Gå til innhold

Hvordan tilberede kokt juleskinke ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte ei kokt juleskinke i butikken før jul. Jeg har ikke steketermometer, men ser mange oppskrifter sier at jeg trenger det for å tilberede skinka.. Må jeg virkelig ha det ? Hvordan skal ei slik skinke enklest og best tilberedes ?

Jeg tenkte å bare hive den inn i ovnen på rist over et stekebrett og la den stekes der til den ser gjennomferdig ut... Da kan jeg bruke væska som drypper ned på brettet i sausen.

Hjeeelp ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt juleskinke serveres kald. Har du en kokt skinke i ovnen vil den bli tørr, det kommer heller ikke til å bli noe væske til å lage saus av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du kan lage den på svensk måte

Siden den allerede er kokt, sÅ kan du griljere den. Bland ett egg med litt sursøt sennep og strøbrød og en klype salt og sukker.

Skjær vekk fettet, ha blandingen over skinka og sett den i ovnen på 225 grader i ca 15-20 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også skjære den opp i serveringsstykker og pakke inn i aliminiumsfolie, og inn i ovnen på lav temperatur, ca 100 grader.

Eller du kan lage brun saus, og legge de oppskjærte serveringsstykkene i sausen og la de småkoke med sausen de siste 7-10 min før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Du kan lage den på svensk måte

Sennepsglasuren passer godt med lønnesirupssaus.

Lag en lys brun saus, tilsett lønnesirup og balanser sødmen med eplesidereddik. Til 2 dl brun saus anbefaler jeg ca 0,5 dl lønnesirup og ca 1/2 spiseskje eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer skinken i skiver og legger den i en ildfast form som jeg dekker med aluminiumsfolie. Har den i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...