Gå til innhold

Canon Macro objektiv


2shy

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til investering av et nytt objektiv, og valget har falt på makro. Er dog usikker på om jeg bør gå for 60mm eller 100mm. 60mm er kanskje mer anvendelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du først og fremst å ta bilder av? For insektsbilder gir 60mm for liten arbeidsavstand, da bør du helst ha over 100mm.

Jeg har 60mm selv og er kjempefornøyd med det! Fungerer strålende til portretter også.

60mm er muligens mer anvendelig, 100mm kan hvertfall bli veldig trangt til innendørsportrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du først og fremst å ta bilder av? For insektsbilder gir 60mm for liten arbeidsavstand, da bør du helst ha over 100mm.

Jeg har 60mm selv og er kjempefornøyd med det! Fungerer strålende til portretter også.

60mm er muligens mer anvendelig, 100mm kan hvertfall bli veldig trangt til innendørsportrett.

Jeg er nok ikke veldig interessert i insekter, men "alt mulig" annet. Motiver i naturen stort sett, og det at 60mm fungerer best av de to til portrettbilder gjør jo det til et langt mer anvendlige objektiv.

Ja jeg tror vel egentlig at saken er avgjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring vil jeg anbefale Canon 100 Macro IS!

I tillegg til å være supert til macro (som for mange fort kan bli litt sært) egner det seg ypperlig til portrettbilder etc. Det er utrolig skarpt og nydelig bakgrunnsuskarphet og bildestabilisatoren er ofte nyttig å ha.

Se omtale her

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring vil jeg anbefale Canon 100 Macro IS!

I tillegg til å være supert til macro (som for mange fort kan bli litt sært) egner det seg ypperlig til portrettbilder etc. Det er utrolig skarpt og nydelig bakgrunnsuskarphet og bildestabilisatoren er ofte nyttig å ha.

Jeg føler at 100mm blir veldig voldsomt for portrettbilder, særlig innendørs? 60mm er også utrolig skarpt og har USM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler at 100mm blir veldig voldsomt for portrettbilder, særlig innendørs? 60mm er også utrolig skarpt og har USM.

Kanskje trangt innendørs til helfigur, men er utmerket til overkropp/ansikt. Liker også arbeidsavstanden det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken du vil ha? :)

Ikke helt. :ler: Hadde tenkt på 60 først, men nå er jeg ikke sikker..

Så jeg får følge med her. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt. :ler: Hadde tenkt på 60 først, men nå er jeg ikke sikker..

Så jeg får følge med her. :jepp:

Mulig jeg kjøper en 60mm på Elkjop og heller bytter til 100mm hvis jeg ser det blir helt feil. Er jo tross alt 60 dagers åpent kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del forskjell i prisen på 60mm og 100mm L IS, førstnevnte koster rundt 3500 kr mens 100 L IS koster ca 6800 kr (priser fra fotovideo). 100mm makro (den gamle versjonen, uten IS og "L") koster ca 4200 kr.

Alle objektivene gir skarpe bilder, det man må finne ut er hvilken brennvidde man ønsker, og hvor mye penger man vil legge i objektivet.

I tillegg til disse objektivene har Sigma, Tamron og Tokina også makroobjektiver. (Hehe, bare for å gjøre det enda vanskeligere).

En ting det kan være verdt å merke seg når det gjelder makroobjektiver er at de fokuserer noe tregere enn vanlige objektiver. Selv har jeg aldri opplevd det som noe problem (eller tenkt noe særlig over det) på min 60mm, selv når det blir brukt til ikke-makrobilder.

Edit: (Hadde jeg gått over til fullformat er jeg ikke i tvil om at jeg hadde siklet over 100mm L IS :rodmer: Nå har jeg uansett ikke penger til noen av delene, og er i grunn fornøyd med det makroobjektivet jeg har)

Endret av Safira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en del forskjell i prisen på 60mm og 100mm L IS, førstnevnte koster rundt 3500 kr mens 100 L IS koster ca 6800 kr (priser fra fotovideo). 100mm makro (den gamle versjonen, uten IS og "L") koster ca 4200 kr.

Alle objektivene gir skarpe bilder, det man må finne ut er hvilken brennvidde man ønsker, og hvor mye penger man vil legge i objektivet.

I tillegg til disse objektivene har Sigma, Tamron og Tokina også makroobjektiver. (Hehe, bare for å gjøre det enda vanskeligere).

En ting det kan være verdt å merke seg når det gjelder makroobjektiver er at de fokuserer noe tregere enn vanlige objektiver. Selv har jeg aldri opplevd det som noe problem (eller tenkt noe særlig over det) på min 60mm, selv når det blir brukt til ikke-makrobilder.

Edit: (Hadde jeg gått over til fullformat er jeg ikke i tvil om at jeg hadde siklet over 100mm L IS :rodmer: Nå har jeg uansett ikke penger til noen av delene, og er i grunn fornøyd med det makroobjektivet jeg har)

Ah, jeg var ikke klar over at 100mm til den ekstra tusenlappen var uten IS. DET forandrer en hel del, da er det faktisk ikke noe å lure på. Vil heller spytte i et vidvinkel i tillegg og ha litt mer å jobbe med i fotoverdenen.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe originalt, så du gjør det ikke vanskeligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg var ikke klar over at 100mm til den ekstra tusenlappen var uten IS. DET forandrer en hel del, da er det faktisk ikke noe å lure på. Vil heller spytte i et vidvinkel i tillegg og ha litt mer å jobbe med i fotoverdenen.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe originalt, så du gjør det ikke vanskeligere :)

Man da er det godt jeg kunne oppklare litt :)

Da ønsker jeg deg lykke til meg kjøpet og håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man da er det godt jeg kunne oppklare litt :)

Da ønsker jeg deg lykke til meg kjøpet og håper du blir fornøyd!

Tusen hjertlig takk, Safira :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, og er veldig fornøyd med det! Bruker det til både macro og portretter. Valgte det uten bildestabilisator, hovedsakelig for å spare penger, men jeg har ikke hatt noen som helst problemer med at det ikke er bildestabilisator på objektivet.

Det kan naturligvis ikke brukes til portretter innendørs, på grunn av den store brennvidden, men til utendørs bruk (og macro innendørs) er det helt supert! Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, og er veldig fornøyd med det! Bruker det til både macro og portretter. Valgte det uten bildestabilisator, hovedsakelig for å spare penger, men jeg har ikke hatt noen som helst problemer med at det ikke er bildestabilisator på objektivet.

Det kan naturligvis ikke brukes til portretter innendørs, på grunn av den store brennvidden, men til utendørs bruk (og macro innendørs) er det helt supert! Anbefales på det varmeste.

Jeg har nok konstantert at 60mm er best til mitt bruk, også kan jeg heller spytte inn de ekstra kronene i et vidvinkel ved senere anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...