AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Jeg jobber som kokk.Liker å lage mat. Jeg har alltid hatt folk til middag i julene og nyttårshelgen. Julaften.1.dag,og 2.dag er faste dager. Har undret meg,om ikke noen fam.medlemmer syns det er rart å aldri invitere selv på noe. De suser rundt hele uken og spiser hos andre.Faktisk irritert meg de siste årene. I år er jeg syk,har ikke mulighet til å invitere. Trodde faktisk at søsken kunne eks.be foreldrene våre,siden vi ikke har kapasitet tild et.Ikke f..... Så med god hjelp,fikk vi invitert de iallefall. Grunnen var alene at de er syke. I dag ringer et fam.medlem,og spør om det blir noe til oss. Om en ikke er invitert,så ringer de og spør......Nei,vi er INVITERT bort var det jeg sa. Så fra nå av er det slutt på invitasjonene fra oss. Jeg blir antagelig igjenkjent,siden jeg skriver jeg arbeider som kokk,og det er meningen også. Er det bare hososs det er slik,eller er det andre som har det slik? det er de samme som suser rundt og får invitasjoner,uten å invitere sev?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 hæ? Skjønte du ikke hva det sto? Leseproblemer? 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Jeg skjønte det heller ikke...
Ellevill Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Dårlig gjort, TS! Du får ta det som kompliment, de nærmest tigger om å få komme til deg og spise den gode maten din. 1
Ellevill Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 hæ? Jeg skjønte det heller ikke... TS inviterer til mange middagsselskaper, spesielt rundt jul og nyttår. Ingen inviterer tilbake, men nærmest forventer en invitasjon år etter år. Dette året er TS syk og ingen andre stelte istand selskap, og inviterte dem. Selv ikke søsken for slik å kunne invitere foreldre og arrangere lage en familiemiddag for dem. U C? Var ikke så veldig vanskelig. 11
Gjest Nuppdupp Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 hvis foreldrene dine ikke kan lage mat på grunn av helse, så kan du vel bare be dem? siden de andre nekter å lage noe
Gjest Miss Sophie Skrevet 28. desember 2011 #8 Skrevet 28. desember 2011 Jeg ville nok kviet meg veldig for å invitere en kokk på middag, særlig dersom det var en slags tradisjon at kokken inviterte til festmiddager i jula. Svigerfar er kokk, og han gleder seg stort over å få lage mat til familie og venner rundt jul og nyttår. Vi pleier å tilby å hjelpe, men det vil han ikke vite noe av. Jeg har laget mat til ham mange ganger, men da hverdagsmat og ikke festmat. Festmaten er liksom hans domene, det er der han briljerer og serverer de lekreste retter. Har du snakket med familien din om at disse tingene? Det kan jo hende de tror du vil ha det sånn. Og det kan hende de har prestasjonsangst for å lage festmat for deg. Når det gjelder foreldrene dine: Nok en gang lurer jeg på om dere har snakket om dette? Har søsknene dine sagt at de ikke vil invitere foreldrene deres? Eller trodde de at de som vanlig skulle til deg?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 Tror TS mener at hun alltid har invitert til seg. Nå orker hun ikke pga sykdom. Den hun erfarer er at folk fortsatt forventer at hun skal invitere eller at de som alltid har vært gjester hos henne ikke inviterer tilbake fordi de ikke gidder å stelle i stand. Også at resten av familien ikke inviterer hennes foreldre siden de ikke kan komme til henne.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2011 #10 Skrevet 28. desember 2011 Opplevd samme. Jeg inviterte svigerforeldrene mine et år til jul, etter det var det en selvfølge at de skulle være hos oss uten at noen hadde sagt noe som helst. Jeg endte opp med å være omsorgsperson og den som sørget for at alle hadde det bra, uten å få noe som helst igjen for det selv. Forbanna vampyrer. Nå ble det slik etterhvert her at alt skar seg, så nå er jeg kvitt problemet. Men jeg skjønner TS godt. Det er fint å se at man tydelig gir mennesker noe de trenger sårt, og ikke makter å skaffe seg selv. Men over tid ønsker man å bli sett selv også. Litt omsorg hadde vært fint, noen som bryr seg om deg og. Si fra er mitt råd!
Elensire Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 Jeg skjønner TS veldig godt jeg! jeg kan godt invitere, men det hadde faktisk vært ok å bli invitert tilbake igjen noen ganger og! Selv har vi blitt de i vennegjengen og familien som inviterer og steller i stand til både det ene og det andre. Bursdagsselskaper for meg selv må jeg og arrangere, ellers blir det overhodet ingen markering av dagen. I første om gang skyltes skjevfordelingen at vi var de første som etablerte oss og fikk eget sted i vennegjengen, men så er det bare blitt en vane. Folk forventer å bli servert når de er her, og de forventer å kunne bruke lokalene våre som festlokaler. vi pusset opp i sommer, og rett etter at vi hadde begynt med det så fikk jeg spørsmål om jeg trodde vi var ferdig til bursdagen min, for en vennine planla å ha den her uten å spørre om det var ok (hun ville ha en fest, og så kunne jeg ordne med maten og slikt). Da jeg sa ærlig at, nei, det ble vi ikke, så gadd hun ikke gjøre mer, og gikk heller på kino med en annen vennine av meg jeg ble ikke invitert med... inviterer ikke vi, så inviterer ingen igjen... vi var så heldig å ha blitt invitert bort på nyttårsaften, men nå ser det ut som at det ikke blir noe av likevel, fordi vertskapet ikke gidder likevel. så da sitter vi her da...rå festlig! nei, jeg er helt enig med deg TS! ikke inviter igjen! det skal ikke alltid være slik at det er en som skal invitere og stelle istand. Det er faktisk veldig kjekt å få lov til å komme til andre og være gjest innimellom og!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #12 Skrevet 28. desember 2011 Jeg ville nok kviet meg veldig for å invitere en kokk på middag, særlig dersom det var en slags tradisjon at kokken inviterte til festmiddager i jula. Svigerfar er kokk, og han gleder seg stort over å få lage mat til familie og venner rundt jul og nyttår. Vi pleier å tilby å hjelpe, men det vil han ikke vite noe av. Jeg har laget mat til ham mange ganger, men da hverdagsmat og ikke festmat. Festmaten er liksom hans domene, det er der han briljerer og serverer de lekreste retter. Har du snakket med familien din om at disse tingene? Det kan jo hende de tror du vil ha det sånn. Og det kan hende de har prestasjonsangst for å lage festmat for deg. Når det gjelder foreldrene dine: Nok en gang lurer jeg på om dere har snakket om dette? Har søsknene dine sagt at de ikke vil invitere foreldrene deres? Eller trodde de at de som vanlig skulle til deg? Du trenger ikke være kokk med fagbrev for å servere julemiddag. Alle kan det. Har du gjort det en gang,så blir det enda bedre neste gang
Hedda-78 Skrevet 29. desember 2011 #13 Skrevet 29. desember 2011 Hvis dere f.eks. er tre søsken, kan du jo proklamere for de to andre at du har tenkt å innføre en hyggelig juletradisjon: du har tenkt å invitere til 1.juledagsmiddag hvert tredje år. Underforstått: de to andre må invitere de to andre årene.. Kanskje de tar hintet... 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #14 Skrevet 29. desember 2011 Du trenger ikke være kokk med fagbrev for å servere julemiddag. Alle kan det. Har du gjort det en gang,så blir det enda bedre neste gang Selvsagt trenger man ikke være kokk. Ellers hadde det vel blitt få julemiddager rundt om i landet? Poenget er at en del får prestasjonsangst av å skulle lage festmat til en kokk som er den som vanligvis lager festmaten. Det er ikke alltid så lett å få sprø svor på ribba, passe på at kalkunen ikke blir tørrstekt eller at pinnekjøttet ikke blir for salt osv. Klart man får til et spiselig måltid, men kanskje noen i slekta til ts er engstelige for å ikke strekke til? Bare en tanke. Jeg slår et slag for åpenhet og kommunikasjon. Si fra om hva du tenker, ts, vær tydelig. Hint og trassig "nå slutter jeg å lage mat altså" er ikke beste framgangsmåte.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 29. desember 2011 #15 Skrevet 29. desember 2011 Det har ofte vært slik hos mine foreldre at mamma har invitert søskenene hennes til julemiddager. Det er bare noen få av de andre som inviterer tilbake. Men er dine søsken så store at de har egen jobb og god økonomi? Siden det koster jo en del å stelle i stand julemåltid for mange personer.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #16 Skrevet 29. desember 2011 Det er tradisjon at du inviterer, TS. Og det er ingen automatikk i at noen andre ønsker å holde selskap når du velger å ikke ville fortsette tradisjonen i familien din. Og om du ikke har gitt klar beskjed om null selskap hjemme hos deg i år, må du jo forvente at folk ringer og spør om hvorfor de ikke er inviterte i år, som årene før. Makan til syting, altså. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #17 Skrevet 30. desember 2011 Vi har det også sånn, men ikke med familie. Vi inviterer ofte, eller relativt ofte til middag, fest og andre ting. Og har også visse som bare suser fra middag til middag og aldri finner på en dritt selv. Ikke har de med seg noe heller. Du er ikke alene om å irritere deg over slike. Men tro meg, det blir lagt merke til av andre, og husket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå