Steinar40 Skrevet 4. januar 2012 #21 Skrevet 4. januar 2012 Dette er ditt syn. Du har så fastlåste meninger om det meste. Om jeg tar en hvit løgn for ikke å rive ned en persons skjøre selvbilde, er jeg da ikke til å stole på ellers i andre sammenhenger? Løgn er en uting. Selv om det er en såkalt hvit løgn så gir du allikevel den andre et feil bilde av virkeligheten som du ser den. Et gammelt godt uttrykk sier; det er ikke alt sant som skal sies. Og jeg mener da at dette prinsippet som regel er et bedre alternativ enn å bruke såkalte hvite løgner. Så folk som juger kan ikke stoles på, nei.
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #22 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Selv om det er en såkalt hvit løgn så gir du allikevel den andre et feil bilde av virkeligheten som du ser den. Et gammelt godt uttrykk sier; det er ikke alt sant som skal sies. Og jeg mener da at dette prinsippet som regel er et bedre alternativ enn å bruke såkalte hvite løgner. Så folk som juger kan ikke stoles på, nei. Din verden er svart-hvit, det har du bevist utallige ganger. Jeg er altså et upålitelig menneske som man ikke kan stole på, fordi jeg en gang iblant pakker inn ordene litt overfor noen som sliter. Det er en trøst at jeg deler denne skjebnen med mange andre som har empati med sine medmennesker. PS. Dette ble en avsporing fra det egentlige temaet, men i vid forstand gjelder det oss alle. Brutal ærlighet er ikke alltid det beste. Endret 4. januar 2012 av Belladonna 1
Gjest Bustenskjold Skrevet 4. januar 2012 #23 Skrevet 4. januar 2012 Jeg er 31, han 44, men på sukker står det 39.... Midtlivskrise...
Steinar40 Skrevet 4. januar 2012 #24 Skrevet 4. januar 2012 Din verden er svart-hvit, det har du bevist utallige ganger. Jeg er altså et upålitelig menneske som man ikke kan stole på, fordi jeg en gang iblant pakker inn ordene litt overfor noen som sliter. Det er en trøst at jeg deler denne skjebnen med mange andre som har empati med sine medmennesker. PS. Dette ble en avsporing fra det egentlige temaet, men i vid forstand gjelder det oss alle. Brutal ærlighet er ikke alltid det beste. Hvis man IKKE sier alt som er sant, så er man heller ikke brutal ærlig. Men ellers er det enklere når saker og ting er svart-hvitt, ja.
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #25 Skrevet 4. januar 2012 Hvis man IKKE sier alt som er sant, så er man heller ikke brutal ærlig. Men ellers er det enklere når saker og ting er svart-hvitt, ja. Det er lett å forstå at du ikke arbeider med mennesker. Hva ville du ha svart en psykisk utviklingshemmet jente som er temmelig rund, for å si det mildt, når hun har kjøpt seg nye bukser og en topp, begge altfor trange for kroppen hennes.. Hun er veldig stolt av seg selv og spør om du synes hun er fin? "Nei, fy faen, du ser for jævlig ut", er vel sikkert hva du ville ha sagt.
Steinar40 Skrevet 4. januar 2012 #26 Skrevet 4. januar 2012 Det er lett å forstå at du ikke arbeider med mennesker. Hva ville du ha svart en psykisk utviklingshemmet jente som er temmelig rund, for å si det mildt, når hun har kjøpt seg nye bukser og en topp, begge altfor trange for kroppen hennes.. Hun er veldig stolt av seg selv og spør om du synes hun er fin? "Nei, fy faen, du ser for jævlig ut", er vel sikkert hva du ville ha sagt. Selvfølgelig hadde jeg da svart at hun var fin. Alt er relativt. Forøvrig er det ulike grader av å juge også. Den verste formen er den TS har vært ute for. Altså der folk juger bare for å få kortsiktige fordeler av det selv. Men uansett lønner det seg å prøve å unngå å juge i det lengste. Samme hvor velment det måtte være. Fordi det fungerer nemlig ikke i lengden. Da er det bedre å heller prøve å unngå å si (hele) sannheten.
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2012 #27 Skrevet 4. januar 2012 Selvfølgelig hadde jeg da svart at hun var fin. Alt er relativt. Forøvrig er det ulike grader av å juge også. Den verste formen er den TS har vært ute for. Altså der folk juger bare for å få kortsiktige fordeler av det selv. Men uansett lønner det seg å prøve å unngå å juge i det lengste. Samme hvor velment det måtte være. Fordi det fungerer nemlig ikke i lengden. Da er det bedre å heller prøve å unngå å si (hele) sannheten. Til det uthevede, da lyver jammen du også da, for du mener jo ikke at jenta var fin. Det er nettopp denne typen "hvite løgner" jeg snakker om i mitt første innlegg, at man ikke trenger å dukke sårbare folk med å være ærlig med hva man mener. Du har altså dømt meg til å være et menneske som ikke er til å stole på i noen henseender, uten at du kjenner meg overhodet. Det har jeg faktisk aldri opplevd før. Hvordan føles det å sette seg til doms over ukjente mennesker, Steinar? Det er det du har gjort i samtlige av dine tråder.
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #28 Skrevet 7. januar 2012 Til det uthevede, da lyver jammen du også da, for du mener jo ikke at jenta var fin. Det er nettopp denne typen "hvite løgner" jeg snakker om i mitt første innlegg, at man ikke trenger å dukke sårbare folk med å være ærlig med hva man mener. Du har altså dømt meg til å være et menneske som ikke er til å stole på i noen henseender, uten at du kjenner meg overhodet. Det har jeg faktisk aldri opplevd før. Hvordan føles det å sette seg til doms over ukjente mennesker, Steinar? Det er det du har gjort i samtlige av dine tråder. Dette vil jeg gjerne ha svar på, Steinar!
Steinar40 Skrevet 7. januar 2012 #29 Skrevet 7. januar 2012 Dette vil jeg gjerne ha svar på, Steinar! Hvorfor skulle jeg dømme noen jeg ikke vet noe om?
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #30 Skrevet 7. januar 2012 Hvorfor skulle jeg dømme noen jeg ikke vet noe om? Er du helt blåst? Det er det du har gjort i alle trådene dine. Jeg skrev i et innlegg at jeg av og til tar en "hvit løgn" og forteller hva jeg mener med det. Du fastslår at mennesker som lyver, ikke er til å stole på. Så stiller jeg deg et spørsmål i eksempelet med denne tilbakestående jenta om hva du ville ha sagt om antrekket hennes, og du sier at du selvfølgelig ville sagt hun var fin. Da får du lese videre hva jeg skriver i innlegget. Det er tydelig at det ikke gjelder det samme for Loke som for Tor, det vil si for deg og den gemene hop.
Steinar40 Skrevet 7. januar 2012 #31 Skrevet 7. januar 2012 Det er tydelig at det ikke gjelder det samme for Loke som for Tor, det vil si for deg og den gemene hop. Sånn "tenker" faktisk absolutt alle folk. Så hva er spesielt med det mener du?
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #32 Skrevet 7. januar 2012 Sånn "tenker" faktisk absolutt alle folk. Så hva er spesielt med det mener du? Du viker unna det egentlige spørsmålet som vanlig. Kan du svare meg på det jeg spurte deg om i noen innlegg over her?
Gjest hmrk Skrevet 7. januar 2012 #33 Skrevet 7. januar 2012 Har akkuratt funnet ut at en jeg har chattet med og skal på date med har løyet om alderen sin med 5 år! Har ellers godt inntrykk av han... Dette var nedtur. Ville dere gått på faren likevel? Nei, vedkommende er åpenbart ikke til å stole på. Lyver han om en liten filleting som dette, kanskje han lyver om mere viktige ting og. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå