Tahlia Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Skal ha noen jenter på besøk i morgen. Tenkte jeg skulle lage lunsj. Noen forslag til en god lunsj jeg kan servere. Pastalunsj hadde jeg sist gang. Må finne på noe annet denne gangen. en av dem er vegetariner.
Tahlia Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2011 Pai har jeg faktisk aldri lagt. har ikke paifat heller
Tahlia Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2011 Løksuppe? Tenkte litt på havregrøt, men kansje litt kjedelig det ? Løksuppe var jo en god ide det. aldri prøvd det heller før. Smaker sikkert godt det
Brunhilde Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Tenkte litt på havregrøt, men kansje litt kjedelig det ? Løksuppe var jo en god ide det. aldri prøvd det heller før. Smaker sikkert godt det Havregrøt? Hadde jeg blitt servert havregrøt når jeg var invitert bort på lunsj hadde jeg blitt ganske lang i ansiktet, gitt. Gå for løksuppe, du, eller kjøp deg en paiform. Både pai og suppe egner seg atskilling bedre til gjester enn hva havregrøt gjør. 3
Gjest Luksus Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Jeg liker veldig godt løksuppe, og det er enkelt å lage. Skjær opp 1,5-2 løk per person, surr det sammen med noen fedd hvitløk i litt smør til det er gyldent. Hell over 5 dl vann + en hønsebuljongterning per person, og la det stå og småkoke en stund. Jo lengre det står, jo bedre blir den. Jeg lar ofte min stå 30-45 minutter.
Gjest Cecilia L Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Du kan lage pai i en ildfast form også. Og i en vanlig kakeform. Enig vedrørende havregrøten... Fryktelig trist å få til lunsj. Havregrøt er hverdagsfrokostenergi, og ikke særlig inspirerende å få servert når man er invitert bort. All slags hjemmelaget suppe er også lettvint og godt.
Pingting Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 Hell over 5 dl vann + en hønsebuljongterning oppskriften høres god ut den, men akkurat det det blir kanskje litt feil til en vegetarianer? Støtter forslag om løksuppe eller pai, havregrøt er ikke noe å servere lunsjgjester synes jeg. Ellers lager ei venninne av meg en veldig god og enkel pastarett: kok fullkornspasta (jeg synes penne er best, det er også enklere å lage til mange enn spaghetti). Når vannet er slått av blander du inn litt revet squash, soltørkede tomater i strimler (om du bruker de på olje kan du ha dem rett i, tørre tomater kan du legge på olje selv, eller så kan de has i kokevannet de siste par minuttene. Da blir også retten magrere), ruccolablader og ev. litt oliven. Serveres med nykvernet svart pepper, god olivenolje og parmesan. Kjempegodt! 2
Gjest Luksus Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 Det tenkte jeg ikke på, beklager! Det går sikkert an å bruke annen buljong i stedet
Pingting Skrevet 27. desember 2011 #11 Skrevet 27. desember 2011 Hups, der så jeg at du hadde pasta sist. Beklager!
2shy Skrevet 27. desember 2011 #12 Skrevet 27. desember 2011 Noe som er veldig enkelt og supergodt: Hummus Guakamole (hjemmelaget så klart) Lag en god salat, salt, pepper, god olje Grove wraps Smør hummus på wrapsen, sleng på salat, så guakamole, wrap, tygg. NAM
Pingting Skrevet 27. desember 2011 #13 Skrevet 27. desember 2011 Det tenkte jeg ikke på, beklager! Det går sikkert an å bruke annen buljong i stedet Sikkert, det finnes jo bl.a. grønnsaksbuljong Ellers har jeg fått mye skryt når jeg lager blomkålsuppe. Del blomkål i buketter og legg i lettsaltet vann/buljong som såvidt dekker. Kok det mørt og kjør så med stavmikser eller i blender. Spe med melk eller fløte til den konsistensen du liker. Blomkålsuppe er kjempegodt sammen med blåmuggost, jeg pleier å sette skåler med osteterninger på bordet. Det er også godt med stekt bacon eller ristet spekeskinke (tørrstek i panne, særlig fenalår er godt!). Om det også serveres i en skål så er det ikke noe problem ifht vegetarianeren Med nybakt focaccia til blir det perfekt! Suppa rekker du fint å lage mens den steker og avkjøles litt.
2shy Skrevet 27. desember 2011 #14 Skrevet 27. desember 2011 En annen ting som er veldig godt og mettende, er kikertsuppe: stek opp 2 fedd hvitløk, 1 gul løk i måneskiver, og 2-3 ss fersk ingefær. Tilsett 1 boks med lett kokosmelk og hermetiske tomater 2 opphakkede stangselleri, 2 gulrot 1 pk kikerter 1-2 ts spisskummin Havsalt Cayennepper saften av 1 lime mot slutten av koketiden småkoke i 15-20 minutt. jeg pleier også tilsette godt med purre helt til slutt. Smaker himmelsk, og er veldig mettende, og ikke minst enkelt og rimelig å lage
Yoshi Skrevet 27. desember 2011 #15 Skrevet 27. desember 2011 Denne er kjempegod: http://veganmisjonen.blogspot.com/2011/03/oppskrift-vegan-lunch-wrap-lefse.html Jo ferskere jo bedre, lefsene blir fort "våte".
Tahlia Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. desember 2011 Tusen takk alle sammen for mange gode forslag Jeg har ikke intvitert på lunsj altså. Det er bare jeg som liker og lage mat. Men jeg dropper havregrøten . enig selv at det er utrolig kjedelig og servere .
Tahlia Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 28. desember 2011 Denne er kjempegod: http://veganmisjonen.blogspot.com/2011/03/oppskrift-vegan-lunch-wrap-lefse.html Jo ferskere jo bedre, lefsene blir fort "våte". Disse så jo veldig delikate ut må jeg si Men bretting av wraps er kansje ikke helt min spesialitet
Tahlia Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #18 Skrevet 28. desember 2011 Tenker på kikertsuppe eller løksuppe må jo være greit Hva smaker best?
Tahlia Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #19 Skrevet 28. desember 2011 En annen ting som er veldig godt og mettende, er kikertsuppe: stek opp 2 fedd hvitløk, 1 gul løk i måneskiver, og 2-3 ss fersk ingefær. Tilsett 1 boks med lett kokosmelk og hermetiske tomater 2 opphakkede stangselleri, 2 gulrot 1 pk kikerter 1-2 ts spisskummin Havsalt Cayennepper saften av 1 lime mot slutten av koketiden småkoke i 15-20 minutt. jeg pleier også tilsette godt med purre helt til slutt. Smaker himmelsk, og er veldig mettende, og ikke minst enkelt og rimelig å lage Tenkte jeg skulle prøve denne. Hvor mange posjoner er oppskriften din ? Kan jeg tilsette litt poteter også kansje ? jeg liker ting med litt tyggemotstand i.
2shy Skrevet 28. desember 2011 #20 Skrevet 28. desember 2011 Disse så jo veldig delikate ut må jeg si Men bretting av wraps er kansje ikke helt min spesialitet Se forslag nr 1 jeg sendte med wraps. Du setter bare ut salat, hummus og guakamole til gjestene, så wrapper de selv. Akkurat som fajitas Tenkte jeg skulle prøve denne. Hvor mange posjoner er oppskriften din ? Kan jeg tilsette litt poteter også kansje ? jeg liker ting med litt tyggemotstand i. Tja, den er vel 3 porsjoner kanskje. Kikertene gir tyggemotstand, det gjør forsåvidt gulrøttene og sellerien også. Men det går fint an å tilsette poteter også hvis man vil. Tilsett gjerne vann hvis man ønsker tynnere konsistens
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå