Gå til innhold

Noen fra Ål her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan hende denne postes under feil emne, men jeg prøver.

Vi vurderer å flytte til Hallingdalen. Min mann vil gjerne flytte til Geilo, men jeg ønsker meg et hjem litt lengre ned i dalen.

Jeg tenkte at Ål kanskje var en fin plass?

Kan noen promotere litt for bygda si? Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ål ligger en tanke lengre østover. Jeg vil tro at klimaet er litt mildere, og det er ikke like turist-travelt som Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bodd på Geilo, og syntes det var en fantastisk plass.

Ang. turistene trenger man ikke merke så mye til dem i dagliglivet annet enn på butikken når påsken er i anmarsj.

Samtidig, Ål er også en fin plass. Jeg reiste alltid dit for å handle, evn. andre ærend.

Da jeg bodde der (09/10) var det en lang og kald vinter på Geilo, noe mildere på Ål.

Vil selvfølgelig anbefale Geilo, men regner med jobb osv spiller inn?

Jeg bodde utenfor sentrum, mot Kikut. Stille og rolig, samt gangavstand til butikken og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ål ligger litt mer i skyggesiden da det er en trang dal. Det er vel det eneste negative jeg kan si om Ål. Veldig koselig liten bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Hallingdal. (Ikke Hallingdalen) :) Ål har mindre innflytting og turisme enn Geilo, noe som resulterer i at "bygdementaliteten" nok er litt sterkere. Bygda har en større andel av "bønder" og "rånere", mens Geilo er ørlite mer urbant. Ville nok heller valgt Gol over Ål, Gol er handelssentrum i Hallingdal og det skjer rett og slett litt mer der.

Det positive med Ål er jo selvfølgelig kulturhuset, men det er jo bare en kort kjøretur fra Geilo eller Gol også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kunne fortalt litt om hva som får dere til å ville flytte til Hallingdal, så er det jo lettere for oss å vite hva som passer for dere? Er dere ute etter ski og friluftsliv er Geilo (eller Hemsedal) stedet, Ål passer perfekt hvis dere ønsker å f.eks kjøpe et småbruk og drive med sau osv. Og hva slags yrker har dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp, TS her!

Takk for svar så langt :)

Jo, saken er slik at min mann har fått seg jobb i Hol. Selv er jeg hjemmemamma på fulltid for en liten tass på halvannet år.

Min mann er oppvokst på Geilo, og har sterke røtter og nostalgiske følelser for å bo "oppe på toppen". Selv er jeg ikke så glad i Geilo. Jeg har vært mye der, og jeg synes det er en kjedelig plass. Det er lite butikker av interesse, og jeg synes det er et hakk eller to for høyt opp. Trærene er pistrerte, og det er generelt kjølig.

Jeg er jo en ekte østlending, så jeg føler det også litt tungt å skulle flytte så langt...

Selv kune jeg tenke meg Gol, men jeg tror det blir litt langt unna jobben til min mann.

Når vi nå eventuelt skal flytte, prøver jeg å tenke på å gjøre det enkelt med skolegang for guttungen, aktivitetstilbud og det kollektive. Jeg og min mann er enige om at drømmen ville vært et småbruk, eller at vi kanskje får tak i en tomt og bygger noe tilsvarende. Det viktige er at det blir litt skjermet og at vi ikke har naboer "vegg i vegg". Jeg kikker mye på finn, men det har enda ikke dukket opp noe aktuelt i noen av bygdene.

Jeg tror Ål ville vært den gyldne middelvei, men som en bruker skrev, tror jeg det stemmer at bygdementaliteten er litt høy. Min mann er Geiling, og synes at det blir helt feil å bo på Ål. Ålinger er rare, sier han :fnise:

Jeg er ute etter litt mer slagkraftig argumentasjon, og trenger deres hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må jo bare si meg enig med mannen din at jeg ikke helt ser hva som trekker med Ål. :fnise: Det er vel ikke akkurat så mange spennende butikker på Ål heller, og om vinteren er det som regel kaldere nedover i dalen enn på Geilo, særlig pga at bygdene ligger i "gryter", men også som noen nevnte tidligere fordi mye av bygda blir liggende i "skyggen". Våren kommer riktignok til Ål noen uker tidligere enn på Geilo.

Skolegang er ikke noe problem uansett hvor du flytter, det er skoler i alle bygder (bortsett fra de aller minste). Aktivitetstilbudet er dårlig i alle bygdene, hvis man ikke er sportsinteressert er det ikke så mye annet å ta seg til. Ål har et mer levende kristent miljø enn de andre bygdene, riktignok. Og kollektivtilbudet er ikke-eksisterende, bortsett fra skolebusser.

Men har dere ikke vurdert Hol, siden det faktisk er der han har fått jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg begynner å skjønne dette, hehe.

Vi har snakket om Hol også, som et slags kompromiss. Men jeg tror det er litt traust på Hol, altså. Jeg har skjønt at det kun er barneskole der, og at tilbudene er enda dårligere. Vi ser for oss ekstra mye henting og bringing av barn dersom det er der vi skulle ha bosatt oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henting og bringing må du bare belage deg på uansett, dere har jo tydeligvis ikke tenkt å bo midt i sentrum uavhengig av hvor dere ender opp. :) Frem til barna begynner på ungdomsskolen forholder de seg jo til venner og aktiviteter i Hol (bl.a tror jeg det er godt miljø i skøyteklubben), men fra ungdomsskolealder flyttes selvfølgelig deler av fokuset opp til Geilo. Men det tar tross alt bare 20 minutter i bil. :)

Egentlig har jeg en liten mistanke om at TS ikke er så begeistra for å flytte til Hallingdal i det hele tatt, har jeg bittelitt rett i det? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henting og bringing må du bare belage deg på uansett, dere har jo tydeligvis ikke tenkt å bo midt i sentrum uavhengig av hvor dere ender opp. :) Frem til barna begynner på ungdomsskolen forholder de seg jo til venner og aktiviteter i Hol (bl.a tror jeg det er godt miljø i skøyteklubben), men fra ungdomsskolealder flyttes selvfølgelig deler av fokuset opp til Geilo. Men det tar tross alt bare 20 minutter i bil. :)

Egentlig har jeg en liten mistanke om at TS ikke er så begeistra for å flytte til Hallingdal i det hele tatt, har jeg bittelitt rett i det? :sjenert:

Hehe, jeg er klar over at det blir endel henting og bringing uansett. Jeg lever bare i den trua at Hol blir et ekstra hakk krevende, slike ting tatt i betraktning.

Mjjoo, du kan kanskje ha rett i at det føles litt tungt å skulle flytte denne veien :sjenert: Omstillingen fra byjente til bygdejente kommer sikkert til å bli litt tøff. Men som sagt er drømmen et koselig småbruk, og det er jo en superfin gulerot! Jeg er likevel ute etter å høre hva som gjør bygdene bra å bo i, og hvorfor du evt ville ha valgt den ene bygda framofor den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...