AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Som overskriften sier, lurer jeg på hva du mener vi som er/ blir stebesteforeldre kan kalles, å hvem mener du skal bestemme våre titler? Ser at det er en tråd om dette emnet, men det er om en spesiell person, så jeg lurer på hva mennesker generellt tenker. Om meg selv; jeg blir snart stebestemor, å mener at jeg først og fremst vil være en ressurs for barnet. Min tittel får komme etterhvert, å det bør falle seg naturlig å kalle meg for hva det nå enn blir, å jeg synes heller ikke at jeg kan trumfe gjennom en tittel til meg som er naturlig for bio-besteforeldrene. Jeg er opptatt av at de biologiske besteforeldrene får sine naturlige titler først. Alle bio-besteforeldrene er i live og vil ha god kontakt med barnet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Jeg mener at det ikke finnes noe fasitsvar. I mitt tilfelle vil mine barn komme til å kalle min steforelder ved navn fordi jeg ikke ser på vedkommende som en forelder. Det ville ikke bli naturlig å gi vedkommende en tittel. Selv om dette er det "riktige" for oss, betyr ikke det at det er rett for andre. Jeg vet om mange tilfeller hvor det vil være naturlig å gi steforelderen en tittel. 1
Andrea89 Skrevet 26. desember 2011 #3 Skrevet 26. desember 2011 Mitt barn kommer til å få to stebesteforeldre, på min samboers side. For min del er det ett fett hva barnet vil kalle dem, og det gjør ikke meg noe hvis blir to "bestemor", to "farmor" eller noe sånt. Hvis min samboer er veldig uenig, eller noen av hans foreldre, får de finne ut av det selv, da det ikke er noe jeg vil blande meg i. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 har faktisk tenkt litt på dette. moren til kjæresten min er død. faren hans har fått seg ny kjæreste, som vi ser på som en del av familien. veldig ålreit dame! Tenkte da at farmor og 'stefarmor' skal kalles bestemor og bestefar. Mens mine foreldre blir mormor og morfar. eller at farfar blir farfar og 'stefarmor' blir bestemor. men dette er bare det jeg har tenkt, har ikke diskutert dette med andre enda.. men så skal vi ikke ha barn riktig enda heller.
~white lady~ Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Her kaller vi den nye ektemannen til min samboers mamma for "beste", mens den biologiske bestefaren blir kalt for "farfar". Dog kaller vi bare min svigerfars nye kone ved navn, men det er nok helst fordi hun er såpass ung. (Under 35, ikke så kult å bli kalt for bestemor eller farmor da...) Litt rotete, men guttungen har ikke problem med det, for ham har det jo alltid vært sånn!
Gjest henriett3 Skrevet 26. desember 2011 #6 Skrevet 26. desember 2011 Stebesteforeldre = besteforeldre. Slik har det alltid vært for meg ihvertfall. Jeg har jo vokst opp med.. La meg se.. 7 besteforeldre.. :gjeiper: 1
Raven Emerald Skrevet 26. desember 2011 #7 Skrevet 26. desember 2011 Hos oss er min mor og stefar bestemor og bestefar, min avdøde far blir referert til som morfar (han døde før jeg fikk barn). Min samboers mor og stefar er farmor og farfar, siden hans far ikke har vært inni bildet på mange år. For de eldste blir pappaens foreldre omtalt ved navn. Deres valg, da barna ikke er i biologisk slekt med dem. Deres pappa har vært pappa hele livet til vår yngste (mitt mellomste), og vi så ingen grunn til at det skulle endre seg da vi gikk fra hverandre. Han vil alltid være pappaen, jeg har ingen interesse av å ta dem fra hverandre. Men det er jo litt leit at foreldrene hans ikke anerkjenner dem som hans, selv om det på et vis er forståelig...
Nemii Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Min mormor og morfar har vi alltid kalt for mor og far. På pappa sin side har farmor og farfar vært skilt så der har vi vært oppvokst med "farmor og farfar Nils" og "farmor Irene og farfar" :-) Da mamma giftet seg på nytt fikk vi enda en ny farmor: farmor Anne. (da mine foreldre er ganske unge har jeg i tillegg oppvokst med alle oldeforeldre, og der gikk vi alle helt i surr:-) Våre barn kaller: Morfar = Bestefar Farmor = Bestmor Mormor er mormor Stemorfar = Beste Oldemor og oldefar Nils er oldemor og oldefar Nils Oldemor Irene og oldefar er også oldeforeldre, men Farmor Anne er Farmor Anne! Dette har kommet naturlig etter hva som har føltes naturlig for den enkelte. Vi trodde ungene skulle gå i surr, men de har bedre kontroll enn oss :-)
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 Hos oss er det mormor og morfar (begge mine biologiske), farmor og bestefar (stefar til samboer) og farfar og bestemor (stemor til samboer). Skulle mine foreldreskilles og finne nye partnere, så vil de bli bestemor/bestefar om barna fortsatt er små, hvis ikke vil de bli "Per" og "Kari".
kaprifolen Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 Har ikke barn enda, men har tenkt mye på dette for fremtiden. Her er det totalt uaktuellt å kalle min manns stemor for noe annet enn "Kari". Farfar og "Kari". Også må vi bare passe tungene våre for at fremtidige barn ikke plukker opp hva vi kaller henne oss i mellom.... Jeg mener at en tittel ikke bare følger biologi, men forhold mellom generasjonene. For min del kunne barnets farmor også bli kalt ved navn når den tid kommer, da hun knapt fortjener tittelen "mor". Mine foreldre blir mormor og morfar.
Gjest Mahareth Skrevet 27. desember 2011 #11 Skrevet 27. desember 2011 Min stemor blir bestemor/besta. Min mor er alene nå, men om hun får ny kjæreste etter hvert blir han kalt ved navn såfremt ikke han eller barnet ønsker noe annet.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #12 Skrevet 27. desember 2011 Som overskriften sier, lurer jeg på hva du mener vi som er/ blir stebesteforeldre kan kalles, å hvem mener du skal bestemme våre titler? Ser at det er en tråd om dette emnet, men det er om en spesiell person, så jeg lurer på hva mennesker generellt tenker. Om meg selv; jeg blir snart stebestemor, å mener at jeg først og fremst vil være en ressurs for barnet. Min tittel får komme etterhvert, å det bør falle seg naturlig å kalle meg for hva det nå enn blir, å jeg synes heller ikke at jeg kan trumfe gjennom en tittel til meg som er naturlig for bio-besteforeldrene. Jeg er opptatt av at de biologiske besteforeldrene får sine naturlige titler først. Alle bio-besteforeldrene er i live og vil ha god kontakt med barnet. Lytt til hva som er naturlig for barna.Hva ønsker de av forholdet? Vi var i samme situasjon,og ene biobesteforeldre hadde aldri vært til stede for den ene forelder,men stefar hadde vært det hele tiden. Det viste samboer om,men h-n hadde bestemt seg for at ungen hadde en biobesteforelder.Til stor sorg for den andre parten. Ungene er nå store,ikke kontakt med biobesteforeldre,men ste er som en annen bekjent
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #13 Skrevet 28. desember 2011 Lytt til hva som er naturlig for barna.Hva ønsker de av forholdet? Vi var i samme situasjon,og ene biobesteforeldre hadde aldri vært til stede for den ene forelder,men stefar hadde vært det hele tiden. Det viste samboer om,men h-n hadde bestemt seg for at ungen hadde en biobesteforelder.Til stor sorg for den andre parten. Ungene er nå store,ikke kontakt med biobesteforeldre,men ste er som en annen bekjent Ja jeg tenker også at min tittel vil komme naturlig, å jeg vil for all del ikke kreve noen tittel å forvente at biologiske besteforeldre blir forbigått. Her er alle 4 bio-besteforeldre i live, å alle har god kontakt med de vordene foreldrene. Jeg har en bekjent der samboeren ble farfar for noen år siden. Min bekjent og samboer hadde da ikke bodd sammen i mer enn toppen 2 år. Bekjenten forlangte å bli kalt for farmor til tross for at bio-farmor var en sentral del i de unges liv. Dette resulterte i at samboeren til min bekjent måtte velge side, å han valgte min bekjent, å de mistet kontakten med både barn og barnebarn. Jeg vet ikke om de har kontakt idag, men barnebarnet gikk ihvertfall glipp av verdifull kontakt med farfar og farfar og min bekjente gikk glipp av de første årene av barnebarnets oppvekst. Dette pga tull - ja for jeg synes det er tull at en stemor skal komme å tilegne seg en tittel sånn helt uten videre å tråkke bio-farmor på tærne. Ellers ser jeg av svarene at det er mange fine måter å løse dette på
Gjest ii nå Skrevet 28. desember 2011 #14 Skrevet 28. desember 2011 Min farfar døde før jeg ble født, og min farmor giftet seg opp igjen når jeg var liten. Det ble ikke naturlig for familien å kalle hennes nye mann farfar, men i stedet løste det seg ved at jeg kalte han (han het Lars) Larsen min. Forøvrig verdens beste "farfar"
O'hara Skrevet 28. desember 2011 #15 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Vi kaller min mamma bestemor, min pappa og stemor morfar og mormor, mine svigerforeldre er farfar og farmor. Før vår frøken ble født spurte vi mine foreldre hva de ønsket å bli kalt, så det løste seg selv. Men om frøkna vil kalle de noe annet senere, så får hun gjøre det. Edit: Min stemor sa ingenting om hva hun ville bli kalt. Min mamma fikk ytre sitt kalleønske først siden det hadde en innvirkning på hva min pappa og stemor ville bli kalt. Endret 28. desember 2011 av O'hara
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #16 Skrevet 28. desember 2011 Vi kaller min mamma bestemor, min pappa og stemor morfar og mormor, mine svigerforeldre er farfar og farmor. Før vår frøken ble født spurte vi mine foreldre hva de ønsket å bli kalt, så det løste seg selv. Men om frøkna vil kalle de noe annet senere, så får hun gjøre det. Edit: Min stemor sa ingenting om hva hun ville bli kalt. Min mamma fikk ytre sitt kalleønske først siden det hadde en innvirkning på hva min pappa og stemor ville bli kalt. At bio-besteforeldrene får ytret sine ønsker først syns jeg er bare rett og rimelig, å jeg har ingen formening om hva jeg skal kalles. Ser bare at det kan bli bråk hvis steforeldre brøyter seg fram og krever en spesiell tittel Utrolig hva enkelte kan lage bråk av Ts
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2011 #17 Skrevet 28. desember 2011 Folk som ikke er i slekt får hete det de heter. Samme hvem de er gift med. Dersom mine barn får partner med barn fra før, så er jeg fornavnet mitt for dem. Meg. Sånn som jeg er for alle. Vår familie har mildt sagt brent oss noe jævlig på ste. Både stefedre, stemødre og stebesteforeldre. Så vi er immune alle sammen.
Plastaroma Skrevet 28. desember 2011 #18 Skrevet 28. desember 2011 Her har også ungene besteforeldre med nye partnere. Og som en ytterligere "komplikasjon" ville ingen bli kalt mormor/farmor/morfar/farfar. Det er ikke ord noen av oss har noe forhold til, kun via bøker og TV. Så alle heter bestemor og bestefar, inkludert nye partnere. Og så slenger vi på et på/i *stedsnavn* når vi snakker om dem. Det fungerer fint for alle parter. Nå høres det ut som disse nye partnerne er ferske, og byttes ut til stadighet, men det er altså snakk om lange ekteskap.
Redbull Skrevet 28. desember 2011 #19 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Stefar min er like mye bestefar som pappaen min og pappaen til mannen min. Jeg syns i vårt tilfelle at det bare skulle mangle, da stefar min har oppdratt meg like mye som min pappa. (mamma gifta seg med han når jeg var 9, pappa var/er fortsatt mye inni bildet altså!) så jenta vår har tre besteforeldre, en bestemor og en "besta", etter deres valg Endret 28. desember 2011 av Redbull
Gjest *Røyskatt* Skrevet 28. desember 2011 #20 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har titulert "stebestemor" som bestemor. Så må vi bare se hva barnet følger opp med. Bestemor er litt vanskelig å lære seg (nettopp begynt å beherske språk), og denne personen har ellers ett kjælenavn, så det kan hende barnet velger å bruke dette. For meg har det vært viktig at hun føler seg inkludert og akseptert selv om det ikke er biologiske bånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå