Gå til innhold

Er sovepiller noe for meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som i en årrekke har slitt med nattesøvnen. Når jeg først sovner, pleier jeg å sove gjennom hele natten uten avbrudd, frem til kl ringer om morgenen. Problemet har alltid vært å få sove. Dersom jeg skal opp tidlig dagen etterpå (rundt 07:30), legger jeg meg aldri senere enn 23. Likevel kan jeg ligge og vri meg i timesvis før jeg endelig sovner. Trøttheten utover dagen varierer veldig, noen dager er jeg opplagt mens andre dager er jeg stuptrøtt. De siste mnd har jeg også opplevd å våkne midt på natten, hvor jeg ofte tror at jeg har forsovet meg. Dette går utover arbeidet mitt da jeg har en aktiv jobb. Har fått låne en sovepille av min mor en gang, opplevde ikke trøtthet av det, og våknet lett av ringeklokken. Lurer derfor på om jeg skal ta meg en tur til legen og få sovepiller.

Spørsmålet mitt er om jeg burde gjøre dette? Er det forskjell på sovepiller, eller er de fleste like? Og hvor lett gir leger ut sovepiller?

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg sleit med akkurat det samme som deg.

Min erfaring er at legene er veldig forsiktige med å skrive ut litt sterkere sovepiller.

Du ender nok opp med å måtte teste ut 4-5 c-preparater som ikke funker, før du eventuellt ender opp på Imovane/stilnoct.

Endret av Audiot
Gjest badeand1
Skrevet

Vallergan kan brukes. Jeg går på de og jeg sovner lett.

Er egentlig allergitabletter.

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Hadde det samme problemet som deg.

Av legen fikk jeg imovane eller hva det heter, som da skulle bli tatt i maks 10 dager i strekk.

Jeg tok i 5 dager i strekk, og nå sover jeg som aldri før (uten sovepiller vel og merke)

Endret av henriett3
Skrevet

Det kommer an på legen hvilke preparater de er villige til å skrive ut. Jeg fikk Imovane som første "forsøkstablett", men endte på en kombinasjon av nevnte Vallergan og Stilnoct, ettersom Imovanen hjalp en natt, og aldri igjen. Det kommer selvfølgelig også an på hva som er grunnen til dine søvnvansker.

Har du funnet noen årsak til søvnplagene dine?

Skrevet

Vel, som nevnt i første post har jeg alltid slitt med søvn. Er B-menneske, men kan fint legge meg innen midnatt og sove til ti-tiden dagen etterpå (i helger). Har slitt en del psykisk det siste året, tror dette er grunnen til at jeg våkner om nettene, gjorde aldri det før.

Skrevet

Sovemedisiner vil i slike situasjoner som din sjelden løse problemene. Dersom du går på sovemedisiner over tid, vil de ofte slutte å virke etterhvert.

Jeg vil heller anbefale at du prøver en døgnrytmekorrigering med melatonin og lys. Jeg har selv blitt anbefalt dette på en søvnklinikk, og har lignende problemer som deg. Det går enkelt og greit ut på å ta melatonin 12 timer før du skal stå opp (melatonin er kroppens eget søvnhormon), og ta lys (sånn 1000W-lampe) i 45 min når du skal stå opp. Da må man enten forskyve søvnen med 30 min-1t for dag (hvis du sovner veldig seint og sover veldig lenge), eller stå opp til samme tid hver dag - også i helgene.

Melatonin får du på resept, lampe kan du ofte få låne av psykiatritjenesten eller hjemmetjenestene i kommunen.

Jeg begynte på sovemedisiner for et år siden, etter å ha slitt med søvn hele livet. Jeg har bare opplevd en forverring i søvnrytmen min etter dette, så det er ikke noe jeg vil anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...