Gå til innhold

kremasjon og askespredning


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når jeg dør ønsker jeg ikke å begraves. Jeg vil kremeres, og at asken spres et sted i naturen. Jeg ønsker ingen grav, monument eller annet minnesmerke. Og siden jeg ikke er religiøs ønsker jeg ingen religiøs seremoni. Men hvordan går jeg frem for å sikre meg at mine ønsker blir registrert og tatt hensyn til? Må jeg til advokat og skrive et testamente der jeg tar med dette? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lampeskjermen

Her er lovene som regulerer dette :

§ 9. Hvem som sørger for gravferden.

Den som har fylt 18 år, kan i skriftlig erklæring fastsette hvem som skal ha rett til å sørge for gravferden. Erklæringen skal være underskrevet og datert.

§ 20. Privat gravsted og spredning av aske.

Når særlige grunner foreligger, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass på egnet sted for nedsetting av askeurne. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Fylkesmannen kan etter søknad fra person som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som skal sørge for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved slik gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Endret ved lov 15 juni 2001 nr. 68 (i kraft 1 juli 2001 iflg. res. 15 juni 2001 nr. 659).

Hilsen Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...