Gå til innhold

overfallsvoldtektene, har de spredd seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt rart, men etter at overfallsvoldtektene ga seg litt i bla Oslo så har nye dukket opp andre steder. Bla i Nord-Norge. Var det ikke snakk om å flytte noen av de som ble tatt til andre steder i landet? Eller er det bare tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror media er med på å spre denne bølgen.

Altså at oppslag om overfallsvoldtekter noen steder i landet trolig fører til overfallsvoldtekter i andre deler av landet. Overgripere eller potensielle sådan ser at andre likesinnede får stor oppmerksomhet, og kan således bli oppmuntret til å begå tilsvarende overgrep.

Kort sagt, smitteeffekten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man for eksempel blir overfallsvoldtatt på finnmarksvidda, finse eller jotumheimen. Da ser man jo overfallet komme flere kilomtere før det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror media er med på å spre denne bølgen.

Altså at oppslag om overfallsvoldtekter noen steder i landet trolig fører til overfallsvoldtekter i andre deler av landet. Overgripere eller potensielle sådan ser at andre likesinnede får stor oppmerksomhet, og kan således bli oppmuntret til å begå tilsvarende overgrep.

Kort sagt, smitteeffekten!

Disse menneskene forstår vel svært sjelden hva som står i norske aviser, så det er nok heller tvilsomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror media er med på å spre denne bølgen.

Altså at oppslag om overfallsvoldtekter noen steder i landet trolig fører til overfallsvoldtekter i andre deler av landet. Overgripere eller potensielle sådan ser at andre likesinnede får stor oppmerksomhet, og kan således bli oppmuntret til å begå tilsvarende overgrep.

Kort sagt, smitteeffekten!

Tror du normalt utrustede mennesker angriper og nærmest torturerer et annet menneske fordi det står i avisen at noen andre har gjort det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror media er med på å spre denne bølgen.

Altså at oppslag om overfallsvoldtekter noen steder i landet trolig fører til overfallsvoldtekter i andre deler av landet. Overgripere eller potensielle sådan ser at andre likesinnede får stor oppmerksomhet, og kan således bli oppmuntret til å begå tilsvarende overgrep.

Kort sagt, smitteeffekten!

Så du ser ikke smitteeffekten blandt "offerene" også altså?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jentene tilbudt segselv slik de gjør hadde vi da ikke hatt alle disse voldtektene. De må slutte å drikke seg overstadig beruset, og gå utkledd som horer om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du normalt utrustede mennesker angriper og nærmest torturerer et annet menneske fordi det står i avisen at noen andre har gjort det ?

Så klart ikke!

Men jeg mener unormalt utrustede mennesker, som enten har bedreved overgrep tidligere eller er sterkt truende til å gjøre det kan bli trigget av store oppslag i media. Altså at smitteeffekten finner sted.

Så du ser ikke smitteeffekten blandt "offerene" også altså?

Jo, men det er utenfor emnet i denne tråden.

Her snakkes det om overfallsvoldtekter, altså at de faktisk har funnet sted og ikke noe oppkok på jenterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jentene tilbudt segselv slik de gjør hadde vi da ikke hatt alle disse voldtektene. De må slutte å drikke seg overstadig beruset, og gå utkledd som horer om natten.

Dette blir som å si at en kvinne kan gå bort til en mann og slå han i hodet med en spade, og si at det var hans feil fordi han ikke hadde på seg hjelm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke!

Men jeg mener unormalt utrustede mennesker, som enten har bedreved overgrep tidligere eller er sterkt truende til å gjøre det kan bli trigget av store oppslag i media. Altså at smitteeffekten finner sted.

Men vi kan jo ikke tie om det av den grunn. Dersom det er en voldtektsmann løs f.eks. Da trenger folk å vite det .

Så ustabile mennesker som det du snakker om burde ikke gå løst i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det dreier seg om en ren mediajippo.

Hvis media begynner å rapportere hendelser som de ikke la så mye vekt på tidligere, så ser det ut som om man har en "bølge". Vi hadde jo en "voldsbølge" på 90-tallet. Den var i sin helhet medieskapt, og besto ganske enkelt i at avisene skrev om voldssaker, og diskuterte "voldsbølgen" side opp og side ned. Men kriminalitetsstatistikkene før og etter var til forveksling like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det dreier seg om en ren mediajippo.

Hvis media begynner å rapportere hendelser som de ikke la så mye vekt på tidligere, så ser det ut som om man har en "bølge". Vi hadde jo en "voldsbølge" på 90-tallet. Den var i sin helhet medieskapt, og besto ganske enkelt i at avisene skrev om voldssaker, og diskuterte "voldsbølgen" side opp og side ned. Men kriminalitetsstatistikkene før og etter var til forveksling like.

Når det gjelder overfallsvoldtekter tro jeg ikke det er slik. I fylket jeg bor, i følge politiet har det vært 7 i 2011, 5 i 2010.

I perioden 2000 til 2004 ingen. Jeg tror det er en massivøkning og årsaken er at vi har fått en del menn til landet som enten ikke forstår vestlig kultur, ikke frykter politiet, mangler empati med kvinner, eller alt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Men vi kan jo ikke tie om det av den grunn. Dersom det er en voldtektsmann løs f.eks. Da trenger folk å vite det .

Så ustabile mennesker som det du snakker om burde ikke gå løst i samfunnet.

Det er vel et relativt kjent fenomen at grusomme handlinger kan spre seg når det blir kjent gjennom media, blant annet har det vært mye snakk om dette i forbindelse med skolemassakre og selvmordspakter.

Jeg synes ikke media skal slutte å skrive om det allikevel, men det er visstnok en velkjent effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan jo ikke tie om det av den grunn. Dersom det er en voldtektsmann løs f.eks. Da trenger folk å vite det .

Så ustabile mennesker som det du snakker om burde ikke gå løst i samfunnet.

Så klart ikke media skal tie. Men det er lov å bruke hodet når man fremlegger sakene. Kanskje moderere det litt, og muligens også rette fokus på det som gjøres og kan gjøres for å bekjempe dette.

Tidligere overgripere kan ikke burs inne for all tid, altså vil de en gang måtte slippes ut på gaten. De som har en blivende overgriper i seg er nok ikke alltid lette å plukke ut i massene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...