Gå til innhold

Forstoppelsen ødelegger hele svangerskapet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er bare så lei.. var plaget med ekstrem svangerskapskvalme til jeg var 5 mnd på vei, og har i tillegg vært plaget med forstoppelse siden uke 9. Er nå i uke 28.. har ikke klart å gå på do på normal måte på evigheter og har konstant vondt i magen, er oppblåst og sår bak. Hjelper ikke akkurat på med all denne julematen.

Har prøvd følgende:

- 30 ml lactulos/dulphalac daglig over lang tid, virker som kroppen ikke responderer på det lenger

- Epler, pærer og annen frukt

- Drikke MYE (har en kanne med vann stående og forsyner meg jevnlig). Fører bare til at jeg må tisse hele tiden, spesielt på natta

- Biola

- Linfrø

- Grove kornprodukter

- Kaffe

- Fysisk aktivitet

Har til tider tydd til avføringspiller men det ender med at jeg blir skikkelig dårlig i magen, får diare og flyr på do halve natta..men bedre enn å aldri gå på do. stikkpiller funker ikke på meg:(

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre :sukk: Har hatt det sånn siden august! Det er et mareritt å prøve og gå på do. Har allerede prøvd alle legens råd uten resultat..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svisker og kiwi er også prøvd uten noe som helst effekt..

TS

Skrevet

Overdose sanasol funker som bare rakker'n for meg. Det tar omtrent 5-6 timer, men da blir det liv og røre!

Verdt et forsøk?

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd rent probiotika tilskudd? Det gjenoppretter tarmbalansen, men er usikker på om det er noe som er egnet når gravid så greit å sjekke først.

Ellers så ville kaffe og korn alene gitt meg forstoppelse :)

Skrevet

Forsøkt med vann-klyster? Du kan for eksempel bruke en øreballong og trykke litt kroppstemperert vann inn i anus, og la det virke noen minutter før du prøver å gå på toalettet igjen.

Det ser ut som at du har prøvd det meste, og at du er ganske desperat, noe jeg skjønner kjempegodt!!

Kanskje verdt å prøve, i alle fall :)

• Liker 1
Skrevet

Overdose sanasol funker som bare rakker'n for meg. Det tar omtrent 5-6 timer, men da blir det liv og røre!

Verdt et forsøk?

Kan jo alltids prøve, har sanasol i kjøleskapet..

Skrevet

Har du prøvd rent probiotika tilskudd? Det gjenoppretter tarmbalansen, men er usikker på om det er noe som er egnet når gravid så greit å sjekke først.

Ellers så ville kaffe og korn alene gitt meg forstoppelse :)

Nei har ikke prøvd det. Får ta meg en tur på apoteket og høre om de har noe som funker.

TS

Skrevet

Forsøkt med vann-klyster? Du kan for eksempel bruke en øreballong og trykke litt kroppstemperert vann inn i anus, og la det virke noen minutter før du prøver å gå på toalettet igjen.

Det ser ut som at du har prøvd det meste, og at du er ganske desperat, noe jeg skjønner kjempegodt!!

Kanskje verdt å prøve, i alle fall :)

Takk for tipset :) TS

Skrevet

Nei har ikke prøvd det. Får ta meg en tur på apoteket og høre om de har noe som funker.

TS

Fåes på helsekosten :)

Ikke spis for tungt fordøyelig mat når du har forstoppelse, særlig kjøtt og mat med for mye fiber gjør vondt verre.

Skrevet

Du kan også prøve å stappe innpå en god dose lakris.

Skrevet

Ei venninne som sliter med hard mage kjøper en slags "slanke-te" på asia-butikk. Da går det x-antall timer (husker ikke hvor mange) så får hun tømt seg. Den er visst veldig effektiv og kun "slankende" på den måten at man må på do. Aner ikke om denne kan brukes under graviditet, så det ville jeg isåfall ha sjekket.

Skrevet

Den har jeg prøvd! Og skal SI det blir fart i sakene!!

Et problem er at du kan ikke ha noe særlig program dagen etter at du har drukket teen da, for du kommer til å måtte fly på do regelmessig. God opprenskning med andre ord! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hvilke avføringsmidler har du prøvd? Jeg har brukt dulcolax en del, og hvis jeg tar de om kvelden merker jeg ingenting før neste morgen. Da slipper du å fly på do hele natta :)

Skrevet

Kanskje psylliumfrøskall kan hjelpe deg? Det gjør at ting glir lettere ut, og burde iallefall hjelpe mot sårhet. Og det er garantert ufarlig.

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne som sliter med hard mage kjøper en slags "slanke-te" på asia-butikk. Da går det x-antall timer (husker ikke hvor mange) så får hun tømt seg. Den er visst veldig effektiv og kun "slankende" på den måten at man må på do. Aner ikke om denne kan brukes under graviditet, så det ville jeg isåfall ha sjekket.

Den teen er faktisk kjempebra, den er fra et merke som heter Dogadan, ikke sant? Jeg har dog ikke funnet den i noen asia-butikker på leeeeeenge.

Skrevet

Skjønner at du må ty til litt mer drastiske midler enn mange med den situasjonen du er i, men det er kanskje verdt å ha i minne at man som gravid skal være litt forsiktig med avføringsmidler o.l.? Bare ha det i tankene mener jeg. Ellers er det en ting du ikke sier noe om, og det er aktivitetsnivået ditt. Å få mosjon hver dag (og ta hensyn til graviditeten når det gjelder det også selvfølgelig) er både lindrende for de plagene du har samt forebyggende.

Så, hvis du klarer det bør du spasere en tur i et behagelig tempo ca en time eller lenger hver dag. Verdt et forsøk er det vel i hvertfall? Håper det bedrer seg for deg snart!

Gjest Annaires
Skrevet

Over hvor lang tid har du prøvd alle rådene du nevner da? Det er jo ikke slik at ordner seg over natten med f.eks linfrø...

Skrevet

Den teen er faktisk kjempebra, den er fra et merke som heter Dogadan, ikke sant? Jeg har dog ikke funnet den i noen asia-butikker på leeeeeenge.

Å det vet jeg ikke. Har ikke prøvd den selv..

Skrevet

Ja, altså, vær forsiktig med å bruke urter, avføringsmidler og naturmidler når du er gravid!! Noen her inne raser over mennesker som tar seg en kopp kaffe mens de er gravide, tenke seg til.. Men du bør i alle fall ta opp dette med jordmor/fastlege og høre om du kan få nullstilt deg med tarmskylling/klyster slik at du kan starte med blanke ark. Avføringen vil "forsteine" seg i tarmsystemet og vil derfor øke problemet fortere..

Gjest frøken am
Skrevet

Som noen skrev - frø. Kjøp loppefrø.

Det FUNKER.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...