Gå til innhold

Spiseforstyrrelse bak vegetarisk kosthold?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noe å tenke på?

Må legge til at denne studien omfattet kun tenåringer, ikke voksne. Forskerne bak studien poengterer samtidig at "voksne vegetarianere lever lenger, er slankere enn gjennomsnittet, og får mindre hjerte- og karsykdommer". Ingen "anti-veg propaganda", med andre ord.

Noen som vet om nyerere undersøkelser? Denne artikkelen er skrevet i 2003.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk spiseforstyrelse, så ble jeg vegetarianer. Var jo mye jeg slapp å spise da, enkelt å komme seg unna måltider, spesielt utenfor husets 4 vegger. Når jeg ble frisk ble også ku inntaket det samme som før igjen. Nå føler jeg at salater er for pyser omtrent, så både anorexsien og vegitar kostholdet er pelmet for lengst. :spise: Men har vært i kontakt med mange med samme sykdom, og undersøkelsen her underbygger bare noe jeg har fått inntrykk av for lengst.Har dessvere ikke noe nyere undersøkelse til deg.

Skrevet

Holdte på å utvikle bulimi da jeg var 15, men stoppet før det eskalerte heldigvis. Men for non år siden testet jeg ut et 80% vegetarisk kosthold i et semester, bare for morro skyld. Den gang hadde jeg ikke badevekt på hybelen, så da jeg kom hjem til jul og gikk på moren min sin vekt var 10 kilo borte! Og det uten mosjon. Beste julegaven noen sinne:P

Men tror nok mange som allerede HAR spiseforstyrrelser bruker det som en unnskyldning, men at det forårsaker spiseforstyrrelser... nja... Ikke at jeg tok meg tid til å lese artikkelen da:P

Men på en annen side tror jeg nok de fleste kan dra fordel av et mer vegetarisk kosthold sånn generelt:)

Skrevet

Men tror nok mange som allerede HAR spiseforstyrrelser bruker det som en unnskyldning, men at det forårsaker spiseforstyrrelser... nja... Ikke at jeg tok meg tid til å lese artikkelen da:P

Men på en annen side tror jeg nok de fleste kan dra fordel av et mer vegetarisk kosthold sånn generelt:)

En ny studie tyder nemlig på at det kan skjule seg spiseforstyrrelser bak enkelte unges vegetariske kosthold.

Les artikkelen, du! :)

Skrevet

Tror nok noen med spiseforstyrrelse kan bruke vegetarisk kosthold som unnskyldning.

Men at vegetarisk kosthold i seg selv skaper spiseforstyrrelse, tror jeg ikke.

Finnes jo de som skaper ett eget "sunt" kosthold, og utelukker alt mulig, som en form for spiseforstyrrelse.

Ortoreksi

Mennesker med denne spiseforstyrrelser er overdrevent opptatte av å spise sunt og riktig. Dette kan gå ut over livskvaliteten, og flere forskere mener dette er en form for tvangslidelse. Ortoreksi har så langt ikke fått plass som selvstendig diagnose i offisielle diagnosesystem.

http://no.wikipedia.org/wiki/Spiseforstyrrelse

Har en i familien som i tidlig tenåra hadde anoreksi, samt trente ekstremt mye. Familiemedlemmer forteller at det var (og til viss grad er) vanskelig med feks restaurantbesøk. Da ditten og datten ikke var "lov" eller "sunt". Personen veksler idag mellom å spise fisk, egg, ost - eller ikke spise dette. Kjøtt spiser personen aldri. I tillegg spises det lite karbohydrater, grønnsaker under jorden, ikke fett, helst bare grønn salat, tofu og agurk... "For det er så sunt"

Skrevet

Tror nok noen med spiseforstyrrelse kan bruke vegetarisk kosthold som unnskyldning.

Men at vegetarisk kosthold i seg selv skaper spiseforstyrrelse, tror jeg ikke.

For andre gang, det har jeg heller ikke antydet. Men som du sier, kan det skjule seg en spiseforstyrrelse bak det vegetariske kostholdet.

TS.

Skrevet

Har en i familien som i tidlig tenåra hadde anoreksi, samt trente ekstremt mye. Familiemedlemmer forteller at det var (og til viss grad er) vanskelig med feks restaurantbesøk. Da ditten og datten ikke var "lov" eller "sunt". Personen veksler idag mellom å spise fisk, egg, ost - eller ikke spise dette. Kjøtt spiser personen aldri. I tillegg spises det lite karbohydrater, grønnsaker under jorden, ikke fett, helst bare grønn salat, tofu og agurk... "For det er så sunt"

Eller næringsfattig! :)

Interessant artikkel den der om ortoreksi.

TS.

Skrevet

Jag blev vegetarian när jag var 11 och blev svårt sjuk i anorexi när jag var 14 tills jag var 17 (var ju sjuk efter det också, men det akuta stadiet var över). Jag vet dock inte om jag hade blivit sjuk om jag hade varit köttätare istället. Förmodligen hade jag det, men jag är ändå övertygad om att medvetenheten om mat och det faktum att jag åt annan mat än resten av familjen bidrog till att jag fick anorexi och att sjukdomen slog så hårt. Jag kan ju tillägga att jag under sjukdomsperioden uttnyttjade det faktum att jag var vegetarian (senare vegan) som en ursäkt för att äta annan mat än min omgivning. Jag utnyttjade min omgivnings okunskap om den vegetariska maten och lät dem tro att en skål med grönsakssoppa innehöll lika många kalorier som pannbiff med potatismos.

Så jag tror definitivt att man kan bli sjuk av att vara vegetarian och jag tror definitivt att man kan bli vegetarian för att dölja och nära sin sjukdom.

Skrevet

Jeg syns ihvertfall at det var veldig trygt å kalle meg vegetarianer når jeg var på mitt verste(har ingen diagnose, men har aldri hatt et normalt forhold til mat for å si det sånn). Det gjorde det enklere å slippe unna med å bare spise salat når jeg spiste borte o.l. hos folk som ikke visste at jeg var vegetarianer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...