Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

oj, det hørtes usedvanlig ut. sikker at de ikke fikk feil barn med hjem? :gjeiper:

For at dette skal skje, må moren ha et "skjult" gen for blå øyne, Siden brune alltid vil være dominant over blå. (en av forldrene eller besteforeldrene hennes må ha hatt blå øyne) En person med brune øyne vil dermed kunne være "bærer" av et blått gen, men en person med blå øyne kan ikke være bærer av et brunt gen. Derfor er det 0% sjanse for at to foreldre med blå øyne får et barn med brune! Får en kvinne med brune øyne(som ikke er bærer av et blått gen) barn med en mann med blå øyne, er det UMULIG at barnet får blå øyne! (veldig rotete forklart merker jeg...)

Skrevet

Nei det er slett ikke umulig; les de tidligere linkene i denne tråden så får du en skikkelig forklaring.

Skrevet

Jeg er halvt asiatisk og har mørkt hår og brune øyne med grønnskjær iblant:) Har blekere hud enn de fleste norske, og den av foreldrene mine som er asiatisk har veldig mørk hud. Tror jeg er en mellomting akkurat.

Tror mange misforstår hva dominant og recessivt er, feks mange tror at bare en har brune øyne betyr det at da vil alle ungene til den personen få brune øyne. Vi har to alleller av et gen, og for å få brune øyne trenger man bare en kopi av det brune for å få brune øyne, mens for å få blå så trenger man to kopier av de blå allelene for at det skal slå ut som "fenotype" (utseende) blå.

En person med brune øyne kan få blå øyde barn (spesielt om de har et kopi av blå og et kopi av brun), mens to personer med blå øyne sjeldent får brunøyde barn. Finns unntak her også! Men har hørt at det egentlig er mer komplisert med øyenfarge enn dette... At det kan være flere gener som styrer, og at denne modellen "Mendels lov" er litt forenklet.

Hud og hårfarge er vel mer kombinasjonstrekk. Hvis en med mørk hud får barn med en med lys hud, så skulle barna teoretisk sett fått en farge som er midt i mellom. Tror det skal være noe lignende for hårfarge også. Men har sett to mørkhårede med et veldig blondt barn... Så vet ikke helt hvordan det ble.

Forstod det slik at den "asiatiske" faren i Kate plus eight er halv asiatisk og halvt hvit. Isåfall så ser disse barna mer asiatiske/mørkere ut enn de barna til de jeg kjenner som er halvt asiatiske. De fleste av de er mørkeblonde med grønne eller blå øyne og av en merkelig grunn ser de 0% asiatiske ut... Det er rart med gener, vanskelig å forstå noen ganger:)

Skrevet

Jeg har alltid hørt at rødt hår er dominant over blondt, men at brunt og sort er dominant over rødt igjen...

Ellers er det vel sånn at egg og sædceller ikke innholder alle genene til mor og far, slik at hvis det ikke er sort hår fra far, så kan håret bli blond etter mor...? Litt usikker her, men det er ikke alltid den dominante vinner... (da hadde jo alle søsken av samme kjønn vært like)

Hmmm. Jeg har hørt at rødt er mer recessivt enn blondt... Blondt skal visst ikke være helt recessivt heller. En mørkhåret og en lyshåret person kan få en mellom ting, mørkeblondt eller brunt feks. Mens for å få rødt hår så MÅ du ha 2 foreldre som enten har rødt hår eller er bærere av genet for å få det.

Med tanke på øyenfarge er det brunt som dominerer over grønt og grønt dominerer over blått. Feks om man bærer gener for alle disse "fargetypene", får man den fargen som er den mest dominante av disse.

Skrevet

For at dette skal skje, må moren ha et "skjult" gen for blå øyne, Siden brune alltid vil være dominant over blå. (en av forldrene eller besteforeldrene hennes må ha hatt blå øyne) En person med brune øyne vil dermed kunne være "bærer" av et blått gen, men en person med blå øyne kan ikke være bærer av et brunt gen. Derfor er det 0% sjanse for at to foreldre med blå øyne får et barn med brune! Får en kvinne med brune øyne(som ikke er bærer av et blått gen) barn med en mann med blå øyne, er det UMULIG at barnet får blå øyne! (veldig rotete forklart merker jeg...)

takk for at du tok deg tid til å forklare iallefall :fnise:

Skrevet

takk for at du tok deg tid til å forklare iallefall :fnise:

Bare så synd at svaret du fikk var bare tull og tøys...

Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Hva er greia med folk i denne tråden som svarer masse "jeg tror *masse tull og tøys*" når det ligger flere linker/innlegg her som forklarer dette på en skikkelig måte?

• Liker 2
Skrevet

Bare så synd at svaret du fikk var bare tull og tøys...

Jaja, det er ihvertfall det jeg har lært på skolen, men ser ikke bort ifra at det kan være feil... får vel undersøke bedre neste gang :sjenert:

Skrevet

Jaja, det er ihvertfall det jeg har lært på skolen, men ser ikke bort ifra at det kan være feil... får vel undersøke bedre neste gang :sjenert:

Og det man lærer på skolen er en SVÆRT FORENKLET variant av virkeligheten. Det er ikke bare ETT genpar som styrer øyenfarge, men flere. Minimum 3, har forskere funnet ut. Derfor er det FULLT MULIG for foreldre med blå øyne å få barn med brune. Det meste er faktisk teoretisk mulig når flere genpar styrer over en egenskap. Det man ser komme til uttrykk i f.eks. øyenfarge (fenotyp) sier ikke alt om den genetiske kombinasjonen som ligger bak (genotyp) hvordan akkurat DEN fargen kom til uttrykk i DET individet.

Skrevet (endret)

Har ikke lest tråden, så mulig det er nevnt, men..

Å være venstrehendt er et recessivt gen. Derfor er det så få som er venstrehendt. Jeg er en av de, og er veldig spent på om sønnen min bir det, eller om det dominante høyrehendte genet vinner. ;)

Endret av Teriyaki
  • 1 år senere...
Skrevet

Igår fikk jeg en kusine - blanding av thai og norsk. Lurer på hvordan hun ser ut!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Moren til en kompis av meg har nesten svart hår, iallefall en veldig mørk brunfarge og blir superbrun om sommeren. Egentlig er hun brun hele året, i tillegg til hun har brune øyne. Faren har lys hud og rødt hår; den eneste sønnen deres ble lik faren.

Litt som meg. Mamma har mørkebrunt hår, svarte øyenbryn, ganske mørk i huden og grågrønne øyne. Pappa har blondt hår, blå øyne og veldig lys hud. Jeg ble født med masse svar hår, som ble helt hvitt fra ettårsalder, og er i dag blond, med blå øyne og lys hud. Ikke like lys som pappa, en blanding mellom de to. Jeg har ellers mørke kroppshår og mørke øyenbryn, nesten svarte. Men jeg får alltid høre at jeg ligner på pappa, mens jeg har noen av mammas trekk. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest tråden, så mulig det er nevnt, men..

Å være venstrehendt er et recessivt gen. Derfor er det så få som er venstrehendt. Jeg er en av de, og er veldig spent på om sønnen min bir det, eller om det dominante høyrehendte genet vinner. ;)

Jeg er også venstrehendt og har fått to barn, begge høyrehendte. Litt synd synes jeg, er jo litt morsomt å være litt spesiell. Ikke det at venstrehendte er så spesielle, men det litt mer spesielt enn å være høyrehendt.

Anonymous poster hash: decb2...5dc

Skrevet

Jeg er også venstrehendt og har fått to barn, begge høyrehendte. Litt synd synes jeg, er jo litt morsomt å være litt spesiell. Ikke det at venstrehendte er så spesielle, men det litt mer spesielt enn å være høyrehendt.

Anonymous poster hash: decb2...5dc

Min ser også ut til å være høyrehendt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...