Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Jeg spiser for store mengder med mat. Alt for store. Noen som har tips på hva jeg kan spise for å bli raskere mett. Samt tips om hva jeg kan gjøre for å ikke spise så mye. Finnes det noen "lure" for å få bukt med problemet? Alle tips taes i mot med stor takk.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Det skal stå: finnes det noen "lure knep" for å få bukt med problemet. Ts.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 Hvorfor spiser du? Kjedsomhet? Ensom? Konstant rivende sultfølelse? Det første som må til er viljestyrke, mye grønnsaker, mer proteiner, mer korn og minske drastisk på pasta, ris, lyst brød.
Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Jeg er søt og overvektig. :gjeiper: 15 kg for mye. For 1 år siden veide jeg ca 57 kg. Nå veier jeg 69-70 kg. Har bipolar lidelse og begynnte med medisiner for snart 1 år siden, deretter har vekta føket i været. Jeg spiser og spiser og spiser og klarer ikke slutte å spise før magen omtrent er sprengt. Jeg har ikke selvdisiplin til å stoppe å spise når det er fornuftig å stoppe. Ts.
1990nostalgia Skrevet 26. desember 2011 #6 Skrevet 26. desember 2011 Spise mer av næringsrik mat, og mindre "tom" mat som hvit pasta, brød, poteter og pizza som ikke metter så mye. Og heller mer grønnsaker, kjøtt/fisk og egg Og prøve å spise litt saktere sånn at du får metthetssignalet før du er stappmett
Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #7 Skrevet 26. desember 2011 ja jeg er ensom. Begynnte på "slankekuren" i dag. Spiste 5-6 klementiner etter hverandre for en stund siden (sorry detaljene) Har ikke overspist noe annet i dag. Har notert at proteiner er bra. Ts.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #9 Skrevet 26. desember 2011 Bipolar sier du, går du til noe psykolog eller lege? Å prate om matproblemet kan være lurt for deg.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2011 #10 Skrevet 26. desember 2011 Skal starte opp med havregrøt til frokst i morgen. Skal klare dette. Vil ikke se ut som jeg gjør nå. Har aldri vært så tykk før. Har bestandig vært sprek og godt trent. Er ikke den beste tiden nå å starte opp med en "slankekur". Men tror det er lettere å starte nå en å ha dette som et nyttårs forsett.
Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #11 Skrevet 26. desember 2011 ja, jeg går til behandling. Men vet ikke helt hvordan jeg skal bringe problemet opp. Synes det er veldig flaut og vulgært å spise slik jeg gjør. Ts.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #12 Skrevet 26. desember 2011 -Ikke lag mer mat enn du skal ha til et måltid. -Ikke kjøp inn usunn mat. -Gå kun på butikken når du er mett. -Ta ut pengene du skal bruke på mat i kontanter, og la kortet være utilgjengelig når du går på butikken. -Lag flest mulig måltider fra bunnen og pass på at sammensetningen er riktig. -Prøv å unngå lyst brød, pasta og ris. Velg fullkorn og grønnsaker i stedet. -Ha mye grønnsaker tilgjengelig til en hver tid, dette kan du spise så mye du ønsker av. Skal mye til for å faktisk overspise grønnsaker. -Velg også grønnsaker fremfor frukt, de inneholder færre kalorier og flere vitaminer og mineraler og fiber. -Begynn dagen med et godt og sunt måltid. For meg er det mye lettere å holde kontrollen om jeg spiser havregrøt i stedet for brødskiver med nugatti... -DRIKK NOK VANN! 10 min før hvert måltid, drikk et glass vann. Det fyller magen det også! Ikke vær redd for å spørre legen din om henvisning til f.eks. ernæringsfysiolog eller psykolog. Hvis du allerede går til psykolog pga din bipolare lidelse, vær åpen og fortell om dine problemer med mat. Lykke til, dette ordner seg kjempegreit! Hilsen ei som ikke tok tak i overspisingen før bmien var på 45.
otilie Skrevet 26. desember 2011 #13 Skrevet 26. desember 2011 (endret) søstra mi hadde pipolar lidelse, gikk på piller og spiste og spiste akuratt som du. Hun la på seg masse og ble feit! Grunnen var pillene hun gikk på faktisk. Antidepressiva-greier. Hun har slutta på de nå og gikk ned sånn 25 kilo. Hun veide oppimot 80 og er nede på 55 nå.... og ser MYE bedre ut! Hun begynte også å trene og gå på diett da. står det noe om dette i bivirkninger til de pillene du tar? Endret 26. desember 2011 av otilie
Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #14 Skrevet 26. desember 2011 Tusen takk alle som har kommet med tips. Egentlig så vet jeg veldig godt hva jeg bør spise og hva jeg ikke bør spise for å bli mett på en fornuftig måte. Vet ikke hvorfor jeg spurte om tips angående det. Tenkte kanskje det fantes en mirakel kur. Det jeg mangler er viljestyrke. Klarer jeg å holde et fornuftig kosthold et par dager tror jeg at jeg er godt i gang, det er de første dagene som er verst.
Gjest fri Skrevet 26. desember 2011 #15 Skrevet 26. desember 2011 AnonyBruker 19:02 Takk for langt og informativt svar, ser at du har kommet med mange gode forslag. otilie Jeg går på Lamictal, har mistanke om at medisinen er med å forårsaker vektøkning. Jeg kan desverre ikke slutte dem. Prøvde nylig å slutte men det gikk ikke. Å snakke med en ernæringsfysiolog kunne jeg godt tenke meg å gjøre. Noen som vet om det er vanskelig å få henvisning dit?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå