AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Jeg har en oksestek på 2 kg, som skal være i ovnen på 175 grader. Mitt spørsmål er hvor lang tid bør jeg beregne. Jeg vil ha den gjennomstekt, ikke rosa i midten! Snakker vi da om ca 2 timer eller mer?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Jeg ville heller ha langstekt den på 70 grader i 8 timer.
Athene Skrevet 26. desember 2011 #3 Skrevet 26. desember 2011 Bruk steketermometer, det er den eneste måten å steke en oksestek på. Ikke gjennomstk den på 175 grader, det fører til grått og tørt kjøtt. Senker du temperaturen, og steker den til nesten gjennomstekt på steketermometeret, får du saftig og godt kjøtt. Selv mener jeg det er perfeksjon å steke på 80 grader til kjernetemperaturen er rett under 60 grader (lys rosa). Mener gjennomstekt er ca 70 grader.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 Det er lett for at den blir tørr på såpass høy temperatur, men det kan du motvirke ved å pakke den i folie. Da blir den god Men steketermometer er kjekt å ha til slike ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå