Gå til innhold

Heimevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at Heimevernet er kalt ut nå i forbindelse med stormen. Etter det jeg har skjønt er det ikke alle som er i Heimevernet frivillig. Til dere som er der, hvordan fungerer dette med innkalling egentlig? Kan man kalles inn fra juleferie? Hva hvis man er i utlandet? Eller man står på Gardermoen klar til avreise når telefonen ringer? Hva skjer hvis man ikke møter eller ikke svarer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet

det lurer jeg også på. var brann et sted i norge hvor en del av forsvaret ble kontaktet. nå husker jeg ikke hvilken, men jeg fikk telefon om det. der sa de at man måtte ha sykemelding eller sånne ting for å unngå det. jeg fikk denne telefonen fordi jeg hadde fått nytt nr. den som hadde nummeret tidligere hadde tydeligvis vært med i forsvaret. de ringte 12 ganger og la igjen beskjed på telefonsvareren min :gjeiper:

Skrevet

det lurer jeg også på. var brann et sted i norge hvor en del av forsvaret ble kontaktet. nå husker jeg ikke hvilken, men jeg fikk telefon om det. der sa de at man måtte ha sykemelding eller sånne ting for å unngå det. jeg fikk denne telefonen fordi jeg hadde fått nytt nr. den som hadde nummeret tidligere hadde tydeligvis vært med i forsvaret. de ringte 12 ganger og la igjen beskjed på telefonsvareren min :gjeiper:

I linken over der står det at det er frivillig personell som kan kalles inn innen 24 timer. Men betyr det da at disse aldri kan dra på ferie i utlandet så lenge de står som frivillige? Men er jo greit nok hvis det er 100% frivillig. Men jeg trodde disse som er ufrivillig i heimevernet også kunne bli kalt inn, er ikke det noe av poenget med å lære dem opp? Og betaler heimevernet telefonen? For såvidt jeg vet har man ikke plikt til å ha telefon i Norge ;)

Skrevet

Tror forresten jeg har blandet begrepene litt, jeg mente de som er i sivilforsvaret... :sjenert:

Skrevet

Man kan vel ikke være frivillig i sivilforsvaret på samme måte som i heimevernet.

Skrevet

Man kan vel ikke være frivillig i sivilforsvaret på samme måte som i heimevernet.

Men hvordan fungerer det med utkalling for de som er (ufrivillig) i sivilforsvaret? Har de plikt til å ha telefon og svare på denne uansett hvor de er i verden? For så å reise hjem på kort varsel?

Skrevet

Tror ikke en kamp være "frivillig" i sivilforsvaret. Er en innkalt, er en tjenestepliktig.

Skrevet

Tror ikke en kamp være "frivillig" i sivilforsvaret. Er en innkalt, er en tjenestepliktig.

Men som som er i sivilforsvaret blir jo der i mange år, det kan jo ikke være slik at en må stille opp på timers varsel hele den tiden? Eller er pliktig å ha telefon og svare på den alltid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...