AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Datteren min på 9 mnd har nå begynt å få litt mme et par ganger i døgnet siden jeg ikke har så mye morsmelk igjen. Ammer litt ved siden av, men blir nok en gradvis avslutning snart. Men skal man koke flaskene for hvert måltid, eller holder det å vaske grundig for hver gangs bruk, og heller koke en gang i døgnet f.eks?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Jeg sluttet å koke etter hvert måltid/pumping ved 6-månedersalderen. Nå vasker jeg med varmt vann og zalo (og egen oppvaskkost) og skyller selvsagt godt. Helsesøster støttet dette. Men det er kanskje forskjell på flasker brukt til mm og flasker brukt til mme?
suzie Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Koker aldri. Vasker med kost og zalo. Jeg mener det er fullstendig unødvendig når hun er så stor. Dette er viktigst de første mnd når de er helt ny, og har lite utviklet immunforsvar. Etter hvert putter de jo alt de får i hendene i munnen, så å koke flaskene gjør jo ikke rare forskjellen. Om du ikke driver og koker alt av leker hele tiden også da.. 1
Redbull Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Koker aldri. Vasker med kost og zalo. Jeg mener det er fullstendig unødvendig når hun er så stor. Dette er viktigst de første mnd når de er helt ny, og har lite utviklet immunforsvar. Etter hvert putter de jo alt de får i hendene i munnen, så å koke flaskene gjør jo ikke rare forskjellen. Om du ikke driver og koker alt av leker hele tiden også da.. Melkebakteriene er fortsatt livsfarlige! Rekner ikke med at du har de liggende rundt på gulvet ditt der ungen kryper, men de er fortsatt i flaska til babyen selv om den er blitt større! Endret 27. desember 2011 av Redbull
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Man trenger ikke å koke flaskene når de er 9 mnd.
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Trenger man koke flasker i det hele tatt når man har oppvaskmaskin?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 Trenger man koke flasker i det hele tatt når man har oppvaskmaskin? Noen mener man burde i starten. Men min erfaring er at "tuttene" blir veldig fettete dersom man vasker dem i oppvaskmaskinen.
Gjest Annaires Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 Trenger man koke flasker i det hele tatt når man har oppvaskmaskin? Har man oppvaskmadkin med kokvask går det vel sikkert greit. Her tok hi de først i oppvaskmaskinen, før vi tok de i microsterilisatoren. Det er jo så fort gjort, at å ikke ta seg tid til det er bare latskap
liv Skrevet 27. desember 2011 #11 Skrevet 27. desember 2011 En trenger ikke koke etter fylte seks måneder men det er viktig å vaske i godt varmt vann med såpe
suzie Skrevet 27. desember 2011 #12 Skrevet 27. desember 2011 Melkebakteriene er fortsatt livsfarlige! Rekner ikke med at du har de liggende rundt på gulvet ditt der ungen kryper, men de er fortsatt i flaska til babyen selv om den er blitt større! Livsfarlig faktisk.... Akkurat ja.... 1
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 27. desember 2011 #13 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har lest meg til på mattilsynet, helsedirektoratet,etc., at man etter en viss alder (3 eller 6 mnd, husker ikke lenger..) ikke trenger koke flaskene hvis man har de i oppvaskmaskin på 70 grader. Men tuttene må fortsatt kokes, pga melkebakterien redbull nevnte. Uansett alder. Så sånn gjør vi det...
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #14 Skrevet 27. desember 2011 Takk for alle råd Det blir nok til at jeg koker de etter hver gang, er jo ikke så mye jobb.
Trulte:-) Skrevet 27. desember 2011 #15 Skrevet 27. desember 2011 Melkebakteriene er fortsatt livsfarlige! ???? Seriøst?! Jeg koker flasker, altså.. men at bakteriene er livsfarlige? Det var nytt for meg...
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 27. desember 2011 #16 Skrevet 27. desember 2011 Livsfarlig faktisk.... Akkurat ja.... Stemmer det gitt.. det er en bestemt bakterie som er funnet i morsmelkpulver, som kan være dødelig. sjansen er liten for at den er i pulveret man kjøper, men for å være på den sikre siden anbefales det å koke tuttene og vaske flaskene på minst 70 grader.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #17 Skrevet 27. desember 2011 Stemmer det gitt.. det er en bestemt bakterie som er funnet i morsmelkpulver, som kan være dødelig. sjansen er liten for at den er i pulveret man kjøper, men for å være på den sikre siden anbefales det å koke tuttene og vaske flaskene på minst 70 grader. Men den må jo bare være dødelig for de minste, siden det bare er anbefalt å koke flaskene de først 6 mnd?
Trulte:-) Skrevet 27. desember 2011 #18 Skrevet 27. desember 2011 Stemmer det gitt.. det er en bestemt bakterie som er funnet i morsmelkpulver, som kan være dødelig. sjansen er liten for at den er i pulveret man kjøper, men for å være på den sikre siden anbefales det å koke tuttene og vaske flaskene på minst 70 grader. Men gjelder dette flasker som utelukkende brukes til morsmelk også? Jeg har ikke turt annet enn å koke disse også, men er dette like nødvendig som flasker som også brukes til MME?
gunnimor Skrevet 28. desember 2011 #19 Skrevet 28. desember 2011 Etter 6 måneder så er det ikke noe farlig å vaske flaskene normalt med zalo og varmt vann, jeg vasker alt untatt flaske tuttene i oppvaskemaskinen, men jeg vasker tuttene for hånd og koker de en gang i uken, det holder i massevis, min lille spiser på alt han kommer over så da må man jo gå rundt å koke alt barnet tar i hvis man skal unngå bakterier konstant. impossible;) Din lille klarer seg nok helt fint med at du vasker flasker og slikt i godt varmt vann og såpe og bruker egen kost=) lykke til=)
gunnimor Skrevet 28. desember 2011 #20 Skrevet 28. desember 2011 Etter 6 måneder så er det ikke noe farlig å vaske flaskene normalt med zalo og varmt vann, jeg vasker alt untatt flaske tuttene i oppvaskemaskinen, men jeg vasker tuttene for hånd og koker de en gang i uken, det holder i massevis, min lille spiser på alt han kommer over så da må man jo gå rundt å koke alt barnet tar i hvis man skal unngå bakterier konstant. impossible;) Din lille klarer seg nok helt fint med at du vasker flasker og slikt i godt varmt vann og såpe og bruker egen kost=) lykke til=)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå