Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2011 #21 Skrevet 28. desember 2011 kall dere med navn self. hva er problemet med det egentlig? like mye resurs for barna og gled av barna om man heter gunn og kåre vel????
Gjest snoopy_93 Skrevet 28. desember 2011 #22 Skrevet 28. desember 2011 Mine barn skal ikke kalle stemora til typen for bestemor/farmor. Rett og slett fordi stemor ikke er en "forelder" for typen og han ser ikke på henne som en forelder heller. Glad jeg ikke har noen steforeldre.
Capricorn Skrevet 28. desember 2011 #23 Skrevet 28. desember 2011 Jeg håper og regner med de vil kalle meg navnet mitt. De vil få biologiske besteforeldre og vil nok kalle dem det. Saken hadde vært annerledes om de ikke hadde levd og jeg hadde vært alene om å ha den rollen. Jeg vil bare være en annen voksen person i livet deres akkurat som jeg har vært med foreldrene. 1
Gjest henriett3 Skrevet 28. desember 2011 #24 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Mine barn skal ikke kalle stemora til typen for bestemor/farmor. Rett og slett fordi stemor ikke er en "forelder" for typen og han ser ikke på henne som en forelder heller. Glad jeg ikke har noen steforeldre. Hva om typen ser på stemor/stefar som en mor/far da? Hvorfor kan ikke barna da se på dem som besteforeldre? Jeg har vokst opp med en far, mor og en stemor. Jeg ser på stemora mi som jeg ser på mora mi. Håper også at barna mine gjør det samme. Endret 28. desember 2011 av henriett3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #25 Skrevet 28. desember 2011 Jeg ser ikke noe galt i at stebesteforeldre får en tittel så lenge ikke bio-besteforeldre overkjøres. Som snart stebestemor så mener jeg også at min tittel får vente til man finner det som er naturlig, det være seg tittel eller navn. Men jeg vil ikke kalles noe med "ste" foran. Dette fordi at det blir både vanskelig og tungt å si. Det viktigste er nå at barnet får gode relasjoner til alle sine besteforeldre å at vi alle er en ressurs på hver vår måte. Ts
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #26 Skrevet 28. desember 2011 Mine barn skal ikke kalle stemora til typen for bestemor/farmor. Rett og slett fordi stemor ikke er en "forelder" for typen og han ser ikke på henne som en forelder heller. Glad jeg ikke har noen steforeldre. Men hun kan vel bli en kjempegod bestemor for barna selv om hun ikke har vært forelder? Syns det er synd at de ikke får være besteforeldre når barna faktisk vokser opp med dem. Farmor/farfar/mormor/morfar er for "ordentlige" foreldre (både for biologiske barn og adopterte, sånn for å påpeke det), altså fars mor og fars far osv. Men besteforeldre kan jo være både ste og en annen nær eldre person. Flere har jo "reservebesteforeldre" der foreldre ikke har levende foreldre selv f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #27 Skrevet 28. desember 2011 kall dere med navn self. hva er problemet med det egentlig? like mye resurs for barna og gled av barna om man heter gunn og kåre vel???? Joda selvf er man en like stor ressurs uavhengig av navn/ tittel, men det er heller ikke galt å gi en ste en tittel så lenge bio ikke overkjøres. Men alle velger selvsagt det som passer seg. Mine barn skal ikke kalle stemora til typen for bestemor/farmor. Rett og slett fordi stemor ikke er en "forelder" for typen og han ser ikke på henne som en forelder heller. Glad jeg ikke har noen steforeldre. Nå syns jeg du er veldig negativ mtp steforeldre. De aller fleste steforeldre og stebesteforeldre er gode ressurser for barna, å i dagens samfunn med storfamilie så må man nesten akseptere hverandre. Håper ikke du havner i en situasjon der dine barn får en steforelder da... for da må du nok ta i deg dine negative holdninger. Det er ikke alltid ønsket om å leve som kjernefamilie med bio-mor, bio-far og 2,4 barn går i oppfyllelse. Jeg håper og regner med de vil kalle meg navnet mitt. De vil få biologiske besteforeldre og vil nok kalle dem det. Saken hadde vært annerledes om de ikke hadde levd og jeg hadde vært alene om å ha den rollen. Jeg vil bare være en annen voksen person i livet deres akkurat som jeg har vært med foreldrene. Det er også en grei måte å se det på, men hva gjør du om ste-barnebarn begynner uoppfordret å kalle deg en eller annen tittel? Nekter du de det? Ts
Gjest snoopy_93 Skrevet 28. desember 2011 #28 Skrevet 28. desember 2011 Hva om typen ser på stemor/stefar som en mor/far da? Hvorfor kan ikke barna da se på dem som besteforeldre? Jeg har fokst opp med en far, mor og en stemor. Jeg ser på stemora mi som jeg ser på mora mi. Håper også at barna mine gjør det samme. Kjæresten sier selv at han ikke ser på henne som en mor. Hun liker ikke han og han liker ikke henne. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #29 Skrevet 28. desember 2011 Kjæresten sier selv at han ikke ser på henne som en mor. Hun liker ikke han og han liker ikke henne. Enkelt og greit. Å da skal dere lære opp et barn til å ha dårlig holdning til den personen...
Capricorn Skrevet 28. desember 2011 #30 Skrevet 28. desember 2011 Det er også en grei måte å se det på, men hva gjør du om ste-barnebarn begynner uoppfordret å kalle deg en eller annen tittel? Nekter du de det? Ts Jeg tror ikke de finner på et navn selv. De kaller folk det de blir oppfordret til å kalle dem. Som kom til mamma, kom til bestemor, osv. Sier jeg kom til "navnet mitt" så vil de nok kalle meg det, men finner de på et selv så skal jeg ikke nekte dem det Hvis det da ikke er i konflikt med noen andre i familien.
Gjest henriett3 Skrevet 28. desember 2011 #31 Skrevet 28. desember 2011 Kjæresten sier selv at han ikke ser på henne som en mor. Hun liker ikke han og han liker ikke henne. Enkelt og greit. Men som det ble sagt i innlegget under ditt. Skal barna bli lært opp til å ikke like en person fordi dere ikke gjør det? Altså.. ehh.. ja. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det blir som å hevne seg på stemora fordi dere ikke liker henne da. Og hevner dere dere på henne, synker dere like lavt som henne (da det sikkert er en grunn til at dere ikke liker henne) Jeg hadde ihvertfall vært lei meg viss jeg hadde vært stemor, og så hadde jeg blitt kalt stebestemor..
*Ariel* Skrevet 28. desember 2011 #32 Skrevet 28. desember 2011 Hos oss blir min stemor kalt tante "nn" fordi hun synes bestemor hørtes så gammelt ut. Svigerfar blir kalt ved navn, ingen spesiell grunn, det har bare blitt sånn. Alle er fornøyde med titlene sine.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå