Gå til innhold

Stoffmissbruk

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venn av meg har i den siste tiden forandret seg veldig. Jeg vet at han har brukt hasj i perioder, men jeg tror det er noe mer nå.

Har ikke sett han på en stund og nå var forandringen skremmende. Ekstremt vekttap. Det er bare skinn og bein. I tillegg er utseendet endret veldig. Han ser sliten ut og tennene er på en måte mer fremtredende i ansiktet. De er på en måte lengre.... Litt vanskelig å forklare.

Personligheten er også endret veldig. Før hadde han i det minste planer for fremtiden, men nå virket det som han gir blaffen i alt. Er ikke interessert i noe som har med utdanning og jobb å gjøre. Han lever fra dag til dag og er ofte blakk. Tenker ikke på at han må ha mat i kjøleskapet neste dag. Pengene blir bare festet bort. Han er også eksktremt deprimert i perioder. Da kan man bare glemme å få kontakt. Er også mer egoistisk enn han har vært.

Sist jeg så han snakket han sløvt og utydelig. Dro ordene sammen og snakket som om han nettopp hadde våknet. Det var ikke den samme sløvheten man får av alkohol eller hasj. Dette er noe helt annet. Øynene var smale og trette. Virkningen at det han gikk på varte i mange timer og jeg så en tydelig forskjell da det gikk ut.

Da jeg spurte hva han gikk på snakket han det bare bort, men nektet ikke på det.

Hva tror dere han går på? Hva kan jeg som venn gjøre? Han vil ikke ha hjelp og er ikke interessert i å snakke om det. Det har blitt mye verre de siste mnd og jeg er redd for at dette kommer til å gå veldig galt om det ikke blir gjort noe snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amfetamin?

Skrevet

Det kan være alt fra amfetamin til heroin. Er dessverre ikke så mye du kan gjøre, utenom å godsnakke med han. Har dere felles venner? Kanskje dere kan gå sammen i fellesskap for å hjelpe han ut av uleia.

Hvor gammel er han?

Skrevet

Det kan være alt fra amfetamin til heroin. Er dessverre ikke så mye du kan gjøre, utenom å godsnakke med han. Har dere felles venner? Kanskje dere kan gå sammen i fellesskap for å hjelpe han ut av uleia.

Hvor gammel er han?

Han er 23 år. Det er det som er så frustrerende. At vi ikke får gjort stort. Ikke lett å hjelpe en som ikke vil ha hjelp.

Ja, vi har felles venner, men mange har gitt opp. Familien også. Vår felles omgangskrets driver ikke med stoff, så han har andre venner som han er mer og mer sammen med.

Det han går på må ha en slik virkning at man får en voldsom nedtur fordi han er veldig deprimert i perioder.

Jeg vet at det kun var alkohol til fest og litt hasj før. Og det er bare noen mnd siden. Noe må ha skjedd i den siste tiden med livsstilen.

Han vet at vennene stiller opp hvis det er noe og at han bare må komme å prate, men det virker som vi ikke er så viktige lenger. Kanskje fordi vi maser litt på han?

Vi har prøvd å komme sammen med han i situsjoner de ikke blir festet. Tenkte kanskje det hjalp at det ikke er alkohol på noen av oss den dagen, men da kommer han bare ruset.

I tillegg har han flyttet et par timer unna så det er ikke lett å treffe han så ofte. Der har han full tilgang til stoff og venner som ikke er bra for han.

TS

Skrevet (endret)

På måten du beskriver det kan det høres ut som et skikkelig hardkjør med Kokain eller Amefetamin. Sløvheten høres dog ut som pillebruk. Jeg tenker da Rohypnol eller lignende... Den fysiske forandringen kan komme av langvarig bruk av speed-lignende stoffer. Heroin har også den effekten, men det tar tid før kroppen forfaller så til de grader som du beskriver.

Hvordan reagerte han når han begynte å bli nykter igjen? Svettet han? Frøs han? Skjelving eller lignende? Temperamentskifte?

Hvorvidt gjelder hva som kan gjøres, vil jeg anbefale å snakke med familien og nære venner. Det høres ut som om misbruket har gått ganske langt allerede, så han vil nok ikke klare å slutte kun med støttende ord og advarsler.. Det høres jo også ut som om han ikke innser at han har et problem, så da kan det fort bli vbanskelig. Men jeg ville prøvd å få hans nærmeste pårørende til å få ham til en lege og iverksette urinprøver osv. En lege kan tipse dere videre om hva som bør gjøres. Kanskje få ham inn på en avrusningsanstalt?

Du kan også ta kontakt med RUStelefonen, på tlf 08588

Hjemmesiden deres er http://www.rustelefonen.no/

Jeg har selv en eldre bror som er heroinist, og har holdt på med alle stoffer som finnes i flere år nå.. Jeg har også "snust" litt på miljøet selv, men har heldigvis kommet meg helskinnet ut av det. :)

Ønsker deg/dere masse lykke til, og sender varme tanker. :klemmer:

Det er en tøff situasjon, det å være pårørende til en rusmisbruker.

//Hybelkanin

Edit: Trykkleifer

Endret av Hybelkanin
Skrevet

Trist lesing. Det er jo hvertfall bra han har noen som bryr seg, kanskje dere kan få han vekk før det er for sent?

Du kan jo kontakte anonyme narkomane: http://www.nanorge.org/ De vil nok ha noen gode råd å komme med, kanskje dere kunne dratt på et møte sammen og han fikk åpnet øynene litt?

Hvordan får han penger til stoffet? Amfetamin og hvertfall kokain er jo ganske dyrt. ?

Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Som andre sier her høres det ut som amfetaminbruk. Anbefaler deg å opprette en tråd på freakforum, der kan du spørre om hvordan du kan hjelpe/forholde deg til vennen din. Mange som har mye gode tips og informasjon der inne.

Skrevet

Trist lesing. Det er jo hvertfall bra han har noen som bryr seg, kanskje dere kan få han vekk før det er for sent?

Du kan jo kontakte anonyme narkomane: http://www.nanorge.org/ De vil nok ha noen gode råd å komme med, kanskje dere kunne dratt på et møte sammen og han fikk åpnet øynene litt?

Hvordan får han penger til stoffet? Amfetamin og hvertfall kokain er jo ganske dyrt. ?

Anonyme Narkomane er en kjempefin organisasjon. :) De tilbyr også møter og samtalegrupper for pårørende, så man kan dele erfaringer og slikt. Fantastiske folk!

Og når man er innenfor det miljøet er det utrolig hvor man finner penger... Man bytter litt, låner litt, bommer litt og selger litt.. Lar være å spise et par dager, så har man en dose, etc etc.. Helt sykt hvor lett det er å få tak i, selvo m man er helt blakk.

Skrevet

På måten du beskriver det kan det høres ut som et skikkelig hardkjør med Kokain eller Amefetamin. Sløvheten høres dog ut som pillebruk. Jeg tenker da Rohypnol eller lignende... Den fysiske forandringen kan komme av langvarig bruk av speed-lignende stoffer. Heroin har også den effekten, men det tar tid før kroppen forfaller så til de grader som du beskriver.

Hvordan reagerte han når han begynte å bli nykter igjen? Svettet han? Frøs han? Skjelving eller lignende? Temperamentskifte?

Hvorvidt gjelder hva som kan gjøres, vil jeg anbefale å snakke med familien og nære venner. Det høres ut som om misbruket har gått ganske langt allerede, så han vil nok ikke klare å slutte kun med støttende ord og advarsler.. Det høres jo også ut som om han ikke innser at han har et problem, så da kan det fort bli vbanskelig. Men jeg ville prøvd å få hans nærmeste pårørende til å få ham til en lege og iverksette urinprøver osv. En lege kan tipse dere videre om hva som bør gjøres. Kanskje få ham inn på en avrusningsanstalt?

Du kan også ta kontakt med RUStelefonen, på tlf 08588

Hjemmesiden deres er http://www.rustelefonen.no/

Jeg har selv en eldre bror som er heroinist, og har holdt på med alle stoffer som finnes i flere år nå.. Jeg har også "snust" litt på miljøet selv, men har heldigvis kommet meg helskinnet ut av det. :)

Ønsker deg/dere masse lykke til, og sender varme tanker. :klemmer:

Det er en tøff situasjon, det å være pårørende til en rusmisbruker.

//Hybelkanin

Edit: Trykkleifer

Forandringen har nok pågått over litt lengre tid, men i det siste har det blitt mye verre. Ser det ekstra godt når jeg ikke har sett han på en stund heller. La oss si at det har skjedd mye de siste 10-12 mnd. Dette med at tennene var forandret så jeg først nå de siste 3 mnd.

Når effekten gikk ut ble talen klarere og han ble mer seg selv. Han sa at han frøs litt, men jeg trodde bare det var litt kaldt i rommet. Han var trøtt og ville legge seg. Dagen etter var han som sitt gamle jeg, men litt gretten. Virket mer trøtt enn han burde være.

Skrevet (endret)

Jeg har også ei venninne som har begynt med stoff. Det er fryktelig trist, en gang måtte jeg tilogmed sende politiet på døra hennes da jeg skjønte noe var galt. Da ble hun kjørt rett på sykehus.

Ekkelt å alltid være bekymret for noen man bryr seg om, men er ikke stort man får gjort med det. De må ønske å slutte selv, det eneste man kan gjøre som en venn er å være nettopp det - en venn. Være en de kan prate med og kontakte, men for guds skyld, ikke lån han penger eller på andre måter bidra til at han kan fortsette med styggedommen.

edit: skriveleif

Endret av Envy
Skrevet

Forandringen har nok pågått over litt lengre tid, men i det siste har det blitt mye verre. Ser det ekstra godt når jeg ikke har sett han på en stund heller. La oss si at det har skjedd mye de siste 10-12 mnd. Dette med at tennene var forandret så jeg først nå de siste 3 mnd.

Når effekten gikk ut ble talen klarere og han ble mer seg selv. Han sa at han frøs litt, men jeg trodde bare det var litt kaldt i rommet. Han var trøtt og ville legge seg. Dagen etter var han som sitt gamle jeg, men litt gretten. Virket mer trøtt enn han burde være.

Da tror jeg nok ikke det er Heroin han går på. :) Ettervirkningene til Heroin er mye kraftigere. Selv etter første dose sitter man gjerne og kaldsvetter og skjelver i timer/dager etterpå dersom man ikke får en ny dose.

Tennene tar kraftig skade av amfetamin/kokain, og kan etter lang tid med bruk falle ut. Tannkjøttet kryper liksom oppover, på en måte.

Å være trøtt og gretten er helt vanlig etter disse stoffene, og da spesielt hvis man får en dårlig nedtur. Noe som skjer oftere og oftere etterhvert som man har brukt det en stund.

Drikkerh an mye vann, er ufokusert og stresset når du treffer ham?

Skrevet

OT, men jeg ante ikke at man ødela tennene av å bruke kokain og amfetamin :overrasket: Uff, glad jeg ikke har noe med det å gjøre. Ser mange, desverre, som tar det ute på byen. Jeg tenker at det er et forferdelig stoff, og at man blir avhengi nesten etter et par ganger?

Blir man virkelig avhengi av heroin etter kun 1 gang? Hvis man røyker det? Det visste jeg ikke, det er jo forferdelig.

Skrevet

Amfetamin/kokain er ikke fullt så avhengighetsdannende, men (i frykt for å høres ut som en promotør, hvilket jeg absolutt ikke er) følelsen det gir kan være helt vanvittig deilig, så det er veldig lett for at man tar det flere ganger. Det er også et utrolig "bra" party-dop, da man ofte slipper unna hangovers og slikt. Og innen man begynner å innse at det kanskje går litt langt, har man gjerne blitt fullstendig hektet, og det er vanskelig å komme ut av det igjen.

Kroppen blir avhengig av heroin på første skudd/røyk/sniff. Derfor er det et av de desidert farligste stoffene som finnes. Det er også veldig vanskelig å vite hvor mye man skal ta, og dødeligheten er stor, da mange tar for mye. Ting som hvor mye du har spist, hvor mye søvn du har fått etc spiller inn på dosen, og det er snakk om milligram før det er altfor mye.

Huff.. Forferdelige saker!

Skrevet

Amfetamin/kokain er ikke fullt så avhengighetsdannende,

Dette er FEIL. Hvorfor feilinformere? Hvis du ikke kan det du prater om, ikke prat om det!

• Liker 1
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Blir man virkelig avhengi av heroin etter kun 1 gang? Hvis man røyker det? Det visste jeg ikke, det er jo forferdelig.

Det er ikke noen fasit, det er individuelt. Noen kan bli avhengig med en gang mens andre fint kan klare å røyke heroin to-tre ganger i året fordelt over mange år uten å bli "avhengig". Nå har jeg aldri brukt sprøyter, men mange blir også hektet på nåla og ikke bare stoffet. Altså det rushet som kommer i kroppen når du skyter amfetamin, heroin, whatever.

Skrevet

Dette er FEIL. Hvorfor feilinformere? Hvis du ikke kan det du prater om, ikke prat om det!

Hvis du leser det jeg skrev om igjen, så skjønner du kanskje hva jeg mente. Men jeg skal prøve å vær emer tydelig.

Kokain/amfetamin er ikke så -raskt- avhengighetskapende som f.eks heroin. Man blir avhengig av disse også, men det tar gjerne litt lenger tid. Dessverre blir man psykisk avhengig av stoffet før man blir det fysisk. I mange tilfeller, iallefall.

Må si jeg elsker tonen du bruker, altså... :roll:

NerdmedSverd: Ja, det er selvsagt individuelt, men i de fleste tilfellene skal det bare en eller to doser til før man er hektet.

Skrevet

Bare en av hundre som prøver heroin blir avhengige av heroin.

Skrevet

OT, men jeg ante ikke at man ødela tennene av å bruke kokain og amfetamin :overrasket: Uff, glad jeg ikke har noe med det å gjøre. Ser mange, desverre, som tar det ute på byen. Jeg tenker at det er et forferdelig stoff, og at man blir avhengi nesten etter et par ganger?

Hvor lett man blir avhengig av ulike stoffer er veldig individuelt. Har jo hørt enkelte rusavhengige si at de ble hektet første gang. Det er alltid en viss risiko for å bli avhengig når man bryter grensen og prøver et stoff første gang. Men de fleste som eksperimenterer litt blir heldigvis ikke det. Har selv prøvd forskjellige stoffer,(ikke heroin) og angrer ikke på det. Hatt noen veldig gode erfaringer, og noen mindre gode. Dette er nå noen år siden nå, og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre mer. Fikk stilt nyskjerrigheten min og det var det. Følte ikke noe trang/sug etter mer. Tror det med avhengighetspotensial er veldig vanskelig å forutsi, og det er nok mange forhold som spiller inn. Uansett, dette ble litt avsporing..

Skrevet

Da tror jeg nok ikke det er Heroin han går på. :) Ettervirkningene til Heroin er mye kraftigere. Selv etter første dose sitter man gjerne og kaldsvetter og skjelver i timer/dager etterpå dersom man ikke får en ny dose.

Tennene tar kraftig skade av amfetamin/kokain, og kan etter lang tid med bruk falle ut. Tannkjøttet kryper liksom oppover, på en måte.

Å være trøtt og gretten er helt vanlig etter disse stoffene, og da spesielt hvis man får en dårlig nedtur. Noe som skjer oftere og oftere etterhvert som man har brukt det en stund.

Drikkerh an mye vann, er ufokusert og stresset når du treffer ham?

Stresset og ufokusert ja. Blir litt irritert/oppjaga hvis vi f.kes ikke får med oss hva han sier. Ting skal skje fort. Har ikke lagt merke til at han drikker mye vann, men er veldig glad i øl.....

Da kan det ikke være heroin. Han fikk ikke så sterke reaksjoner. Ble bare mer seg selv og klarere.

Jeg tror ikke dette er noe han prøver ut for tiden. Jeg tror det er mer fast bruk enn det. Det er jo det vi er redd for.

Vi vet jo at han har vært i miljøet en god stund, men at det ble så ille som dette visste vi ikke før nå.

TS

Skrevet

Har også lurt på hvor han får penger. Han går på nav og det er jo begrenset hva man får der. Han er alltid blakk også. Vet han får penger av familien fordi han sier han ikke har penger til mat. Jeg tror ikke vet hvor ille det er.

Vi gir han ikke penger, men har lagt merke til at terskelen hans for å bomme mat og øl er mye lavere enn før. Før syns han det var litt ekkelt og ville gjerne betale for seg, men nå bare tar han som om det hadde vært hans. De som har lånt han penger har aldri fått de og sluttet med det.

Han har forandret seg veldig.....

TS

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...