002 #11 Del Skrevet 21. mai 2002 tusen takk skal dere ha.fortsett å end inn om dere får flere ideer! jeg er takknemmlig for det dere hittil har sendt og skal sette meg ned med dette imorgen! har fått en dag utsettelse! det trengtes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå